  • 11. Data: 2017-12-18 01:53:49
    Temat: Re: Podatek od spadku
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 12/17/2017 4:45 PM, Maciek wrote:
> [...]
    > podał ustawę na podstawie której decyzja została wydana (ustawa o
    > podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2016 poz. 205) - takiej ustawy
    > szukałem i w niej to podane są okresy 2-letnie. Dopiero jeśli wyszukam
    > wcześniejszą wersję ustawy to widzę okresy 6-miesięczne. Czy to jest
    > normalne, że urząd jako podstawę podaje aktualne przepisy i dopiero
    > należy się domyślić, że jednak chodzi o przepisy z wersji wcześniejszej?
    > Owszem w samej decyzji są gdzieś tam dalej podane te okresy ze starszej
    > wersji, ale nie ukrywam, że się tak dokładnie początkowo nie wczytywałem :-)

    No nie mógł się powołać na ustawę nieobowiązującą.
    Musiał się powołać na bieżącą.

    Z tym, że tutaj w zyciu byś tego nie znalazł.
    Musisz szukać nie w samej ustawie, a w ustawie zmienającej ustawę o
    podatku od spadków i darowizn.

    a tam stoi tak

    do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło przed
    dniem wejścia w życie ustawy (nowelizującej), stosuje się przepisy w
    brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy
    (ustawa weszła w życie 1 stycznia 2007r.).

    dalej wchodzi kodeks cywilny ktory twierdzi, ze

    że spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.
    a otwarcie spadku następuje z dniem śmierci spadkodawcy
    itd itp etc.

  • 12. Data: 2017-12-18 09:07:21
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Kiedy to wszystko się stało? Może uda się skorzystać z 5-letniego przedawnienia
    obowiązującego dla podatków?

    -----
    > Pierwsza osoba zmarła jednak w 2003 roku, w związku z czym naliczono mi podatek od
    spadku.

  • 13. Data: 2017-12-18 16:33:54
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 12/18/2017 2:07 AM, ń wrote:
    > Kiedy to wszystko się stało? Może uda się skorzystać z 5-letniego przedawnienia
    obowiązującego dla podatków?

    Myslisz, ze minelo juz piec lat (w ciągu 6 miesiecy, bez dwoch tygodni)
    od czasu wydania decyzji o wymiarze podatku?

  • 14. Data: 2017-12-19 12:04:43
    Od: ń <ń@ń.ń>

    A kiedy postanowienie o nabyciu spadku stało się prawomocne i kiedy została złożona
    deklaracja?

    -----

  • 15. Data: 2017-12-19 19:20:15
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 18 Dec 2017 09:33:54 -0600, w <p18n52$vtn$1@dont-email.me>, witek
    <w...@g...pl> napisał(-a):

    > Myslisz, ze minelo juz piec lat (w ciągu 6 miesiecy, bez dwoch tygodni)
    > od czasu wydania decyzji o wymiarze podatku?

    Ale spadek nabył w 2003 r.
    Tak zrozumiałem z pierwszego postu.

  • 16. Data: 2017-12-20 04:06:49
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 12/19/2017 12:20 PM, r...@k...pl wrote:

    > Ale spadek nabył w 2003 r.
    > Tak zrozumiałem z pierwszego postu.

    Ale termin 5 lat nie biegnie od nabycia spadku, bo ten nabywa sie z datą
    śmerci spadkobiercy (z wyjątkami) a co najwyzej od momentu w ktorym US
    sie o tym fakcie dowie, czyli od zlożenia deklaracji.
    I jak przez 5 lat US nie wyda decyzji o wymiarze podatku to mozemy
    gdybac o przedawnieniu.
    Ewentualnie jak go przez 5 lat od wydania decyzji sam nie ściągnie z
    odsetkami.

  • 17. Data: 2017-12-20 09:29:55
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Był jeszcze taki myk (proponowany przez niektórych radców prawnych), że 5 lat biegnie
    od dnia uprawomocnienia postanowienia od nabyciu (nawet, jeśli nie złożono
    deklaracji); nie wiem, w która stronę to poszło (np. w orzecznictwie WSA).

    -----

  • 18. Data: 2017-12-20 12:05:29
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2017-12-18 o 01:53, witek pisze:
> [...]
    > Z tym, że tutaj w zyciu byś tego nie znalazł.
    > Musisz szukać nie w samej ustawie, a w ustawie zmienającej ustawę o
    Ok - dzięki. To teraz rozumiem, dlaczego miałem problem ze znalezieniem
    ustawy z tymi sześcioma miesiącami :-)

    Maciek

  • 19. Data: 2017-12-20 12:13:06
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2017-12-19 o 19:20, r...@k...pl pisze:
    > Ale spadek nabył w 2003 r.
    > Tak zrozumiałem z pierwszego postu.
    Pierwszy spadkodawca (dziadek) zmarł w 2003 roku, ale całe postępowanie
    zostało przeprowadzone dopiero po śmierci jego żony (babcia) w 2016
    roku. Jestem wnukiem. Do czasu sprzedaży w 2017 korzystałem z ulgi,
    zamieszkując w nieruchomości (od 2016). Jeśli ma to jakieś znaczenie, to
    przez całe dzieciństwo i młodość mieszkał tam mój zmarły wiele lat temu
    ojciec (który normalnie by dziedziczył, gdyby żył).

    Maciek

  • 20. Data: 2017-12-20 17:16:06
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-12-20, Maciek <m...@n...pl> wrote:
> [...]
    > przez całe dzieciństwo i młodość mieszkał tam mój zmarły wiele lat temu
    > ojciec (który normalnie by dziedziczył, gdyby żył).

    Strasznie ten opis jest zamieszany wg mnie.
    Wydaje mi się, że mieszasz tu podatek od sprzedaży nieruchomości
    z podatkiem od spadku. Czy ja czegoś nie rozumiem?

    Ulgę przy sprzedaży mieszkania przed upływem 5 lat można zastosować
    wpisując ją sobie do PIT-39 w kwietniu. Będziesz miał 2 lata
    na przeznaczenie pieniędzy ze sprzedaży na cele mieszkaniowe.

    A zwolnienia z podatku od spadku, jeśli minął termin zgłoszenia
    to nie da się chyba przywrócić.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com