    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Podatek od wygranej nagrody przekraczającej 760zł
    Date: Fri, 28 Oct 2005 12:56:26 +0200

    On Thu, 27 Oct 2005, Kaja wrote:

    > Nie wiem, czy to by było zgodne z prawem (prawo u nas kuleje),

    IMHO tak - ale mogłoby ściągnąć na głowę komplikacje.

    > ale np.
    > odbiorca nagrody dostałby do podpisania zobowiązanie o zapłaceniu w ciągu
    > 3-ch dni na konto takie a takie podatku od nagrody rzeczowej oraz odpowiedni
    > druk do zapłaty.

    Podpisuje.
    Nie płaci.

    IMO scenariusz jest taki:
    - w miesiącu X wysłano wygrywającemu nagrodę (rzeczową), powstał
    obowiązek podatkowy nałozony na płatnika. Wygrywający nie płaci.
    - w miesiącu X+1 przypada termin wpłaty podatku. Skoro organizator
    jest płatnikiem to nie ma wyjścia - jak nie zapłaci załapie się
    na ten sam przepis KKS co nie płacacy PIT-4. Więc płaci
    podatek (i być może podaje wygrywającego do sądu)
    Niestety jest ciekawie... IMO wygrywający otrzymał w ten sposób
    "inne darmowe świadczenie" w wysokości podatku od wygranej, uzyskał
    je od organizatora który ....jest płatnikiem podatku od tego
    świadczenia !
    - w miesiącu X+2 organizator musi zapłacić zaliczkę na podatek
    dochodowy od nieodpłatnego świadczenia :>

    Organizator może w miesiącu X+2 przerwać krąg powstawania kolejnych
    podatków od kolejnych świadczeń (w wysokości podatku ze świadczenia
    wydanego w miesiącu poprzednim) dzięki temu iż świadczenie jest
    pieniężne - więc może wyznaczyć kwotę podstawy za miesiąc X+1
    w wysokości wystarczającej do rozliczenia zarówno kwoty "za podatek
    od nagrody" i 'zapłaconego zamiast zobowizanego' podatku.

    Zastrzegam że nie wiem czy i co ew. przeoczyłem - ale tak
    pisząc 'z głowy czyli z niczego' mi wychodzi.
    Biorąc pod uwagę iz otrzymującym "świadczenie w formie zapłacenia
    podatku zamiast" jest osoba fizyczna być może trzeba by owo
    świadczenie uznać za darowiznę.
    Przeciw przemawia fakt że organizator NIE CHCE darować owej
    kwoty !

    IMVHO przy takich konkursach nagroda powinna być ustanawiana tak:
    "wygrana rzeczowa plus wygrana pieniężna w wysokości wystarczającej
    na pokrycie podatku od wygranych".
    Wygrywający nie mieliby kłopotu !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd