  • 1. Data: 2009-01-02 15:39:57
    Temat: Podatek od zbywanej nieruchomości
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Witam.

    W 2003 roku otrzymałem w darowiźnie mieszkanie.
    W 2008 roku posiadałem w drodze zakupu drugie mieszkanie, przy zakupie
    którego notariusz pobrał odpowiednią wartość podatku dla US oraz inne
    opłaty wynikające z czynności cywilno-prawnych.
    Czy przy zbywaniu pierwszego mieszkania zapłacę ponownie podatek?

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 2. Data: 2009-01-02 16:03:28
    Temat: Re: Podatek od zbywanej nieruchomości
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    ===Tomy=== wrote:
> [...]
    > opłaty wynikające z czynności cywilno-prawnych.
    > Czy przy zbywaniu pierwszego mieszkania zapłacę ponownie podatek?

    ogólnie tak - 19%
    teraz szukaj zwolnień typu rok zameldowania, 5 lat zamieszkania
    nic nie napisałeś na ten temat.

  • 3. Data: 2009-01-02 17:43:29
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia Fri, 02 Jan 2009 10:03:28 -0600, witek napisał(a):

    > teraz szukaj zwolnień typu rok zameldowania, 5 lat zamieszkania
    > nic nie napisałeś na ten temat.

    Dzięki za podpowiedź. Na pierwszym mieszkaniu zameldowany i zamieszkujący
    10 lat. Co dalej?

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 4. Data: 2009-01-02 19:43:56
    Od: "zbyszek" <z...@o...eu>

    > Dzięki za podpowiedź. Na pierwszym mieszkaniu zameldowany i zamieszkujący
    > 10 lat. Co dalej?

    Musisz odczekać 5 lat od nabycia licząc datę od końca roku kalendarzowego
    roku nabycia
    aby nie zapłacić podatku przy sprzedaży........

    zbyszek

  • 5. Data: 2009-01-02 19:53:23
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    ===Tomy=== wrote:

    > Dzięki za podpowiedź. Na pierwszym mieszkaniu zameldowany i zamieszkujący
    > 10 lat. Co dalej?

    ciągle?

  • 6. Data: 2009-01-02 23:48:19
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia Fri, 02 Jan 2009 13:53:23 -0600, witek napisał(a):

    > ciągle?

    Tak, bez przerwy.

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex:
    it's better, when it's free!

  • 7. Data: 2009-01-03 03:57:05
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    ===Tomy=== wrote:

    > Tak, bez przerwy.

    czytać duże litery

    Art. 10.
    1. ŹRÓDłAMI DOCHODÓW SA:
    8) ODPŁATNE ZBYCIE, z zastrzeżeniem ust. 2:
    a) NIERUCHOMOŚCI lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub
    użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    d) innych rzeczy,

    - JEŻELI odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności
    gospodarczej i ZOSTAŁO DOKONANE w przypadku odpłatnego zbycia
    nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - PRZED
    UPŁYWEM PIĘCIU LAT, LICZĄC OD KOŃCA ROKU KALENDARZOWEGO W KTÓRYM
    NASTĄPIŁO NABYCIE LUB WYBUDOWANIE., a innych rzeczy - przed upływem pół
    roku, licząc od końca miesiąca,w którym nastąpiło nabycie; w przypadku
    zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany,

    Teraz wbrew wszelkiej logice należy wyciągnąć wniosek, że jeżeli
    odpłatne zbycie zostało dokonane po upływie 5 lat liczać od [... i tak
    dalej] to nie jest źródłem dochodu podatknika.
    Ten zapis był i w 2005 roku i jest teraz.

    dalej

    Art. 21.
    1. WOLNE OD PODATKU DOCHODOWEGO SĄ:

    126) PRZYCHODY UZYSKANE Z ODPŁATNEGO ZBYCIA:
    a) budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
    b) lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w
    takim lokalu,
    c) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub
    udziału w takim prawie,
    d) prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub
    udziału w takim prawie
    - JEŻELI PODATNIK BYŁ ZAMELDOWANEY w budynku lub lokalu wymienionym w lit.
    a)-d) NA POBYT STAŁY przez okres nie krótszy niż 12 MIESIĘCY przed datą
    zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22

    [21. ZWOLNINEIE , o którym mowa w ust. 1 pkt 126, MA ZASTOSOWANIE DO
    przychodów PODATNIKA, KTÓRY, W TERMINIE 14 DNI od dnia dokonania
    odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, ZŁOŻY
    OŚWIADCZENIE, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym,
    którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca
    zamieszkania podatnika.
    22. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie łącznie
    do obojga małżonków.]

    Teraz duża uwaga.

    ULGI MELDUNKOWEJ OD 1 STYCZNIA 2009 ROKU NIE MA.

    Ale, [ i tu jest chyba wyjaśnione najlepiej]
    http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/33998,ulga_m
    eldunkowa_nie_zniknie_z_dnia_na_dzien.html

    Wnioski: zanim sprzedasz idż się upewnij u fachowca, że nie zapłacisz.
    Doradca podatkowy ma ubezpieczenie i jak ci doradzi bzdury to beknie.
    Oczywiscie rady NA PAPIERZE.
    W innym wypadku czekaj 5 lat [ licząc od końca w którym .... i tak dalej]

    to i tak dalej jest bardzo ważne, bo wiele osób płakało sprzedając
    mieszkanie 5 lat od dnia nabycia i sprzedało go o parę miesięcy za wcześnie.

    W innym wypadku zostanie ci płakać i zapłacić 19% od [rynkowej] ceny
    sprzedaży.

  • 8. Data: 2009-01-03 03:58:33
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    witek wrote:

    > W innym wypadku zostanie ci płakać i zapłacić 19% od [rynkowej] ceny
    > sprzedaży.

    przepraszam, moja wina.
    - 10% , nie 19%

  • 9. Data: 2009-01-03 04:03:14
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    witek wrote:

    > W innym wypadku zostanie ci płakać i zapłacić 19% od [rynkowej] ceny
    > sprzedaży.

    przepraszam moja wina

    10%, nie 19%, bo z tego co pamietam nabyłeś przed końcem 2006 roku.
    w tym przypadku ulgi meldunkowej oczywiście nie masz.

    Ulga meldunkowa była/jest dla tych co kupili mieszkanie w latach 2007-2008.

    Z drugiej strony. to dopiero był przekręt. Ciekawe kto komu zapłacił za
    ten ustęp w ustawie. To jest lepsze niż Rywin.

  • 10. Data: 2009-01-03 15:26:00
    Od: ===Tomy=== <nic@z_tego.com>

    Dnia Fri, 02 Jan 2009 21:57:05 -0600, witek napisał(a):

> [...]
    > Oczywiscie rady NA PAPIERZE.
    > W innym wypadku czekaj 5 lat [ licząc od końca w którym .... i tak dalej]

    Piękny laborat, dzięki Witku za tak obszerne info.
    Zabieram się do lektury i lecę potwierdzić u doradcy.

    --
    ===Tomy===

    Software is like sex:
    it's better, when it's free!