  • 1. Data: 2009-01-02 00:10:26
    Temat: koszty przed rozpoczęciem działalności, a przełom roku
    Od: Ryszard G <w...@s...pl>

    Witam.
    > Art. 22. 1. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w
    > celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła
    > przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

    Koszty poniesione od 15-12 do końca roku na wynajem i remont lokalu
    są niewątpliwie KUP i to ewidentnie dotyczą 2009, bo wtedy rusza DG

> [...]
    > koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest
    > możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego,
    > w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów
    > proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
    >
    > 6. Zasady określone w ust. 5-5c, z zastrzeżeniem ust. 6b, mają
    > zastosowanie również do podatników prowadzących podatkowe księgi
    > przychodów i rozchodów, pod warunkiem że stale w każdym roku
    > podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający
    > wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do

    Tu kwiatek bo niby można, ale ust 6b. mówi nie

    > 6b. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku
    > podatników, o których mowa w ust. 6, uważa się dzień wystawienia
    > faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do
    > zaksięgowania (ujęcia) kosztu

    Niemożliwe zaksięgowanie ponieważ działalność rusza od 15-01-2009,
    więc nie mogę nawet 50% zaliczyć w koszty.
    Czytałem też parę orzeczeń sądowych, że koszty poniesione
    przed rozpoczęciem DG można zaliczyć w KUP, choć dotyczyły spółek.
    Według mnie ust. 6b dotyczy podatników, czyli już prowadzących DG,
    a ja jeszcze nim nie jestem.
    Czyli na dzień otwarcia sporządzam DW z kwotami wydanymi i podpinam
    faktury zakupowe z adnotacją że dotyczą zachowania źródła przychodu.
    Dobrze rozumuje?

  • 2. Data: 2009-01-02 08:57:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Jan 2009, Ryszard G wrote:

    > Witam.
    >
    > Koszty poniesione od 15-12 do końca roku na wynajem i remont lokalu
    > są niewątpliwie KUP i to ewidentnie dotyczą 2009, bo wtedy rusza DG

    Moment, moment.
    Każesz się domyślać :)
    Znaczy ktoś (Ty) zarejestrował prowadzenie DG w rozumieniu przepisów
    o DG od 1.I.2009, a jednocześnie podejmuje czynności, które w myśl
    przepisów o podatku dochodowym stanowią DG, tak?

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    6) działalnoœci gospodarczej albo pozarolniczej działalnoœci gospodarczej
    - oznacza to działalnoœć zarobkowš:

    a) wytwórczš, budowlanš, handlowš, usługowš,

    b) polegajšcš na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze
    złóż,

    c) polegajšcš na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartoœci niematerialnych i
    prawnych

    - prowadzonš we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób
    zorganizowany i cišgły, z której uzyskane przychody nie sš zaliczane do
    innych przychodów ze Ÿródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9,
    ---

    Niestety w zakresie o którym piszesz mamy galimatias w przepisach,
    jako że:
    - dla DG OF nie istnieje pojęcie "DG w organizacji". Tylko binarnie
    "prowadzi" albo "nie prowadzi", z zastrzeżeniem ostatnio wprowadzonych
    możliwości zawieszania
    - jest kilka (7 lub 8) różnych, równorzędnych, ustawowych definicji DG.
    Spełnienie jednej z tych definicji *nie* implikuje równoczesnego
    spełnienia pozostałych - np. w myśl Ordynacji Podatkowej DG sprowadza
    się do "zarobku", dość podobnie wychodzi przy VAT (liczy się sprzedaż),
    natomiast ww. definicja z dochodowego wcale takiego warunku *nie*
    stawia - zauważ: "z której przychody nie są zaliczane...".
    Znaczy prowadzenie DG ma miejsce *również* kiedy nie ma przychodów.

    Jednocześnie, pewnie na podstawie "nie da się inaczej", nikt nie
    podważa kosztów np. administracyjnych, których poniesienie jest związane
    z "przejściem" w stan "prowadzi DG".
    Oprócz opłat administracyjnych da się do tej kategorii zaliczyć
    takie koszty uboczne, jak np. zakup "papierów" do dokumentacji
    czy pieczątki.
    Ale czynności gospodarcze, szczególnie *wprost* związane ze sferą
    produkcyjną, stawiają inne pytanie.

    Oceń sam.
    Jakbyś sam popatrzył na coś takiego: zmieńmy skalę.
    Czyli nie poprzestajemy na małym :)
    Nie tylko jeden lokal remontujesz i nie tylko siłami własnymi
    i innych firm.

    Ładujesz z grubej rury, kupujesz teren z wielkim piecem, zatrudniasz
    kilkuset ludzi, remontujesz piec, rozpalasz, kupujesz rudę,
    produkujesz surówkę... oczywiście płacisz za wodę, gaz, prąd, koks
    i co tam jeszcze mamy.
    Ale *nic nie sprzedajesz*. Na razie :)

    Czy możesz powiedzieć że "nie prowadzisz DG"?

    Co jest wyróżnikiem owego "prowadzenia"?

    I dlaczego mniejsza *skala* tegoż prowadzenia ma coś zmieniać?
    Znaczy czy wynajęcie i remont jednego lokalu, mające na celu uzyskanie
    przyszłych dochodów "nie zaliczanych do innych źródeł" ma nie być DG?

    > Niemożliwe zaksięgowanie ponieważ działalność rusza od 15-01-2009,
    > więc nie mogę nawet 50% zaliczyć w koszty.

    No... a sugeruję wersję, że DG została podjęta 15.XII.2008.
    Jaki był *cel* tego remontu? - przyszły zarobek. Tak czy nie?

    > Czytałem też parę orzeczeń sądowych, że koszty poniesione
    > przed rozpoczęciem DG można zaliczyć w KUP, choć dotyczyły spółek.

    Patrz sam początek postu: dla *spółek* istnieje taki stan prawny,
    jak "w stanie organizacji".
    I w tym stanie spółka może prowadzić DG w rozumieniu innych przepisów.

    Dla DG OF nikt jasno nie uregulował, jak ma wyglądać "prowadzenie
    DG w rozumieniu różnych przepisów", wychodzi że podatnik ma sam
    sobie włosy rwać co zrobić, jak prowadzi DG w jednym rozumieniu
    a jednocześnie "wydaje mu się" że być może pod inne definicje
    nie podlega :(
    IMVHO jedynym bezpiecznym jest przyjęcie iż DG jest rozpoczęta
    w dniu wykonania pierwszej czynności bezpośrednio zmierzającej
    do osiągnięcia przyszłego "zarobku" - nie wykluczając takich
    działań, jak reklama, zawieranie umów oraz... organizowanie
    przedsiębiorstwa.
    Oczywiście nie umniejsza to konieczności sprawdzania, czy dla
    jakichś właściwości nie liczą się terminy sprzedaży (a takie
    przypadki, z jawnym określeniem terminu od sprzedaży, bywają
    np. w VAT).

    > Według mnie ust. 6b dotyczy podatników, czyli już prowadzących DG,
    > a ja jeszcze nim nie jestem.

    Chyba źle patrzysz na problem :)
    Czy nielegalne prowadzenie DG (czyli prowadzenie DG bez zgłoszenia)
    jest prowadzeniem DG czy nie?
    Załóżmy, że ktoś robi wszystko tak jak Ty - tylko nic nigdzie nie
    zgłasza.
    Na dziś, 2.I.2009, Ty mówisz że "prowadzisz DG".
    Co on robi?

    > Czyli na dzień otwarcia sporządzam DW z kwotami wydanymi i podpinam
    > faktury zakupowe z adnotacją że dotyczą zachowania źródła przychodu.

    Znaczy miałeś przychód przed 15.XII.2009 i chcesz zachować jego
    źródło? :D

    > Dobrze rozumuje?

    IMO nie do końca.
    Ale... ale jako że ów galimatias jest, istnieje możliwość że nie będą
    rozstrzeliwać ;)
    Niemniej, mi wychodzi, że to było zwyczajne prowadzenie DG (w rozumieniu
    UoPDoOF).

  • 3. Data: 2009-01-02 09:37:25
    Od: Ryszard G <w...@s...pl>

    > No... a sugeruję wersję, że DG została podjęta 15.XII.2008.
    > Jaki był *cel* tego remontu? - przyszły zarobek. Tak czy nie?

    Niemożliwe gdyż dopiero po podpisaniu umowy najmu lokalu
    można było rozpocząć rejestrację w urzędzie Miasta i
    po uzyskaniu wpisu w US, a to wszystko trwa niestety.
    ( tak około 15-01-2009 dopiero będzie nip z US)
    Podpisując umowę najmu ponosi się już koszty.
    1. Agencji Nieruchomości
    2. Czynsz za lokal ( niestety płatne od 15 grudnia)

  • 4. Data: 2009-01-02 09:46:13
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-01-02, Ryszard G <w...@s...pl> wrote:

    [...]

    > Niemożliwe gdyż dopiero po podpisaniu umowy najmu lokalu
    > można było rozpocząć rejestrację w urzędzie Miasta i

    Że US może wymagać umowy lokalu to wiem (ale im to można dostarczyć
    później). Natomiast co UM ma do tego najmu?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2009-01-02 09:59:33
    Od: Ryszard G <w...@s...pl>

    Wojciech Bancer pisze:

    > Że US może wymagać umowy lokalu to wiem (ale im to można dostarczyć
    niestety nie można musi być przy zgłoszeniu ze względu na vat

    > później). Natomiast co UM ma do tego najmu?

    Miejsce wykonywania działalności. Podstawa do zarejestrowania
    Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności

  • 6. Data: 2009-01-02 10:01:03
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-01-02, Ryszard G <w...@s...pl> wrote:

    [...]

    > niestety nie można musi być przy zgłoszeniu ze względu na vat

    Na to się ma chyba 7 czy 14 dni (do sprawdzenia).

    > Miejsce wykonywania działalności. Podstawa do zarejestrowania
    > Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności

    I wymagają dostarczonej umowy?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2009-01-02 10:01:12
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 02-01-2009 o 10:59:33 Ryszard G <w...@s...pl> napisał(a):

    > niestety nie można musi być przy zgłoszeniu ze względu na vat

    Nie musi, ktoś Cię wprowadził w błąd.

    > Miejsce wykonywania działalności. Podstawa do zarejestrowania
    > Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności

    Podstawą do zarejestrowania jest Twój wniosek i dowód osobisty.
    Nic więcej, tu też ktoś Cię wprowadził w błąd.
    (Chyba że mówisz o jakiś koncesjach, na tym się nie znam)

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 8. Data: 2009-01-02 12:30:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Jan 2009, Tomek wrote:

    > Podstawą do zarejestrowania jest Twój wniosek i dowód osobisty.
    > Nic więcej, tu też ktoś Cię wprowadził w błąd.

    Dla porządku podstawa prawna:
    +++
    2. Organ administracji publicznej nie może żšdać ani uzależnić swojej
    decyzji w sprawie podjęcia, wykonywania lub zakończenia działalnoœci
    gospodarczej przez zainteresowanš osobę od spełnienia przez niš
    dodatkowych warunków, w szczególnoœci przedłożenia dokumentów
    lub ujawnienia danych, nieprzewidzianych przepisami prawa.
    ---

    I teraz prosimy poprzednika o "przepis prawa" :)

    > (Chyba że mówisz o jakiś koncesjach, na tym się nie znam)

    O ile wiem działa na odwrót: o ile forma prawna dopuszcza (bo
    np. aby działalność bankową rozpocząć trzeba być SA, normalnie
    dyskryminacja ;)) to warunkiem wystąpienia ze zgłoszeniem,
    o zezwolenie lub (o) koncesję jest przedstawienie wpisu obejmującego
    daną działalność.
    Najpierw trzeba mieć wpis np. "udostępnianie internetu" a dopiero
    później można dokonać zgłoszenia, inaczej AFAIK zostanie odrzucone.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-01-02 15:05:33
    Od: Ryszard G <w...@s...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > lub ujawnienia danych, nieprzewidzianych przepisami prawa.
    > ---
    >
    > I teraz prosimy poprzednika o "przepis prawa" :)

    2. Wpisowi do ewidencji podlegają przedsiębiorcy będący osobami
    fizycznymi. Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców określają odrębne
    przepisy.
    problem z tym że nieudało mi się znaleźć tych innych przepisów.

    O nipie
    przen. Dz.U.04.173.1808 art. 15
    USTAWA
    z dnia 13 października 1995 r.
    o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników
    (tekst jednolity)
    Postępowanie w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej
    Art. 5. 1

  • 10. Data: 2009-01-02 16:34:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > 2. Wpisowi do ewidencji podlegają przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi.
    > Zasady wpisu do rejestru przedsiębiorców określają odrębne przepisy.
    > problem z tym że nieudało mi się znaleźć tych innych przepisów.

    No to tyle :)
    Ktoś chce "papiera" - niech pokaże przepis.

    > O nipie

    Powoli, wyraźnie i raz jeszcze: flame zaczęło się po poście Wojciecha
    Bancera, oddzielającym rejestrację *DG w UM* od rejestracji podatkowych.

    Zważ kolejność:
    - UM "rejestracja DG"
    - GUS "zakres DG"
    <odstęp czasowy, może być spory>
    - US, ZUS "faktyczne prowadzenie DG"

    Pytanie które padło zmierzało do wyjaśnienia jakim prawem *UM* żąda
    jakichkolwiek dokumentów. *Przed* rozpoczęciem DG, podczas *rejestracji
    zamiaru* takiego prowadzenia!

    Skoro do US zgłasza się *prowadzenie DG* *po* rozpoczęciu, to sprawa
    jest jakby inna.
    Miejsce prowadzenia DG powinno już być wiadome ;)

    pzdr, Gotfryd