    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Mon, 20 Apr 2015 09:52:30 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Podzespoły z odzysku

    On Fri, 17 Apr 2015, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Cześć,
    >
    > naprawiam czasami stare komputery i chciałbym wykorzystywać podzespoły
    > z odzysku, pozyskane z:
    >
    > a) allegro

    Jak to mawiał ślepy koń, "nie widzę przeszkód".
    Zaznaczam, że napisałeś "podzespoły" (znaczy np. używaną kartę grafiki),
    a nie "zepsuty sprzęt" (do demontażu), bo wtedy działa zastrzeżenie niżej.
    Jako że widzę post "witka" zaraz będę miał pytanie o tę przeszkodę
    którą On widzi (w poście obok).

    > b) od ludzi pozbywających się
    > c) z odzysku po innych naprawach

    No to tu jest delikatny problem z odpowiedzią na pytanie: a co
    stało się z resztą "pozbycia"?
    Idzie oczywiście o literę prawa - a działa to tak:
    - posłowie (ew. europosłowie czy inny organ UE) zadają sobie pytanie,
    co będzie jak ktoś wpadnie np. na pomysł samodzielnego wydłubywania
    freonu ze starej lodówki (pomijając, że teraz jest to już chyba
    zabronione "w celu użycia do naprawy starej", to faktycznie jakiś
    sprzęt żeby większość nie uciekła by się przydał)
    - no i z przezorności procesowej zakazują wszelkiego "przetwarzania
    odpadów" - ściślej, trzeba na to mieć uprawnienia.

    Na mój rozum, należałoby oczekiwać że wszelkie zmiany które są
    dopuszczalne w zakresie "rozbudowy" przez konsumenta (czyli polegające
    na poskręcaniu czy powkładaniu) powinny być "odwrotnie" dopuszczalne
    do demontażu.
    No ale ja się nie znam (na tyle w tym zakresie), aby powiedzieć,
    czy aby na pewno wymontowanie "bez uprawnień" starego kabla zasilającego
    :P nie jest aby naruszeniem prawa.

    > Czy są mechanizmy prawne, żeby robić to legalnie (i nie utknąć w papierkach)
    > w dwóch wersjach:
    >
    > 1) olewam KUP i używam jakby nie było

    IMHO jest to groźne, jeśli "służy do produkcji" czyli stanowi "materiał
    podstawowy", a jest wykrywalne.
    A w przypadku np. elementów do poskładania komputera stanowi.
    Rzuć okiem do rozporządzenia o KPiR - przyjęcie "materiałów podstawowych"
    (tudzież handlowych) musi być realizowane "niezwłocznie" i za niewpisanie
    jest niebezpieczna sankcja w postaci możliwości "domiaru" (uznania
    księgi za nierzetelną i wydania decyzji podatkowej).

    > 2) chciałbym KUP jednak uzyskać od takich rzeczy.

    IMVHO, w przypadku zakupu używanej karty, kabelka czy czegoś takiego
    nie ma jak się przyczepić.
    W przypadku "nabycia drogą darowizny" wartość oczywiście kosztem nie
    jest (art.23.1.11 PDoOF), ale IMVHO od wpisania do KPiR to nie zwalnia.
    Ale jak rzecz jest drobna, to poza konkursem powiem, że bym się
    za bardzo nie przejmował - chyba, że to ma być usługa lub sprzedaż
    dla kogoś podejrzewanego że "szuka haka" :>

    pzdr, Gotfryd