    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Polski DG a usługa w Niemczech
    Date: Wed, 20 Jan 2010 21:46:57 +0100

    On Wed, 20 Jan 2010, AM wrote:

    > Witam,
    > czy może ktoś mi pomóc rozjaśnić mroki niewiedzy, co do sytuacji, w której
    > polska firma (jednoosobowa działalność w branży budowlanej) wykonuje usługi
    > remontowe na terenie Niemiec dla odbiorcy nie będącego firmą?

    Pozwolę sobie gdybnąć, przed czym przestrzegam.

    > Pytanie brzmi: jak opodatkować tę usługę?

    IMO pytanie powinno brzmieć: "gdzie", a nie "jak".
    To jest usługa, która NIE DA SIĘ świadczyć z terenu Polski!
    Nie podlega więc pod polski VAT.
    Fakt, że DG jest zarejestrowana w .pl jest bez znaczenia, IMO.

    Pytanie brzmi: czy wykonawca jest niemieckim podatnikiem
    (zarejestrowanym) czy korzysta tam ze zwolnienia?

    > czy to będzie import usług?

    Pojęcia "import" i "eksport" są zastrzeżone do obrotu z krajami
    które *nie* zawarły paktu podatkowego, więc nie mogą mieć
    miejsca między .pl i .de

    > I co w przypadku, gdyby np. usługodawca był zwolniony z VAT?

    W Niemczech?
    Sądzę, że podobnie jak w .pl :D

    > Jeśli moje pytania nie wyczerpują problemu, to bardzo proszę o nakierowanie
    > mnie na właściwe tory w tych rozważaniach :)

    Moim zdaniem, "tor" leży w zrozumieniu, że fakt bycia "polską DG"
    nie ma NIC (żadnej korelacji) do faktu bycia niemieckim podatnikiem.
    Można być DG w Polsce lub Niemczech, a to czy jest się podatnikiem
    (tu: VAT) w Niemczech wynika z *czynności*, a nie z tego, czy
    "DG ma się w .pl".

    To, że *na ogół* duże firmy działają tak, że tworzą sobie "oddział"
    w kraju docelowym (będący z cywilnoprawnego p. widzenia spółką
    zależną), który to oddział zajmuje się *wszystkimi* elementami
    obrotu w kraju docelowym, nie zmienia faktu, że "normalnie"
    przewidziany jest taki tryb, że podmiot np. angielski może prowadzić
    swoją działaność w Polsce - wprost, bez żadnych ograniczeń.
    A że w wyniku tych działań może stać się *polskim podatnikiem*
    (nie będąc polską firmą!) to już odrębna sprawa.

    I mamy właśnie taki przypadek - z koniecznością ustalenia, czy
    DG zarejestrowana w .pl, jest jednocześnie niemieckim podatnikiem
    VAT, dochodowego (ichniego dochodowego, czy tylko polskiego
    dochodowego) i reszty ichnich podatków (co może wynikać z czynności,
    jak np. *tam* coś kupi od Niemca, to być może tam mają
    odpowiednik PCC...)

    pzdr, Gotfryd