    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pośrednictwo finansowe czy inny czort?
    Date: Mon, 30 Jan 2006 23:42:54 +0100

    On Mon, 30 Jan 2006, Tomek wrote:

    > Czy ustne rozwiązanie starej umowy za porozumieniem stron
    > i zawiązanie nowej (na identycznych warunkach) może ktoś zakwestionować?
    > (poza jakimś klientem niewyrażającym zgody oczywiście

    Ależ klient wyrazi ustnie zgodę.
    A później sobie przypomni że:
    - nie przypomina sobie, że wyrażał zgodę
    - że w Kodeksie Cywilnym jest taki tekst:
    +++
    Art. 77.
    § 1. Uzupełnienie lub zmiana umowy wymaga zachowania takiej
    formy, jaką ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia.
    § 2. Jeżeli umowa została zawarta w formie pisemnej, jej
    rozwiązanie za zgodą obu stron, jak również odstąpienie od niej
    albo jej wypowiedzenie powinno być stwierdzone pismem.
    ---

    Jak planujesz ustnie uzyskać zgodę wszystkich klientów?
    IMVHO patrząc na treść wyżej wystarczy oświadczenie klientów
    ("do czasu podpisania nowej umowy wyrażam zgodę na świadczenie
    usługi przez XXX na warunkach umowy zawartej z YYY..." albo
    coś takiego). Będzie "stwierdzenie pismem" (mimo że to nie
    będzie umowa pisemna!).

    > 2. z tematu: część klientów ma pozakładane zlecenia stałe w bankach i
    > nie ma siły, żeby wszystkich zmusić do likwidacji - będzie trzeba to
    > przelać na konto spółki. W US dostałem informację, że najlepiej dać
    > takim delikwentom do podpisania papier z podaniem, że 'błędnie przelane,
    > proszą o zwrot bądź przelew na właściwy rachunek [tu numer]' i powiedzmy
    > pod koniec miesiąca skorzystać hurtowo z opcji przelania na właściwy
    > rachunek (unikając kilkudziesięciu opłat za przelew). Tylko czy to nie
    > podpada pod jakieś pośrednictwo finansowe

    Nawet jakby podpadało... IMHO nie ma powodu żeby musiało być
    odpłatne: jest to część świadczenia wobec byłych klientów,
    wykonywana tak samo jak każda inna czynność uboczna robiona
    "za darmo" (na przykład udzielenie informacji), a naprawdę
    zawarta w cenie.
    Czy ktoś widzi przeszkodę, żeby uznać taką wpłatę ze depozyt
    nieprawidłowy?
    Ja bym USowi uwierzył :)

    > i jeszcze dodatkowe opodatkowanie?

    Ha, to gorzej.
    O depozycie (nieprawidłowym, bo zwrotowi na właściwy adres
    poglega TYLE SAMO pieniędzy a nie TE SAME pieniądze co
    wpłynęły) mi się nasunęło w związku z podatkami właśnie.
    W odróżnieniu od pośrednictwa finansowego takie cóś
    nie generuje żadnych skutków podatkowych, IMO, mylę się?
    Oczywiście pośrednictwo bez zysku nie spowoduje konieczności
    zapłacenia podatku, ale konieczność wykazania przychodu
    i rozchodu owszem... dobrze gadam?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)