  • 1. Data: 2005-05-03 02:01:36
    Temat: Powrót z USA po kilku latach a podatek w Polsce - długawe
    Od: Kris <k...@t...rr.com>

    Witam wszystkich.
    Przebywam w USA od 2002 roku. W drugiej polowie tego roku wracam do Polski.
    Od pewnego momentu zaczalem sie martwic o to, czy w Polsce bede musial
    zaplacic podatek.
    W USA pracuje jako zwykly najemny pracownik. Probowalem dowiedziec sie
    czegos w polskiej skarbowce, ale kobieta tam wydawala mi sie nie do
    konca kompetentna. Twierdzila, ze za lata, w ktorych nie mialem zadnych
    dochodow w Polsce, nie musze placic podatku w Polsce, natomiast za lata,
    w ktorych mialem dochód tu i tam musze placic podatek w Polsce zgodnie z
    zasada unikania podwojnego opodatkowania pomiedzy RP a USA.
    Ostatnio tez w prasie pojawilo sie wiele artykulow na ten temat (np.
    http://polityka.onet.pl/162,1225984,1,0,artykul.html
    ), ktore mi jednak
    bardziej zamataly niz wyjasnily moj dylemat. Z niektorych artykulow
    wynika, ze niezaleznie od tego, czy osiagnalem jakies dochody w Polsce,
    i tak powinienem sie z fiskusem rozliczyc. W takim razie wyszloby, ze
    juz jestem przestepca podatkowym.
    Moje pytanie brzmi: czy bede musial sie rozliczyc z dochodow w USA za
    ten rok w Polsce?
    Dotarlem do umowy pomiedzy PRL a USA (ktora nadal obowiazuje),
    http://www.taxback.idu.pl/umowa.htm#art18
    Mnie interesuje artykul 16.

    Art. 16.

    Praca najemna.

    1. Płace, wynagrodzenia i inne świadczenia o podobnym charakterze,
    otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na
    terytorium jednego Umawiającego się Państwa z tytułu zatrudnienia, będą
    opodatkowane tylko przez to Umawiające się Państwo, chyba że osoba ta
    wykonuje pracę w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam
    wykonywana, to takie wynagrodzenia świadczone za tę pracę mogą być
    opodatkowane przez to drugie Umawiające się Państwo.

    2. Niezależnie od postanowień ustępu 1 wynagrodzenia, jakie osoba
    fizyczna mająca miejsce zamieszkania na terytorium jednego z
    Umawiających się Państw osiąga z pracy najemnej podejmowanej na
    terytorium drugiego Umawiającego się Państwa, mogą być opodatkowane
    tylko w pierwszym Umawiającym się Państwie, jeżeli:

    a) odbiorca przebywa na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa
    łącznie nie dłużej niż 183 dni podczas danego roku podatkowego,

    b) wynagrodzenia są wypłacane przez osobę lub w imieniu osoby, która nie
    ma na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa miejsca zamieszkania
    lub siedziby, oraz

    c) wynagrodzenia nie są wypłacane przez zakład, który posiada osoba
    płacąca wynagrodzenie na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa.

    3. Bez względu na postanowienia ustępu 2 wynagrodzenia otrzymywane z
    tytułu wykonywanej pracy lub usług osobistych jako pracownik na statku
    lub samolocie eksploatowanym w transporcie międzynarodowym przez osobę
    mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się
    Państw będą zwolnione od opodatkowania przez drugie Umawiające się
    Państwo, jeżeli taka osoba fizyczna jest członkiem regularnej załogi
    statku lub samolotu.

    Wedlug mojego rozumienia tego artykulu wyszlo mi, ze jednak nie musze
    placic od tych dochodow podatku.
    Oto moja interpretacja:
    Punkt 1 rozumiem, ze tylko w momencie gdy mam dochody w dwoch krajach,
    to to drugie panstwo, moze sie upomniec o podatek. Czyli jak nic w
    Polsce nie zarobie to Polska nie moze sie upomniec o podatek.
    Punkt 2 rozumiem, ze zaweza punkt 1. Mowi, ze Polska moze sie upomniec o
    podatek od dochodu z USA, jezli spelniony jest a, b, lub c.
    Wracam w drugiej polowie roku, wiec bede w Polsce, krocej niz 183 dni.

    Czy moje rozumowanie jest poprawne?
    Jedyne co to byc moze bede musial zaplacic podatek w USA od dochodow
    uzyskanych w Polsce.
    Dziekuje za odpowiedzi.
    Kris

  • 2. Data: 2005-05-05 00:07:54
    Od: Kris <k...@t...rr.com>

    Kris wrote:
> [...]
    >
    > Czy moje rozumowanie jest poprawne?
    > Jedyne co to byc moze bede musial zaplacic podatek w USA od dochodow

    Poszperalem jeszcze troche i sam juz sobie moge odpowiedziec.
    Moja interpretacja byla bledna. Punkt 2 mozemy sobie zupelnie odpuscic,
    chodzi o cos innego i nie dotyczy mnie.
    Punkt 1 znczy natomiast:
    Podatki od pracy najemnej placisz tylko w tym panstwie gdzie pracujesz,
    o ile masz tam miejsce zamieszkania.
    Niestety umowa ta nie precyzuje kiedy trzeba mieszkac w tym kraju.
    Ja widze kilka mozliwosci interpretacji:
    1 Na poczatku roku podatkowego.
    2 Na koncu roku podatkowego.
    3 Przez caly rok podatkowy.
    4 Przez wiekszosc roku podatkowego.
    5 W czasie wykonywania pracy.

    Najbardziej sensowne interpretacje to 4 i 5, w zwiazku z czym nie bede
    musial placic podatku w Polsce. Pytanie tylko czy US w Polsce podziela
    moja interpretacje.
    Jak sadzicie?
    Czy istnieje dla mnie jakis formalny sposob na uzyskanie wiazacej
    interpretacji z US?
    Kris

  • 3. Data: 2005-05-05 09:37:11
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Kris wrote:

    > Punkt 1 znczy natomiast:
    > Podatki od pracy najemnej placisz tylko w tym panstwie gdzie
    > pracujesz, o ile masz tam miejsce zamieszkania.

    To trzeba trochę więcej niż miejsce zamieszkania. Zazwyczaj określa się
    to jako "centrum życiowe"

    > Niestety umowa ta nie precyzuje kiedy trzeba mieszkac w tym kraju.
    > Ja widze kilka mozliwosci interpretacji:
> [...]

    Jestem za 5, ale dodałbym, jeszcze, ze wskazane byłoby także zaby
    dotyczyło to także momentu uzyskania dochodu. Czyli: uwaga na spóźnione
    wypłaty.

> [...]
    > moja interpretacje.
    > Jak sadzicie?
    > Czy istnieje dla mnie jakis formalny sposob na uzyskanie wiazacej

    W UE istnieje coś takiego jak zaświadczenie o rezydencji podatkowej
    wydawane przez US. Prawdopodobnie w USA też można to uzyskać. Powinno
    to rozwiać wszelkie wątpliwości urzedu