    From: "Kriss" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pożyczka
    Date: 15 Oct 2005 16:21:34 +0200

    > a jezeli odsetki wyplaca osoba fizyczna nie prowadzaca dzialanosci
    > gospodarczej, ni ema ona obowiazku pobrania podatku - wyplaca cala
    > kwote, zgadza sie?
    > (przynajmniej nie natknelam sie w ustawie na taka sytuacje)
    > to jak sie ma art.30a do tego zdarzenia, skoro jest napisane ze pobiera
    > sie? chyba ze ja faktycznie do okulisty sie wybiore albo zatrudnie
    > kogos, kto mi na glos bedzie czytal;-)

    Nie jesteś ślepa -:)

    W przypadku gdy podmiotem płacącym odsetki jest osoba niebędąca
    przedsiębiorcą, wówczas nie jest ona płatnikiem tego podatku. Do zapłaty
    zryczałtowanego podatku od odsetek zobowiązany jest sam podatnik. Ustawa o
    podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa w tym przypadku sposobów
    ani terminu płatności tego podatku.Na wpłatę podatnik ma czas do końca upływu
    terminu płatności, który jednak nie został określony. Podatek ten nie może
    więc się przedawnić ( termin przedawnienia biegnie dopiero od dnia upływu
    terminu płatności), ale nie stanie się tez nigdy zaległością podatkową
    (bowiem nigdy nie upłynie termin jego płatności). Zobowiązanie podatkowe z
    tego tytułu wygaśnie natomiast w związku z jego zapłatą.
    W praktyce dopiero powołanie się na okoliczność zawarcia umowy pożyczki lub
    jej ujawnienie zmusza do zapłaty lub ściągniecia należnego podatku przez
    otrzymujacego odsetki.

    Pzdr-Kriss