    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Praca zdalna dla firmy z Unii Europejskiej
    Date: Fri, 25 May 2007 23:21:45 +0200

    On Thu, 24 May 2007, mvoicem wrote:

> [...]

    Ja nie! Ale pokomentuję sobie, a co!

    > Czyli taka umowa o pracę byłaby "ozusowana" w ichniejszym odpowiedniku
    > ZUSu,

    A to nie wiem.

    > "opitowana" w ichniejszej skarbówce,

    Trzeba by sprawdzić umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
    IMO sugerujesz między wierszami, że NIE byłaby opitowana w .pl - a to
    nie jest to samo.
    Otóż taki dochód nie spełniałby IMO warunku "uzyskania poza granicami
    kraju" zaś podatnik nadal miałby rezydencję w .pl!
    Przecież to, że płacący wpłaca w Anglii do angielskiego banku chyba
    nie będzie wyznacznikiem "uzyskania poza granicami", prawda?
    A pracownik w czasie pracy będzie przebywał w Polsce!

    Do tego mam jeszcze jedną uwagę: mianowicie moje wątpliwości wzbudza
    od zawsze sama "prawidłowość" umowy o pracę zdalną wobec zapisów
    Kodeksu Pracy.
    Przyjmijmy, że pracodawca WYZNACZY pracownikowi miejsce pracy dajmy
    na to w kancelarii Sejmu :)
    Kiedy może to zrobić?
    Ano, wtedy i tylko wtedy, jeśli *włada* owym miejscem.
    Niewątpliwie marszałek Sejmu może komuś WYZNACZYĆ miejsce pracy
    w owej kancelarii. Ale czy np. prezes jakiegoś banku moze tak
    "wyznaczyć"? - IMHO taka umowa będzie hm... nie wiem czy nieważna
    czy nieskuteczna.
    Jak na mój gust, tak samo sprawa wygląda w ramach WYZNACZANIA
    miejsca w mieszkaniu pracownika!

    Ja tam jestem w stanie się zgodzić, ze szef np. firmy remontowej
    na podstawie umowy z właścicielem, dzierżawcą lub najemcą mieszkania
    (jako władającym) ma prawo, w ramach prowadzenia tam remontu, jako
    dostający owo mieszkanie w ograniczone władanie (!) posłać tam pracownika.
    Ale to ZAMAWIAJĄCY się zgadza, ze "firma mu wejdzie do mieszkania",
    mur rozwali, parkiet zdewastuje itp. ;)

    IMO dopatrywanie się "władania" mieszkaniem *pracownika* (a równie IMO
    to jest konieczne, żeby mówić o WYZNACZANIANIU MIEJSCA PRACY) w umowie
    o "pracę zdalną" jest nieporozumieniem.
    Przepisy (IMHO) nie dorosły do umow odbiegających od schematu: pracownik
    ma PRZYJŚĆ i miejscu które mu pracodawca zorganizował zabrać się do
    roboty.
    Praca zdalna, jak na moj gust, bardziej przypomina działalność
    rzemieśliczą ze starych dobrych czasów :) - i to nie jest
    umowa spełniająca wymóg:
    "...na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie
    wyznaczonym przez pracodawcę..."
    Przepis tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-pracy--1_2_
    122.html

    > a pracownik tylko by musiał
    > się rozliczyć tutaj zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania,
    > tak?

    Ciekawe co wspomniane umowy na to? :)

    pzdr, Gotfryd