  • 1. Data: 2006-02-06 12:07:40
    Temat: Proszę o pomoc
    Od: "Jolanta" <s...@p...onet.pl>

    Witam,
    Wiem,ze mogę zadzwonić do UM i zapytac dlaczego,ale przyznaję ze trochę sie
    boję....

    Otóż ojciec "dostał" -kupił od miasta działkę budowlaną w latach 70.Zbudował
    na niej dom.Zmarł ,więc dom przeszedł w drodze stwierdzenia nabycia spadku
    na dzieci i żonę.
    Ostatnio niestety przyszło mi do głowy,ze płace podatki za grunt ,bo
    działka wynosi ok 819 m2 rocznie ok 140 zł.a powinnam chyba płacić tez
    podatek za powierzchnię domu, ale takie rachunki z UM nie przychodzą ,a na
    fakturze wyszczególniony jest tylko grunt.o co chodzi, bo jestem młoda i nie
    bardzo wiem o co chodzi.
    Prosze pomóżcie,czy jakies formalności z naszej strony zostało
    niedopełnione???
    pozdrawiam
    Jola

  • 2. Data: 2006-02-06 17:15:08
    Temat: Re: Proszę o pomoc
    Od: Mecenas <m...@p...pl>

    Jolanta napisał(a):
> [...]
    > fakturze wyszczególniony jest tylko grunt.o co chodzi, bo jestem młoda i nie

    Faktura to pewnie za wieczyste użytkowanie gruntu.
    A podatek to należy samej zgłosić poprzez wypełnienie formularza,
    który jest w UM. (każda gmina ustala sobie wzór tego formularza i
    co roku ustala wysokość podatku od nieruchomości).

    Michał
    ===============
    m...@o...pl
    www.prawo.hg.pl
    GG 5024066

  • 3. Data: 2006-02-06 20:50:46
    Od: <d...@w...pl>

    Ustawa Podatki i opłaty lokalne

    Art. 6. 1. Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca
    następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające
    powstanie tego obowiązku.

    2. Jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy,
    jest istnienie budowli albo budynku lub jego części, obowiązek podatkowy
    powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa
    została zakończona albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego
    części przed ich ostatecznym wykończeniem.

    3. Jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na
    wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu
    wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega
    obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca
    następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie.

    4. Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały
    okoliczności uzasadniające ten obowiązek.

    5. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za
    ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał
    obowiązek.

    6. Osoby fizyczne, z zastrzeżeniem ust. 11, są obowiązane złożyć właściwemu
    organowi podatkowemu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych,
    sporządzoną na formularzu według ustalonego wzoru, w terminie 14 dni od dnia
    wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie
    obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia
    zaistnienia zdarzenia, o którym mowa w ust. 3.

    7. Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych, z
    zastrzeżeniem ust. 11, ustala w drodze decyzji organ podatkowy właściwy ze
    względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania. Podatek jest płatny
    w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w
    terminach: do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku
    podatkowego.

    8. Jeżeli w ciągu roku podatkowego nastąpiło wygaśnięcie obowiązku
    podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub zaistniało zdarzenie, o
    którym mowa w ust. 3, organ podatkowy dokonuje zmiany decyzji, którą
    ustalono ten podatek.

    9. Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości
    prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a
    także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy
    Państwowe są obowiązane:

    1) składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu
    ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na
    podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu
    według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu -
    w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie
    tego obowiązku,

    2) odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia, o którym
    mowa w ust. 3, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia,

    3) wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości - bez wezwania -
    na rachunek budżetu właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu
    trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 każdego miesiąca.

    10. Obowiązek składania informacji o nieruchomościach i obiektach
    budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, o którym mowa w
    ust. 6 i w ust. 9 pkt 1, dotyczy również podatników korzystających ze
    zwolnień na mocy przepisów niniejszej ustawy.

    11. Jeżeli nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność lub
    znajduje się w posiadaniu osób fizycznych oraz osób prawnych, jednostek
    organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub spółek
    nieposiadających osobowości prawnej, z wyjątkiem osób tworzących wspólnotę
    mieszkaniową, osoby fizyczne składają deklarację na podatek od nieruchomości
    oraz opłacają podatek na zasadach obowiązujących osoby prawne.

    12. Rada gminy może zarządzać pobór podatku od nieruchomości od osób
    fizycznych w drodze inkasa oraz wyznaczać inkasentów i określać wysokość
    wynagrodzenia za inkaso.

    13. Rada gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w
    ust. 6 i w ust. 9 pkt 1; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu
    i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od
    nieruchomości.

  • 4. Data: 2006-02-07 07:40:28
    Od: "Jolanta" <s...@p...onet.pl>

    CZy jesli teraz zgłoszę budynek na tej działce,który został postawiony pod
    koniec lat 80, to za ile lat nalicza mi podatek?? i czy w ogóle.
    Słyszałam,ze od niedawna zostal wprowadzony podatek od nieruchomosci.No i
    jakim cudem go spłacę....:(
    Wychodzi na to,ze ojciec nie zglosil budynku do UM.....
    a teraz dzieciom sie za to dostanie

  • 5. Data: 2006-02-07 10:51:43
    Od: Mecenas <m...@p...pl>

    Jolanta napisał(a):
> [...]
    > jakim cudem go spłacę....:(
    > Wychodzi na to,ze ojciec nie zglosil budynku do UM.....

    Wyżej kolega zacytował Tobie przepisy ustawy o podatkach i opłatach
    lokalnych.
    Tam tez jest przepis okreslający kiedy powstaje obowiązek podatkowy.
    Jedną z takich okliczności jest np. stwierdzenie nabycia spadku i od tej
    daty taki
    obowiązek na Tobie ciąży.
    Postaraj się o uchwałę rady (Gminy, Miasta) w sprawie podatku od
    nieruchomości na 2005 i 2006 r.
    Powinny one byc w tzw. BIP-ie ( biuletyn informacji publicznej)
    i oblicz sobie sama ( w przybliżeniu) jaką masz zaległość w tym podatku.

    Michał
    m...@o...pl
    www.prawo.hg.pl
    GG 5024066