  • From: "siepacz" <d...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Przedawnienie
    Date: Fri, 4 Jan 2002 22:25:52 +0100

    Użytkownik "Freelance" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:3C34691D.F21D4049@poczta.onet.pl...
    > Po jakim czasie i liczonym od czego (wystawienia faktury, złożenia PIT
    > itp.) przedawnia się zobowiązanie podatkowe? Zadzwonił do mnie ktoś z US
    > i chce żebym zapłacił podatek, który powinien być zapłacony kilka lat
    > temu (jeżeli faktycznie źle zapłaciłem), a ja mam dokumenty z tamtych
    > czasów w rozsypce.

    Ordynacja podatkowa:
    Art. 70. § 1. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc
    od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

    § 2. Bieg terminu przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega
    zawieszeniu:

    1) od dnia wydania decyzji, o których mowa w art. 48 § 1 pkt 1 i 2, do dnia
    terminu płatności odroczonego podatku, ostatniej raty podatku lub ostatniej
    raty zaległości podatkowej,

    2) od dnia nabycia prawa do ulgi podatkowej do dnia wygaśnięcia tego
    uprawnienia.

    § 3. Bieg terminu przedawnienia zostaje przerwany wskutek pierwszej
    czynności egzekucyjnej, o której podatnik został powiadomiony.

    § 4. Po przerwaniu biegu terminu przedawnienia biegnie on na nowo od dnia
    następującego po dniu, w którym zakończono postępowanie egzekucyjne.

    § 5. Kolejne wszczęcie postępowania egzekucyjnego nie przerywa biegu terminu
    przedawnienia.

    § 6. Nie ulegają przedawnieniu zobowiązania podatkowe zabezpieczone
    hipoteką, jednakże po upływie terminu przedawnienia zaległość podatkowa może
    być egzekwowana tylko z przedmiotu hipoteki.

    Czyli z końcem 2001 roku przedawniły się np. podatki dochodowe za 1995 rok
    (termin ich płatności upłynął w 1996 roku a 5 lat od końca 1996 roku to jest
    1997,1998,1999,2000,2001)

    pozdrav

    siepacz