  • 1. Data: 2009-07-11 16:45:56
    Temat: Przekazanie własnego środka trwałego
    Od: Kamil Grabowski <k...@g...com>

    Witajcie,

    Chciałbym wnieść mojego prywatnego laptopa do firmy. Z tego co
    wyczytałem na google muszę sporządzić oświadczenie o przekazaniu
    własnego środka trwałego na działalność gospodarczą. Muszę też wycenić
    jego wartość. Wartość wyceniłem na podstawie strony www.mac2sell.net.
    Na stronie napisali, że mój laptop warty jest 4,630 PLN netto.
    Wcześniej dokupowałem do niego kości pamięci 4GB (cena netto 140,98
    PLN) - kości kupowane były na firmę i zostały już zaksięgowane. Laptop
    ma też ślady użycia (otarcia, zadrapania itp.).

    Teraz mam następujące pytania:

    1. Jeśli chce teraz wnieść tego laptopa to mogę go wycenić w
    następujący sposób: od ceny całego laptopa odjąć wartość zakupionych
    kości pamięci oraz odjąć "zniszczenia" spowodowane użytkowaniem
    (otarcia, obicia, zadrapania lakieru itp.) tj.

    4,630 - 140,98 - 500 = 3989,02

    A może warto zejść z ceną do 3500 zł, by móc to lepiej zamoryzować?

    2. Jak to zamortyzować tj.:

    - jaką metodą (liniową?)
    - jaki to symbol KŚT będzie (doszukałem się 491 - Zespoły komputerowe)

    Nie rozumiem jeszcze wszystkiego (dopiero czytam i googluje), ale
    iFirma podpowiada mi tak:

    Pozycja wykazu stawek amortyzacji: 10
    Stawka amortyzacyjna: 30%
    Metoda amortyzacji: Liniowa (może da się lepiej?)
    Współczynnik amortyzacji: 1,00
    Ilość miesięcy amortyzacji w roku: 12

    3. Czy w oświadczeniu o przekazaniu własnego środka trwałego na
    działalność gospodarczą warto pisać o tym skąd wziąłem aktualną cenę
    rynkową tego laptopa? tj. czy pisać, że na podstawie tego serwisu oraz
    odliczeniu kości pamięci oraz odliczenia spowodowanym użytkowaniem
    (otarcia, zadrapania itp.)?

    --
    Pozdrawiam serdecznie
    Kamil Grabowski

  • 2. Data: 2009-07-11 17:37:25
    Temat: Re: Przekazanie własnego środka trwałego
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Kamil Grabowski wrote:
> [...]
    > rynkową tego laptopa? tj. czy pisać, że na podstawie tego serwisu oraz
    > odliczeniu kości pamięci oraz odliczenia spowodowanym użytkowaniem

    Kwestie dotyczące wyceny masz w art. 22g ustęp 1 i 8 PDOF

    Bądź gotowy na pytania skąd masz tego laptopa (w kontekście zapłacenia
    PCC lub VAT jeśli sprzęt z poza EU).

    Piotrek

  • 3. Data: 2009-07-11 20:39:12
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sat, 11 Jul 2009 09:45:56 -0700, Kamil Grabowski napisał(a):

    > Chciałbym wnieść mojego prywatnego laptopa do firmy. Z tego co
    > wyczytałem na google muszę sporządzić oświadczenie o przekazaniu
    > własnego środka trwałego na działalność gospodarczą.

    Nie, nie musisz pisać oświadczeń. Musisz tylko wpisać go do Ewidencji ŚT

    > Muszę też wycenić
    > jego wartość.

    A masz na ten laptop i części do niego faktury lub inne dokumenty z ceną?
    Takie wystawione na ciebie jako osobę prywatną. Może być nawet paragon.
    Jeśli masz, to musisz wziąć cenę, za którą kupiłeś a nie jakąś "wycenę".

> [...]
    >
    > Pozycja wykazu stawek amortyzacji: 10 Stawka amortyzacyjna: 30%
    > Metoda amortyzacji: Liniowa (może da się lepiej?) Współczynnik

    A dlaczego nie amortyzacja jednorazowa. W tej chwili limit jest chyba coś
    około 100 000 PLN. Domyślam się, że z żadnej pomocy de minimis nie
    korzystałeś?

> [...]
    > rynkową tego laptopa? tj. czy pisać, że na podstawie tego serwisu oraz
    > odliczeniu kości pamięci oraz odliczenia spowodowanym użytkowaniem

    Tak jak pisałem, nie jest potrzebne oświadczenie. Natomiast gdybyś nie
    miał faktur, to przyda się coś o nazwie "protokół własny wyceny środka
    trwałego", gdzie dokładnie opiszesz na jakiej podstawie wyszłą ci taka a
    nie inna cena. To na wypadek gdy kontrola przyjdzie za 6 lat a ty już nic
    nie będziesz pamiętał. I uwaga: masz wyceniać nie według cen aktualnych a
    tych z grudnia ubiegłego roku.

  • 4. Data: 2009-07-12 10:32:07
    Od: Kamil Grabowski <k...@g...com>

> [...]
    > Takie wystawione na ciebie jako osobę prywatną. Może być nawet paragon.
    > Jeśli masz, to musisz wziąć cenę, za którą kupiłeś a nie jakąś "wycenę".

    No właśnie tu jest problem. Laptopa kupowałem jakieś 2 lata temu
    (czerwiec 2007r.) i wtedy zapłaciłem za niego
    7470 + 740 = 8180.

    740 PLN - wpłata przy zakupie
    7470 PLN - wartość kredytu (kupowałem na raty).

    Problem jest taki, że nie mam na to, ani faktury, ani też paragonu.
    Nie pamiętam czy dostawałem - kiedyś nie dbałem o takie rzeczy.
    Znalazłem tylko umowę kredytową (raty) z bankiem oraz kartę
    gwarancyjną tego laptopa. Z tego co wiem, to oświadczenie o
    przekazaniu własnego środka trwałego na działalność gospodarczą muszę
    napisać - laptop jest prywatny, a chce go przekazać na cele firmy.
    Chyba, że się mylę.

> [...]
    > nie będziesz pamiętał. I uwaga: masz wyceniać nie według cen aktualnych a

    Mógłbyś podesłać jakieś linki odnośnie tego protokołu własnego wyceny
    środka trwałego? Nie mogę nic wygooglować i nie wiem jeszcze jak taki
    protokół wygląda :(

    > Kwestie dotyczące wyceny masz w art. 22g ustęp 1 i 8 PDOF

    Już przeczytane, dzięki za wskazówkę :)

    > Bądź gotowy na pytania skąd masz tego laptopa (w kontekście zapłacenia
    > PCC lub VAT jeśli sprzęt z poza EU).

    Laptop był kupowany w Polsce w Warszawie. Nie mam na niego paragonu,
    ani faktury (a może była tylko się zgubiła - przed założeniem
    działalności nie dbałem o takie rzeczy :P) - mam tylko umowę z bankiem
    na raty oraz gwarancję na laptopa.

    PS. Padło jeszcze zdanie, że mogę dokonać jednorazowego odpisu
    amortyzacyjnego. Jak to jest? Mogę wszystkie na jeden raz
    zamortyzować? (kiedyś czytałem, że tylko środki trwałe o wartości nie
    przekraczającej 3500 zł). Dodam, że oczywiście jestem małym
    przedsiębiorcą (nie przekraczam 50000 Euro dochodu) oraz jestem na
    PKPiR.

    Dziękuję Wam serdecznie za cenne rady :)

    --
    Pozdrawiam serdecznie
    Kamil Grabowski

  • 5. Data: 2009-07-12 10:47:13
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-07-2009 o 12:32:07 Kamil Grabowski <k...@g...com> napisał(a):

    > Problem jest taki, że nie mam na to, ani faktury, ani też paragonu.

    IMHO wystarczy cokolwiek z ceną, więcej - jeśli masz takie "cokolwiek"
    to musisz tą cenę przyjąć. IMHO. :)

> [...]
    > przekraczającej 3500 zł). Dodam, że oczywiście jestem małym
    > przedsiębiorcą (nie przekraczam 50000 Euro dochodu) oraz jestem na

    Bodajże art. 22k updof

    > Dziękuję Wam serdecznie za cenne rady :)

    Nikt tu rad nie udziela, to są tylko dywagacje amatorów.
    Po rady zgłoś się do doradcy podatkowego, 100zł na początek,
    ale najpierw przeczytaj co Zuzia kilka wątków obok ma na ten
    temat do powiedzenia.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 6. Data: 2009-07-12 10:58:13
    Od: Zuzia <m...@t...pl>

    > Nikt tu rad nie udziela, to są tylko dywagacje amatorów.
    > Po rady zgłoś się do doradcy podatkowego, 100zł na początek,
    > ale najpierw przeczytaj co Zuzia kilka wątków obok ma na ten
    > temat do powiedzenia.

    No Zuzia po wyjściu od doradcy podatkowego nad zmianą zawodu zaczęła się
    zastanawiać :) 100 zł za 15 minut (nic nie wnoszącej do mojego
    dociekliwego rozumu) rozmowy chciałabym zarabiać :) Najlepsze jest to,
    że szanowna pani tę stówę włożyła sobie do portfela i na 100% nigdzie
    jej nie zaksięgowała, ot czyściusieńki zarobek, bez żadnych podatków.
    Mówiła, że jak już założę firmę, to mogę do niej przyjść po fakturę, ale
    nie miałam przyjemności tej baby więcej oglądać.

    Zuzia

  • 7. Data: 2009-07-12 11:07:15
    Od: Kamil Grabowski <k...@g...com>

    > IMHO wystarczy cokolwiek z ceną, więcej - jeśli masz takie "cokolwiek"
    > to musisz tą cenę przyjąć. IMHO. :)

    No tak, ale nie rozumiem jednej sprawy. Ten laptop ma już 2 lata, więc
    jego wartość jest już o dobrą połowę niższa (użytkowanie, zadrapania,
    rysy, no i sprzęt staniał).
    Może ja źle rozumiem, więc od początku :)

    Wnosząc laptopa do firmy mam ten plus, że będę mógł go wpisać w koszta
    i dzięki temu zapłacić mniejszy podatek dochodowy (vatu sobie nie
    odliczę za to).
    Wartość początkowa (gdy kupowałem laptopa) to było 8180 brutto, czyli
    6704 netto. Jeśli "dodam" sobie laptopa o takiej wartości to mam
    automatycznie 6704 zł kosztów, które sobie zamortyzuje jednorazowo.
    Jest jednak ALE, ponieważ od zakupu minęły już dwa lata i wartość
    laptopa spadła, a ja też kupiłem sobie kości pamięci do niego (faktura
    już na firmę!).

    Aktualna wartość tego laptopa, wg. wyceny:

    4630 - 140 (kości pamięci, które już zaksięgowałem) - 600 (te
    wszystkie zadrapania itp.) = 3890 zł

    I myślę, że uczciwie by było wpisać kwotę 3890 zł, ponieważ tyle ten
    laptop jest warty (i w grudniu jego cena była podobna).

    Dobrze myślę?

    PS. I co jeszcze z tym oświadczeniem ;) Powoli się gubię, choć mam
    coraz więcej wiedzy na ten temat :)

    Kamil Grabowski

  • 8. Data: 2009-07-12 11:28:41
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-07-2009 o 13:07:15 Kamil Grabowski <k...@g...com> napisał(a):

> [...]
    >
    > I myślę, że uczciwie by było wpisać kwotę 3890 zł, ponieważ tyle ten
    > laptop jest warty (i w grudniu jego cena była podobna).

    Myślenie myśleniem a przepisy przepisami. IMVHO jeśli chcesz wpisać 3890
    to nic się nie stanie bo zaszkodzisz tylko sobie.

    > PS. I co jeszcze z tym oświadczeniem ;) Powoli się gubię, choć mam
    > coraz więcej wiedzy na ten temat :)

    Nic, tu nie chodzi o oświadczenie tylko o podkładkę do wpisu do EŚT.
    No. ja kiedyś w EŚT Prokopa&Michalczyka zsumowałem zestaw na stronie
    na notatki.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 9. Data: 2009-07-12 11:30:23
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-07-2009 o 12:58:13 Zuzia <m...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > Mówiła, że jak już założę firmę, to mogę do niej przyjść po fakturę, ale
    > nie miałam przyjemności tej baby więcej oglądać.

    U doradców działa "wzmocniona" zasada Pareto - tylko 1/10 potrafi
    rzetelnie zaspokoić głód wiedzy dociekliwego klienta.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 10. Data: 2009-07-12 18:01:45
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sun, 12 Jul 2009 03:32:07 -0700, Kamil Grabowski napisał(a):

    > No właśnie tu jest problem. Laptopa kupowałem jakieś 2 lata temu
    > (czerwiec 2007r.) i wtedy zapłaciłem za niego 7470 + 740 = 8180.
    >
    > 740 PLN - wpłata przy zakupie
    > 7470 PLN - wartość kredytu (kupowałem na raty).

    Rozumiem, że te 7470 nie obejmuje prowizji i odsetek od kredytu.

> [...]
    > trwałego na działalność gospodarczą muszę napisać - laptop jest
    > prywatny, a chce go przekazać na cele firmy. Chyba, że się mylę.

    To jest problem gwarancja nie zawiera raczej ceny. Może umowa kredytowa?

    > Mógłbyś podesłać jakieś linki odnośnie tego protokołu własnego wyceny
    > środka trwałego? Nie mogę nic wygooglować i nie wiem jeszcze jak taki
    > protokół wygląda :(

    Wygląda dowolnie. Powinien zawierać jakiś opis skąd się wzięła cena.

    Możesz jednorazowo.