  • Data: 2019-07-18 15:25:18
    Temat: Re: QR kody na fakturach...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d2db020$0$529$6...@n...neostrada.pl

    > Nie wiem, co to marża, choć istotnie są różne faktury -- choćby korygująca...
    > Ile jest różnych faktur? 8? To tylko 3 bity... Na zapas uznajmy, że 32... ;)

    Odwołuję me słowa -- nie ma potrzeby umieszczania info typu 'faktura korygująca'.
    Korygujących jest mało -- mały zysk, lecz strata duża z uwagi na mącenie.
    Potrzebne są dodatkowe pola (data i nr faktury korygowanej) które poza
    tymi fakturami będą nieużyteczne.

    Podobnie z fakturami: odwróconymi VATowo; końcowymi do zaliczkowych; zaliczkowymi
    itd...

    Można zbudować uniwersalny QR kod, lecz IMO skórka nie jest warta
    wyprawki z uwagi na komplikowanie, które przypominać będzie
    komplikowanie dzisiejszego prawa podatkowego.

    Korygująca może być identycznie zapisana w QR kodzie jak inne
    i może być następnie (po odczytaniu QR kodu i wpisaniu do
    bazy programu księgującego) edytowana ręcznie.

    Takoż z pozostałymi, w tym i z VATowo odwróconymi...

    QR kody (czy inne rozwiązania) nie wyeliminują pracy człowieka,
    przynajmniej na razie, póki prawo podatkowe jest ,,sprawiedliwie''
    skomplikowane. Jak wcześniej pisałem -- handlarz widzi 'młotek'
    w swej KPiR jako 'towar', zaś rzemieślnik ten sam 'młotek' widzi
    w swej KPiR jako 'pozostałe'.

    Zapewne mądrzy władcy usuną ten podział.
    [wprowadzony chyba tylko po to, by księgowe miały rozrywkę w pracy]

    Sprzedawca paliwa musiałby przed wystawieniem faktury wiedzieć,
    czy paliwo będzie wykorzystane w samochodzie osobowym, czy
    w ciężarowym. Niby może o to zapytać kupującego. Co jednak
    wówczas, gdy kupujący nie zna odpowiedzi? -- gdyż tankuje
    cudzy samochód ,,noszący znamiona'' i 'ciężarowego',
    i 'osobowego'...

    Ponadto za jakiś czas władcy narodu mogą wprowadzić kolejny
    typ samochodu -- choćby uznać, że furgonetka (66% VAT i 44%
    reszty) jest pomiędzy samochodem 'osobowym' i 'ciężarowym',
    a 'ciężarowy' (100% odliczeń) musi wozić sobą specjalistyczne
    narzędzia typu 'hydrauliczny dźwig' czy 'hydrauliczny
    podnośnik koszowy'...

    Łatwiej na fakturze umieścić nr rejestracyjny a w księgującym
    programie zautomatyzować podział, lecz taki nr psułby spójność
    QR kodu, przez co QR kod stawałby się nieprzydatnym obciążnikiem,
    dającym nikłe korzyści.

    -=-

    IMO ważne informacje, które należałoby umieścić na QR kodzie:

    - kontrolka całości
    (QR kody mają swoje metody kontrolno-korygujące)
    - data wystawienia faktury
    (liczba dni, które minęły od umówionego dnia zerowego)
    - kwota netto, kwota brutto (brutto bywa przeróżnie liczone)
    (tak dla każdej stawki VAT także wtedy, gdy pola będą puste)
    - suma brutto do zapłaty (jako kontrolka)
    - NIP sprzedawcy (ten już ma swą kontrolkę)
    - nr faktury (ten może być różnej długości i może
    zawierać dowolne znaki używane w nrach polskich faktur)

    Wpisywanie 'faktura korygująca' rozbija spójność i prostotę zbyt
    mocno, nie niosąc sobą zbyt wielkiej ulgi osobie księgującej.

    Pomijanie pustych stawek VAT daje więcej złego niż dobrego, gdyż potrzebna
    jest dodatkowa informacja. Bez tego pomijania można (jak pisałem na początku)
    uznać, że:

    - ileś bitów zajmuje data
    - ileś kolejnych bitów zajmują kwoty
    - 30 kolejnych bitów zawiera NIP
    - następnych 6 bitów to długość numeru faktury w bajtach
    (64 bajty to IMO sporo, jak na nr faktury)
    - kolejne bajty to nr faktury

    QR kod mógłby zawierać także NIP odbiorcy -- by eliminować
    (raczej rzadko występujące) księgowanie cudzych faktur. :)
    Mógłby, bo koszt niewielki -- 30 bitów, ale i zysk niewielki.

    IM kod krótszy, tym pewniejszy i szybszy. Faktury bywają: pogniecione;
    brudne; niewyraźnie wydrukowane; poplamione; wyblakłe... QR kody (czy
    jakiekolwiek kody) musiałby zawierać sporo informacji nadmiarowych,
    by były użyteczne.

    Co mi po QR kodzie, który czytać trzeba pół minuty w jasnym, ostrym
    świetle, trzymając przez te pół minuty nieruchomo kamerę nad QR kodem...
    (drżenie ręki odpada!! -- choćby delikatne)

    -=-

    Adamowi odpowiadać nie chcę, jako że wg niego nawet są ,,faktury wynagrodzeń''.

    -=-

    IMO żaden OCR nie zeskanuje faktur dostatecznie dokładnie z wielu powodów.
    Ponadto potrzebne jest długotrwałe skanowanie -- czytanie QR kodu zajmuje
    przysłowiową chwilę (o ile jest dobrze pomyślany -- QR kod w dowiedzie
    rejestracyjnym jest niemal niemożliwy do przeczytania w złych warunkach
    oświetleniowych) w czasie której co najwyżej można położyć fakturę na
    szkle płaskiego skanera...

    OCR faktury papierowej to jakby wydrukowanie pliku tekstowego w celu OCeRowania.

    Automatyzacja wprowadzania nie jest możliwa choćby z uwagi na kreatywność władców.

    -=-

    Rzecz jasna warto te QR kody na fakturach drukować blisko
    któregoś z rogów faktury -- by usprawnić czytanie.

    -=-

    Po automagicznym wpisaniu faktur z takimi QR kodami (być może wprowadzenie
    100 faktur zajmie przysłowiowe 5 minut) należałoby każdą z wprowadzonych
    faktur zweryfikować i ewentualnie poprawić -- dzielnie dzieląc włos na
    czworo, czyli: stosownie skorygować poletka KPiR; uwzględnić samochodową
    osobowość; skorygować jedną z dat; umieścić opis; uwzględnić zaliczkowość;
    odwrócić VAT...

    Taki QR kod niewiele kosztuje (i opracowanie, i drukowanie, i czytanie)
    i nijak nie zamyka innych dróg, w tym: budowania centralnego rejestru
    faktur; OCeRowania faktur; ręcznego wprowadzania; edytowania różnie
    wprowadzonych faktur czy innych dokumentów...

    Zyskiem jest bezbłędność wpisania: jednej z dat; nru NIP; nr faktury;
    kwot netto i brutto z podziałem na stawki VAT...

    -=-

    Jak widzę czytanie QR kodów?

    Rozkładam faktury na stole tak, by widoczny był QR kod każdej z faktur;
    włączam w smartfonie aplikację czytającą QR kody; przesuwam smartfonem
    nad fakturami -- piknięcie oznacza sukces w czytaniu; program zapisuje
    na pliku w telefonie przeczytane informacje; uruchamiam na laptopie
    program księgujący; łączę laptop z telefonem -- choćby via FTP, ale
    może to być mniej uniwersalne połączenie; ściągam plik z telefonu
    i importuję informacje z pliku do wskazanego miejsca, czyli miesiąca
    danego klienta...

    -=-

    Kto ma dedykowany OCR do faktur -- też może ów kod wykorzystać.

    Trochę jak z QR kodami gazowymi -- można przeczytać informację
    telefonem, ale można tradycyjnie ;) znak po znaku...

    -=-

    Kto pierwszy umieści na swych fakturach rozsądny QR kod i upubliczni
    dokumentację tegoż QR kodu -- ten narzuci standard. Księgowe taniej
    będą liczyły za księgowanie faktur opatrzonych QR kodami, przez co
    kupujący będą eliminowali sprzedających bez QR kodów...

    Kto nie zechce drukować swych faktur z QR kodami -- zwróci się ze stosowną
    prośbą o drukowanie do osoby prowadzącą mu księgowość -- z konieczności
    ,,komputerową''. Osoba taka nie policzy dodatkowo za drukowanie, gdyż
    tanio wprowadzi taką fakturę...

    Gdyby po latach ktoś zasugerował możliwość rezygnacji
    z fakturowych QR kodów -- IMO zostałby wyzwany od debili... :)

    --