  • 1. Data: 2003-09-18 09:19:02
    Temat: RMUA i pare pytan
    Od: "luke" <k...@b...pl>

    Witam,

    Przesledzilem na roznych grupach watki na temat raportu ZUS RMUA. Widzialem
    rozne odpowiedz na to samo pytanie. Prosiblym was o pomoc i odpowiedzi na
    pytania.
    1. Jesli pracodawca wrecza co miesiac RMUA co miesiac oznacza to ze placi on
    reguralnie skladki za pracownikow?
    2. Przypuscmy ze wrecza raporty RMUA a nie placil. Co mu grozi, czy jest
    realnie w naszym kraju aby pracownik odzyskal swoje naleznosci. Jak ZUS
    traktuje takiego pracownika? Co poradzilibyscie danemu pracownikowi w takiej
    sytuacji?
    3. Jesli pracodawca nie placil RMUA a firma upada czy mozna uznac ze ZUS nie
    naliczy pracownikom odpowiedniej emerytury?

    Pozdrawiam,

    Piotr

    ---

  • 2. Data: 2003-09-18 18:21:43
    Temat: Re: RMUA i pare pytan
    Od: "luke" <ktaki[NO-SPAM]@buziaczek.pl>

    Hej ludziska,

    Napiszcie co sadziecie o moim problemie. Prosze was o pomoc...

  • 3. Data: 2003-09-18 19:18:34
    Od: "PawełJ" <p...@p...onet.pl>

    Odpowien na to co wiem.
    > 1. Jesli pracodawca wrecza co miesiac RMUA co miesiac oznacza to ze placi
    on
    > reguralnie skladki za pracownikow?
    Nie. Po prostu daje informacje o tym, że takie składki są naliczone. Zeby
    była pewność musiałby dołączać potwierdzenie przelewu, ale takiego obowiązku
    nie ma.
> [...]
    > realnie w naszym kraju aby pracownik odzyskal swoje naleznosci. Jak ZUS
    > traktuje takiego pracownika? Co poradzilibyscie danemu pracownikowi w
    To czy wręcza rmua czy nie to nie ma żadnego znaczenia. Niby obowiązek
    wręczania jest, ale to miało być traktowane jako informacja dla pracownika,
    jak są naliczane jego składki. Czy realne jest odzyskanie długów to zależy
    pewnie jaki zakład, jakie miał zadłużenie, i czy jego majątek wystarczy na
    pokrycie długów. Poza tym jednak wielu ludzi woli najpierw myśleć czy realne
    jest odebranie należnych pieniędzy na wypłatę a może część pracowników
    dopiero myśli o składkach na zus i emeryturze.
    > 3. Jesli pracodawca nie placil RMUA a firma upada czy mozna uznac ze ZUS
    nie
    > naliczy pracownikom odpowiedniej emerytury?
    RMUA i płacenie nie ma nic wspólnego.

    --
    PawełJ

  • 4. Data: 2003-09-18 20:16:03
    Od: "luke" <ktaki[NO-SPAM]@buziaczek.pl>

    Dziekuje za odpowiedz.
    Jak moge zmotywowac swoja firme do oplacenia moich skladek. Jest tego juz 9
    miesiecy. Wiem, ze jest trudna sytuacja na rynku. Pracodawca bedzie mogl
    wymienic mnie bez problemow. Jak traktuje ZUS, PIP firmy ktore w ten spoosb
    postepuja z pracownikami?
    Rozumiem ze jesli nie wygram....okres ktory przepracowalem nie bedzie
    naliczal sie do emerytury?

    Pozdrawiam

    Piotr

  • 5. Data: 2003-09-19 07:25:33
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik luke napisał:
> [...]
    > postepuja z pracownikami?
    > Rozumiem ze jesli nie wygram....okres ktory przepracowalem nie bedzie

    A za przeproszeniem, kto Ci takich głupot naopowiadał?
    To czy pracodawca płaci ZUS czy nie to jest z grubsza problem pracodawcy
    i ZUSu.
    Tak juz jest (niestety, wzdychaja Ci którzy sami za siebie płacą ZUS) że
    pracownik nie ponosi konsekwencji nie płaceni ZUS przez pracodawcę.
    Jeżeli składki zostały pobrane to z punktu widzenia pracownika są zapłacone.

    Jeżeli pracodawca zalega z zapłata składek a wysyła deklaracje to ZUS ma
    sie martwić jak od niego pieniądze ściągnąć.

    Jest tylko jedna niedogodność. Z tego co sie orentuję, Twoje składki
    wpływaja do OFE z duzym opóźnieniem, o ile w ogóle (bo ZUS musi za
    Ciebie te pieniądze wyłożyc).

    Procesowanie sie z pracodawcą o składki nie ma wiekszego sensu, bo
    stracisz czas na odwalenie roboty za która płaci sie pracownikom ZUSu i
    w której oni maja dużo większa siłe przebicia, a i nie jestem pewna czy
    o niepłacenie składek w ogóle mozna pozwac pracodawcę.
    Obowiązek płacenia składek ZUS nie wynika z KP.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2003-09-19 19:29:48
    Od: "luke" <ktaki[NO-SPAM]@buziaczek.pl>

    [...]
    > A za przeproszeniem, kto Ci takich głupot naopowiadał?

    A dziekuje za odpowiedz.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2003-09-19 19:58:07
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

> [...]
    |
    | Jest tylko jedna niedogodność. Z tego co sie orentuję, Twoje składki
    | wpływaja do OFE z duzym opóźnieniem, o ile w ogóle (bo ZUS musi za

    Jak pracodawca nie płaci, do OFE nic nie jest przekazywane. ZUS
    ewidencjonuje na koncie ubezpieczonego należne składki emerytalne (w kwocie
    pomniejszonej o składkę należną dla OFE). Fizycznie pieniędzy nie ma, ale
    emerytura z ZUS będzie naliczona od zaewidencjonowanych składek.

    | Procesowanie sie z pracodawcą o składki nie ma wiekszego sensu, bo
    | stracisz czas na odwalenie roboty za która płaci sie pracownikom ZUSu

    Należy wystosować do ZUS zapytanie, czy podjął działania zmierzające do
    ściągnięcia składek (art.40 ust.1a ustawy o SUS).

    | nie jestem pewna czy
    | o niepłacenie składek w ogóle mozna pozwac pracodawcę.
    | Obowiązek płacenia składek ZUS nie wynika z KP.
    | Maddy

    Za samo nieopłacanie składek można dostać grzywnę do 5000zł (z ustawy o
    SUS). I tu należy rozważyć: czy dotyczy wszystkich należnych składek, czy
    też wyłącznie składek opłacanych ze środków pracodawcy? Moim zdaniem tylko
    składek pokrywanych przez pracodawcę. Składki finansowane przez
    ubezpieczonego są potrącane z należnego mu wynagrodzenia, a więc
    nieprzekazanie tej części składek do ZUS=kradzież.

    Andrzej K.