    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Re[3]: Płatnośći gotówką
    Date: Thu, 6 Nov 2003 19:20:30 +0100

    On Thu, 6 Nov 2003, Liwiusz wrote:
    [...]
    >+ Z wekslem, w przeciwieństwie do faktury, możemy:

    Thx. za wsparcie, <wazelina, acz uzasadniona> - sam bym "z głowy
    czyli z niczego" takiej listy argumentów Krzysztofowi nie
    wyciągnąć :) <koniec wazeliny, "zaraz się zacznie[1]"> :)

    [...]
    >+ > GSn> żeby szewcy byli tymi co im weksle są bardzo konieczne...
    >+
    >+ Weksle są również przydatne nawet przy kilkuzłotowych transakcjach.

    Przyjmuję :)
    Tak BTW - muszę sprawdzić jak "panienka z okienka" u mnie na
    poczcie zareaguje na prośbę przybicie urzędowej pieczęci na
    świstku papieru w kratkę :) (dla niezorientowanych: opłatę
    skarbową - to są grosze, ale należą się Skarbowi - należy
    "skasować urzędową pieczęcią z godłem" i poczta ma do tego
    uprawnienie, nie każdy wie że z wekslem nie trzeba "lecieć
    do US" :))

    [...]
    >+ A ile to postów jest na grupie "pożyczyłem sąsiadce 200zł

    Prawda.

    [...]
    >+ > Bo przyjal IMO bledne zalozenie, ze weksel to zaplata. Czymze byloby
    >+ > wtedy uregulowanie weksla - zaplatą zaplaty? :)
    >+
    >+ Założenie jest słuszne. Weksel jest zapłatą za fakturę.

    Pytanie "po dobroci" już powtórzyłem, pozostaje poczekać,
    zadać pytanie na .prawo, przekopać resztę Internetu...
    Czy "zapłata" polegająca na zamianie jednego prawa (lub
    świadczenia) na drugie prawo jest "płatnością" w rozumieniu
    PDG ? Zacytuję, bo być może do PDG nie zaglądałeś: tam nie
    ma tekstu "zapłata", jest "płatność":
    ++++++
    1. Przedsiębiorca jest obowiązany do:

    1) dokonywania lub przyjmowania płatności za pośrednictwem
    rachunku bankowego [...tu limity...]
    -----

    >+ Uregulowanie weksla
    >+ jest po prostu wykupem weksla, zapłatą za weksel.

    Tu nie mam pytań.
    I oczywistym jest że *w razie uregulowania weksla w pieniądzu*
    należy (przy "słusznej" kwocie) płacić za pomocą konta.
    Trochę to komplikuje zasadę "wymiany papieru na papier" (bo
    jak odda weksel to możemy mu nie zapłacić :>, a jak nie odda
    weksla mimo że zapłacimy... to co że później możemy go
    "wsadzić" na dwa lata ??)
    Trochę mogą pomóc konta internetowe :)

    >+ Pierwotny cel wystawienia
    >+ weksla jest już tu sprawą drugorzędną.

    Powoli. W myśl cytowanego przepisu nie mam wątpliwości ze
    "zapłata w pieniądzu" za weksel ma być wykonana "przez
    konto" niezależnie od "pierwotnego celu" !
    Pytaniem jest czy "wydanie weksla za towar" to jest "płatność".
    Mam co najmniej wątpliwości :)

    [...]
    >+ > trzeba miec jednak troche wiedzy o postepowaniu sadowym,
    [...]
    >+ Jest to na tyle proste, że można wyjaśnić przez e-mail :)

    Akurat w tym wszyscy na .prawo są zgodni, Krzysztof zostanie
    wystawiony do strzału jak nie uwierzy ;)
    No i z dwojga złego - jak "za fakturę" nie zapłacą to i tak
    na końcu jest sąd, a z wekslem sąd ma mniej problemów: sprawdza
    czy jest *formalnie* poprawny i starczy, AFAIK.

    >+ Pozdrawiam!

    wzajemnie ! - Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
    [1] Mniemam że kawał "zaraz się zacznie" znacie :)