    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
    Date: Fri, 21 Nov 2003 04:25:52 +0100

    On Fri, 21 Nov 2003, Mirek wrote:
    [...]
    >+ 2. Sprzedaje komus towar na rachunek uproszczony

    ŻE CO ??

    [...]
    >+ 3. Jak z podatkiem , kupilem elementy na partie produku w listopadzie ,
    >+ jednak sprzedawac zaczne dopiero w grudniu ( musze wyprodukowac ) czy koszt
    >+ zakupu elementow przenosi sie na nastepne miesiace ? ( Vat wiem ze napewno )

    Już się boję. Co z tym VATem ? Powiadasz że "się przenosi" ??
    Skomentuj jaśniej...
    Koszt zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych na KPiR
    wlicza się "na bieżąco" do KUP, z zastrzeżeniem że po ostatniej
    dyskusji na ten temat jestem zupełnie skołowany w razie zaliczania
    kasowego.

    >+ 4. Elementy na produkt kosztuja mnie x PLN / szt , sprzedaje zalozmy za 3x
    >+ PLN/szt ,
    >+ czyli moj dochod to 2x minus podatek i minus roznica w vat czy mam racje ?

    Nie masz racji :) - VATu po prostu *nie liczysz* w rozliczeniu
    dochodu, ani po stronie przychodu, ani po stronie kosztów.
    Wyjątkiem są przypadki kiedy VATu nie wolno odliczać - wtedy
    może stać się kosztem (paliwo, hotel...).
    A dochód to jest przychód - koszt, przy czym w kosztach są *wszystkie*
    koszty - w tym ogólne.

    >+ czy musze miec listy elementow i przedstawiac kosztorys na kazdy produkt
    >+ z osobna ?

    Nie dowcipkuj :)
    *Orientacyjny* "opis technologiczny" w stylu "na sztukę wyrobu
    wychodzi XX elementów A, YY elementów B oraz 5 gwoździ pozłacanych"
    to zw względu na te pozłacane gwoździe warto mieć... ;)

    >+ czy nie jest to tzw. tajemnica handlowa ( ktos mi cos mowil )?

    Hm...

    >+ czy tez zakupy wrzuca sie po prostu do wspolnego worka zwanego koszta
    >+ a potem to odlicza ?

    Z grubsza biorąc. I nie "potem", a w zasadzie "zaraz", AFAIK.
    Koryguje się stan faktyczny remanentem, co pozwala żeby *podatek*
    policzyć dokładnie tak jak się oczekuje (tj. że towar na magazynie
    jest "twój"), w ciągu roku na zaliczki liczy się pi-razy-oko
    wrzucając w koszty wszystkie zakupy. Warto w listopadzie porobić
    zakupy na sprzedaż grudniową... :)
    Wyjątkiem są koszta ponoszone "specjalistycznie" dla danego
    przychodu, AFAIK: jak robisz "grubszą" i usługę i w tym celu
    zakupujesz również "grubszą" usługę to kosztem będzie ona
    dopiero "w calu tamtej". BTW: jakbym tu się mylił to proszę
    krzyczeć !

    >+ Prosze o w miare lopatoloigczne wyjasnienie , bo przyznam ze mi to spac nie
    >+ daje.

    ...no... niektóre cytaty wzbudziły we mnie podejrzenie że możesz
    mieć rację. Jak zamiast faktur wystawiałeś "rachunki uproszczone"
    to w fakturologii stosowanej masz tak ze 4 lata spóźnienia...

    >+ 5. Czy musze prowadzic magazyn ?

    Nie. Raz do roku plus ew. "jak US każe" plus ew. "jak sam chcesz
    zrobić remanent urzędowy" (zgłaszany do US !) - to rozliczasz
    faktyczny stan "na magazynie".

    >+ 6. Czy od polproduktow na koniec roku podatkowego placi sie jakis podatek ?

    Tak.
    Wlicza się do remanentu.
    Wszystko co "masz na magazynie" (w momencie remenantu) to jest twój
    majątek, i to wchodzi do "normalnego" rozliczenia podatku - nic
    nie płacisz osobno. Oczywiście "wartość remanentu" z 1. stycznia
    już była policzona, no to się 31. grudnia odejmie: to co "przybyło"
    to twój "zysk w towarze" (a jak ubyło to strata).

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)