eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki › Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 10

  • 1. Data: 2003-11-21 03:25:52
    Temat: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Nov 2003, Mirek wrote:
    [...]
    >+ 2. Sprzedaje komus towar na rachunek uproszczony

    ŻE CO ??

    [...]
    >+ 3. Jak z podatkiem , kupilem elementy na partie produku w listopadzie ,
    >+ jednak sprzedawac zaczne dopiero w grudniu ( musze wyprodukowac ) czy koszt
    >+ zakupu elementow przenosi sie na nastepne miesiace ? ( Vat wiem ze napewno )

    Już się boję. Co z tym VATem ? Powiadasz że "się przenosi" ??
    Skomentuj jaśniej...
    Koszt zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych na KPiR
    wlicza się "na bieżąco" do KUP, z zastrzeżeniem że po ostatniej
    dyskusji na ten temat jestem zupełnie skołowany w razie zaliczania
    kasowego.

    >+ 4. Elementy na produkt kosztuja mnie x PLN / szt , sprzedaje zalozmy za 3x
    >+ PLN/szt ,
    >+ czyli moj dochod to 2x minus podatek i minus roznica w vat czy mam racje ?

    Nie masz racji :) - VATu po prostu *nie liczysz* w rozliczeniu
    dochodu, ani po stronie przychodu, ani po stronie kosztów.
    Wyjątkiem są przypadki kiedy VATu nie wolno odliczać - wtedy
    może stać się kosztem (paliwo, hotel...).
    A dochód to jest przychód - koszt, przy czym w kosztach są *wszystkie*
    koszty - w tym ogólne.

    >+ czy musze miec listy elementow i przedstawiac kosztorys na kazdy produkt
    >+ z osobna ?

    Nie dowcipkuj :)
    *Orientacyjny* "opis technologiczny" w stylu "na sztukę wyrobu
    wychodzi XX elementów A, YY elementów B oraz 5 gwoździ pozłacanych"
    to zw względu na te pozłacane gwoździe warto mieć... ;)

    >+ czy nie jest to tzw. tajemnica handlowa ( ktos mi cos mowil )?

    Hm...

    >+ czy tez zakupy wrzuca sie po prostu do wspolnego worka zwanego koszta
    >+ a potem to odlicza ?

    Z grubsza biorąc. I nie "potem", a w zasadzie "zaraz", AFAIK.
    Koryguje się stan faktyczny remanentem, co pozwala żeby *podatek*
    policzyć dokładnie tak jak się oczekuje (tj. że towar na magazynie
    jest "twój"), w ciągu roku na zaliczki liczy się pi-razy-oko
    wrzucając w koszty wszystkie zakupy. Warto w listopadzie porobić
    zakupy na sprzedaż grudniową... :)
    Wyjątkiem są koszta ponoszone "specjalistycznie" dla danego
    przychodu, AFAIK: jak robisz "grubszą" i usługę i w tym celu
    zakupujesz również "grubszą" usługę to kosztem będzie ona
    dopiero "w calu tamtej". BTW: jakbym tu się mylił to proszę
    krzyczeć !

    >+ Prosze o w miare lopatoloigczne wyjasnienie , bo przyznam ze mi to spac nie
    >+ daje.

    ...no... niektóre cytaty wzbudziły we mnie podejrzenie że możesz
    mieć rację. Jak zamiast faktur wystawiałeś "rachunki uproszczone"
    to w fakturologii stosowanej masz tak ze 4 lata spóźnienia...

    >+ 5. Czy musze prowadzic magazyn ?

    Nie. Raz do roku plus ew. "jak US każe" plus ew. "jak sam chcesz
    zrobić remanent urzędowy" (zgłaszany do US !) - to rozliczasz
    faktyczny stan "na magazynie".

    >+ 6. Czy od polproduktow na koniec roku podatkowego placi sie jakis podatek ?

    Tak.
    Wlicza się do remanentu.
    Wszystko co "masz na magazynie" (w momencie remenantu) to jest twój
    majątek, i to wchodzi do "normalnego" rozliczenia podatku - nic
    nie płacisz osobno. Oczywiście "wartość remanentu" z 1. stycznia
    już była policzona, no to się 31. grudnia odejmie: to co "przybyło"
    to twój "zysk w towarze" (a jak ubyło to strata).

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)


  • 2. Data: 2003-11-21 06:01:14
    Temat: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Nov 2003, Mirek wrote:
    [...]
    >+ teraz to jeszcze mniej rozumie :)
    >+ pomijam pierwsze pytanie , które niestety pozostało bez odpowiedzi :(

    ...mniemam że ktoś kompetentniejszy się wypowie, po prostu.

    >+ > >+ 2. Sprzedaje komus towar na rachunek uproszczony
    >+ >
    >+ > ŻE CO ??
    >+
    >+ rzeczywiscie xle sie wyrazilem , czyli, jak sie sprzedaje towar osobie
    >+ fizycznej ( nie podaje mi NIPu ) w moim przypadku ?

    Na fakturę. A jak inaczej ?
    W rozporządzeniu jest wyraźnie zezwolenie na niewpisywanie NIPu jeśli
    kupującym jest "OF na cele osobiste".

    >+ > >+ 3. Jak z podatkiem , kupilem elementy na partie produku w listopadzie ,
    >+ > >+ jednak sprzedawac zaczne dopiero w grudniu ( musze wyprodukowac ) czy
    >+ koszt
    >+ > >+ zakupu elementow przenosi sie na nastepne miesiace ? ( Vat wiem ze
    >+ napewno )
    >+ >
    >+ > Już się boję. Co z tym VATem ? Powiadasz że "się przenosi" ??
    >+ > Skomentuj jaśniej...
    >+ > Koszt zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych na KPiR
    >+ > wlicza się "na bieżąco" do KUP, z zastrzeżeniem że po ostatniej
    >+ > dyskusji na ten temat jestem zupełnie skołowany w razie zaliczania
    >+ > kasowego.
    >+
    >+ tzn wykazuje go jako koszt

    Tak.

    >+ i "pozostaje" w US do pozniejszych odliczen, czy
    >+ tak ? jesli jest nadwyzka to zwracany jest po rozliczeniu roku podatkowego ?

    Ty chyba źle patrzysz na obroty przy KPiR: w odróżnieniu od PK przy
    KPiR (z drobnymi wyjątkami) nie rozbija się "cyklów produkcyjnych"
    do oddzielnego rozliczania. Z samej KPiR i innej dokumentacji nie ma
    obowiązku wynikać ile dokładanie *dana produkcja* kosztowała.
    Towar kupujesz - idzie w koszt.
    Towar sprzedajesz (jako towar, lub przetworzony - jako wyrób) - masz
    przychód.
    Dodatkowo masz "koszty ogólne" (delegacje, telefony, czynsze...)
    Różnica między przychodami a kosztem - to dochód i od tego płacisz
    podatek.
    *Dopiero w razie remanentu* - obowiązkowo raz na rok, ale US może
    zażądać kiedy chce, a ty też masz prawo (uprzedając US) - po
    remanecie zasada "towar na magazynie to twój majątek" jest korygowana
    do stanu rzeczywistego.
    Ale *nie dokonuje się* rozliczenia dochodów z poszczególnych "rodzajów
    produkcji" - tylko zbiorczo !

    [...]
    >+ > A dochód to jest przychód - koszt, przy czym w kosztach są *wszystkie*
    >+ > koszty - w tym ogólne.

    J.w.
    [...]
    >+ > >+ czy musze miec listy elementow i przedstawiac kosztorys
    >+ > >+ na kazdy produkt z osobna ?
    >+ >
    >+ > Nie dowcipkuj :)
    [...]
    >+ Pelne wykazy podzespolow i tak prowadze , chocby ze wzgledu na ustalenie
    >+ ceny produktu no a przede wszystkim ze wzgledu na logistyke.
    >+ Czy to wystarczy ?

    IMHO z nadmiarem. Ogólną zasadą jest że z samej KPiR wartości
    faktycznych "zyskowności" wyczytać się nie da, i jeśli cokolwiek
    *faktycznie* liczysz - to IMO powinno to wystarczyć do objaśnienia
    gdzie się podziała paczka 1000 kondensatorów. Niewielkich ubytków
    ("zepsuły się") IMO z definicji nikt się czepiał nie będzie.

    >+ Urz. elektroniczne to nie produkcja pudelek kartonowych :)

    :)

    >+ > >+ czy nie jest to tzw. tajemnica handlowa ( ktos mi cos mowil )?
    >+ >
    >+ > Hm...
    >+
    >+ hmm ... ?

    Sugerujesz, że masz prawo ukryć te dane ? :)
    *W zasadzie* to niby masz prawo wszystko wrzucać w czarną dziurę
    produkcji. Ale US ma prawo podważać zaliczanie poszczególnych wydatków
    do KUP, no i jakoś musisz umieć się obronić: jak nie przed US to
    przed NSA. Nie sądzę żeby ktoś odważył się rozliczać cię na poziomie
    schematów ideowych z poszczególnych oporników :), no ale jak nabywasz
    jakiś element stanowiący 20% ceny produktu - to tak pi razy oko
    warto żeby się ilość kupiony i sprzedanych zgadzała :]

    >+ > >+ czy tez zakupy wrzuca sie po prostu do wspolnego worka zwanego koszta
    >+ > >+ a potem to odlicza ?
    >+ >
    >+ > Z grubsza biorąc. I nie "potem", a w zasadzie "zaraz", AFAIK.
    >+ > Koryguje się stan faktyczny remanentem, co pozwala żeby *podatek*
    >+ > policzyć dokładnie tak jak się oczekuje (tj. że towar na magazynie
    >+ > jest "twój"),
    >+
    >+ moge poprosic jasniej ?

    Mam nadzieję że wyżej wyjaśniłem.
    Ogólną zasadą księgologii jest że kosztem jest to co *posłużyło*
    do uzyskania przychodu. I na PK, jak kupisz towar handlowy - idzie
    do magazynu i dopiero przy sprzedaży jest kosztem.
    Ale na KPiR nie: uznaje się go za koszt przy zakupie (nadal jestem
    skołowany jak ma być "przy kasowym"), zaś cała sprzedaż to przychód
    (bez wnikania z jakich elementów ów przychód się złożył).
    Dopiero przy remanencie *cała* wartość magazynu ("bez wnikania
    w szczegóły") jest doliczana jako "twój majątek" - zaś *poprzednia*
    wartość *całego* magazynu jako "twój już opodatkowany majątek".
    I różnica dolicza się do przychodów (jako plus - przychód lub
    minus - strata).

    [...listopad...]
    >+ tak tez uczynilem

    :)

    >+ > Wyjątkiem są koszta ponoszone "specjalistycznie" dla danego
    >+ > przychodu, AFAIK: jak robisz "grubszą" i usługę i w tym celu
    >+ > zakupujesz również "grubszą" usługę to kosztem będzie ona
    >+ > dopiero "w calu tamtej". BTW: jakbym tu się mylił to proszę
    >+ > krzyczeć !

    Podstrzymuję apel :)

    [...]
    >+ > mieć rację. Jak zamiast faktur wystawiałeś "rachunki uproszczone"
    >+ > to w fakturologii stosowanej masz tak ze 4 lata spóźnienia...
    >+
    >+ lojalnie ostrzeglem :) , jestem elekronikiem

    "To ja cię przepraszam". Ale ja jestem (tak się składa) zawodowym
    elektronikiem (nie licząc zawodowego elektryka) który z informatyki
    żyje...

    >+ a nie ksiegowym i wiem ze moje
    >+ pytania moga smieszne i jeszcze raz prosze o lagodny wymiar kary

    Y tam.
    Standardowo poczytać te 2000...3000 postów na początek ;) !

    >+ > >+ 6. Czy od polproduktow na koniec roku podatkowego placi
    >+ > >+ sie jakis podatek ?
    >+ >
    >+ > Tak.
    >+ > Wlicza się do remanentu.
    >+ > Wszystko co "masz na magazynie" (w momencie remenantu) to jest twój
    >+ > majątek, i to wchodzi do "normalnego" rozliczenia podatku - nic
    >+ > nie płacisz osobno. Oczywiście "wartość remanentu" z 1. stycznia
    >+ > już była policzona, no to się 31. grudnia odejmie: to co "przybyło"
    >+ > to twój "zysk w towarze" (a jak ubyło to strata).
    >+
    >+ rozumiem ze w przyszlym roku podatkowym ? jesli nie to nie rozumiem

    No, 1. stycznia i 31. grudnia dotyczą *tego samego roku*.
    Czyli remanentów odległych od siebie o 365/366 dni :)
    Jest jaśniej ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)


  • 3. Data: 2003-11-21 06:01:14
    Temat: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Nov 2003, Mirek wrote:
    [...]
    >+ teraz to jeszcze mniej rozumie :)
    >+ pomijam pierwsze pytanie , które niestety pozostało bez odpowiedzi :(

    ...mniemam że ktoś kompetentniejszy się wypowie, po prostu.

    >+ > >+ 2. Sprzedaje komus towar na rachunek uproszczony
    >+ >
    >+ > ŻE CO ??
    >+
    >+ rzeczywiscie xle sie wyrazilem , czyli, jak sie sprzedaje towar osobie
    >+ fizycznej ( nie podaje mi NIPu ) w moim przypadku ?

    Na fakturę. A jak inaczej ?
    W rozporządzeniu jest wyraźnie zezwolenie na niewpisywanie NIPu jeśli
    kupującym jest "OF na cele osobiste".

    >+ > >+ 3. Jak z podatkiem , kupilem elementy na partie produku w listopadzie ,
    >+ > >+ jednak sprzedawac zaczne dopiero w grudniu ( musze wyprodukowac ) czy
    >+ koszt
    >+ > >+ zakupu elementow przenosi sie na nastepne miesiace ? ( Vat wiem ze
    >+ napewno )
    >+ >
    >+ > Już się boję. Co z tym VATem ? Powiadasz że "się przenosi" ??
    >+ > Skomentuj jaśniej...
    >+ > Koszt zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych na KPiR
    >+ > wlicza się "na bieżąco" do KUP, z zastrzeżeniem że po ostatniej
    >+ > dyskusji na ten temat jestem zupełnie skołowany w razie zaliczania
    >+ > kasowego.
    >+
    >+ tzn wykazuje go jako koszt

    Tak.

    >+ i "pozostaje" w US do pozniejszych odliczen, czy
    >+ tak ? jesli jest nadwyzka to zwracany jest po rozliczeniu roku podatkowego ?

    Ty chyba źle patrzysz na obroty przy KPiR: w odróżnieniu od PK przy
    KPiR (z drobnymi wyjątkami) nie rozbija się "cyklów produkcyjnych"
    do oddzielnego rozliczania. Z samej KPiR i innej dokumentacji nie ma
    obowiązku wynikać ile dokładanie *dana produkcja* kosztowała.
    Towar kupujesz - idzie w koszt.
    Towar sprzedajesz (jako towar, lub przetworzony - jako wyrób) - masz
    przychód.
    Dodatkowo masz "koszty ogólne" (delegacje, telefony, czynsze...)
    Różnica między przychodami a kosztem - to dochód i od tego płacisz
    podatek.
    *Dopiero w razie remanentu* - obowiązkowo raz na rok, ale US może
    zażądać kiedy chce, a ty też masz prawo (uprzedając US) - po
    remanecie zasada "towar na magazynie to twój majątek" jest korygowana
    do stanu rzeczywistego.
    Ale *nie dokonuje się* rozliczenia dochodów z poszczególnych "rodzajów
    produkcji" - tylko zbiorczo !

    [...]
    >+ > A dochód to jest przychód - koszt, przy czym w kosztach są *wszystkie*
    >+ > koszty - w tym ogólne.

    J.w.
    [...]
    >+ > >+ czy musze miec listy elementow i przedstawiac kosztorys
    >+ > >+ na kazdy produkt z osobna ?
    >+ >
    >+ > Nie dowcipkuj :)
    [...]
    >+ Pelne wykazy podzespolow i tak prowadze , chocby ze wzgledu na ustalenie
    >+ ceny produktu no a przede wszystkim ze wzgledu na logistyke.
    >+ Czy to wystarczy ?

    IMHO z nadmiarem. Ogólną zasadą jest że z samej KPiR wartości
    faktycznych "zyskowności" wyczytać się nie da, i jeśli cokolwiek
    *faktycznie* liczysz - to IMO powinno to wystarczyć do objaśnienia
    gdzie się podziała paczka 1000 kondensatorów. Niewielkich ubytków
    ("zepsuły się") IMO z definicji nikt się czepiał nie będzie.

    >+ Urz. elektroniczne to nie produkcja pudelek kartonowych :)

    :)

    >+ > >+ czy nie jest to tzw. tajemnica handlowa ( ktos mi cos mowil )?
    >+ >
    >+ > Hm...
    >+
    >+ hmm ... ?

    Sugerujesz, że masz prawo ukryć te dane ? :)
    *W zasadzie* to niby masz prawo wszystko wrzucać w czarną dziurę
    produkcji. Ale US ma prawo podważać zaliczanie poszczególnych wydatków
    do KUP, no i jakoś musisz umieć się obronić: jak nie przed US to
    przed NSA. Nie sądzę żeby ktoś odważył się rozliczać cię na poziomie
    schematów ideowych z poszczególnych oporników :), no ale jak nabywasz
    jakiś element stanowiący 20% ceny produktu - to tak pi razy oko
    warto żeby się ilość kupiony i sprzedanych zgadzała :]

    >+ > >+ czy tez zakupy wrzuca sie po prostu do wspolnego worka zwanego koszta
    >+ > >+ a potem to odlicza ?
    >+ >
    >+ > Z grubsza biorąc. I nie "potem", a w zasadzie "zaraz", AFAIK.
    >+ > Koryguje się stan faktyczny remanentem, co pozwala żeby *podatek*
    >+ > policzyć dokładnie tak jak się oczekuje (tj. że towar na magazynie
    >+ > jest "twój"),
    >+
    >+ moge poprosic jasniej ?

    Mam nadzieję że wyżej wyjaśniłem.
    Ogólną zasadą księgologii jest że kosztem jest to co *posłużyło*
    do uzyskania przychodu. I na PK, jak kupisz towar handlowy - idzie
    do magazynu i dopiero przy sprzedaży jest kosztem.
    Ale na KPiR nie: uznaje się go za koszt przy zakupie (nadal jestem
    skołowany jak ma być "przy kasowym"), zaś cała sprzedaż to przychód
    (bez wnikania z jakich elementów ów przychód się złożył).
    Dopiero przy remanencie *cała* wartość magazynu ("bez wnikania
    w szczegóły") jest doliczana jako "twój majątek" - zaś *poprzednia*
    wartość *całego* magazynu jako "twój już opodatkowany majątek".
    I różnica dolicza się do przychodów (jako plus - przychód lub
    minus - strata).

    [...listopad...]
    >+ tak tez uczynilem

    :)

    >+ > Wyjątkiem są koszta ponoszone "specjalistycznie" dla danego
    >+ > przychodu, AFAIK: jak robisz "grubszą" i usługę i w tym celu
    >+ > zakupujesz również "grubszą" usługę to kosztem będzie ona
    >+ > dopiero "w calu tamtej". BTW: jakbym tu się mylił to proszę
    >+ > krzyczeć !

    Podstrzymuję apel :)

    [...]
    >+ > mieć rację. Jak zamiast faktur wystawiałeś "rachunki uproszczone"
    >+ > to w fakturologii stosowanej masz tak ze 4 lata spóźnienia...
    >+
    >+ lojalnie ostrzeglem :) , jestem elekronikiem

    "To ja cię przepraszam". Ale ja jestem (tak się składa) zawodowym
    elektronikiem (nie licząc zawodowego elektryka) który z informatyki
    żyje...

    >+ a nie ksiegowym i wiem ze moje
    >+ pytania moga smieszne i jeszcze raz prosze o lagodny wymiar kary

    Y tam.
    Standardowo poczytać te 2000...3000 postów na początek ;) !

    >+ > >+ 6. Czy od polproduktow na koniec roku podatkowego placi
    >+ > >+ sie jakis podatek ?
    >+ >
    >+ > Tak.
    >+ > Wlicza się do remanentu.
    >+ > Wszystko co "masz na magazynie" (w momencie remenantu) to jest twój
    >+ > majątek, i to wchodzi do "normalnego" rozliczenia podatku - nic
    >+ > nie płacisz osobno. Oczywiście "wartość remanentu" z 1. stycznia
    >+ > już była policzona, no to się 31. grudnia odejmie: to co "przybyło"
    >+ > to twój "zysk w towarze" (a jak ubyło to strata).
    >+
    >+ rozumiem ze w przyszlym roku podatkowym ? jesli nie to nie rozumiem

    No, 1. stycznia i 31. grudnia dotyczą *tego samego roku*.
    Czyli remanentów odległych od siebie o 365/366 dni :)
    Jest jaśniej ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)


  • 4. Data: 2003-11-21 09:54:18
    Temat: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
    Od: "Mirek" <m...@w...pl>

    Prowadze DG na KPiR + VAT , rozliczenia comiesieczne.
    Profil firmy - produkcja urz. elektronicznych
    Prosze mnie za bardzo nie ganic za lamerstwo, prowadze sam ksiegowosc i mam
    kilka pytanek, bede wdzieczny za odpowiedzi :

    1. Kupuje materialy do prod. wysylkowo, czy w rejestrze zakupow mam
    ksiegowac w kolejnosci dat w ktorych odbieram paczki , czy w kolejnosci w
    jakiej wystawiane sa faktury przez poddostawcow ?

    2. Sprzedaje komus towar na rachunek uproszczony , czy potem mam sobie
    wystawic fakture zbiorcza, jak to ugryzc ? Czy poprostu ksiegowac rach
    uproszczone ?
    Czy ksiegowac w kolejnosci wystawiania faktur czy momentu wplyniecia
    pieniedzy na konto od klienta ?

    3. Jak z podatkiem , kupilem elementy na partie produku w listopadzie ,
    jednak sprzedawac zaczne dopiero w grudniu ( musze wyprodukowac ) czy koszt
    zakupu elementow przenosi sie na nastepne miesiace ? ( Vat wiem ze napewno )

    4. Elementy na produkt kosztuja mnie x PLN / szt , sprzedaje zalozmy za 3x
    PLN/szt ,
    czyli moj dochod to 2x minus podatek i minus roznica w vat czy mam racje ?
    czy musze miec listy elementow i przedstawiac kosztorys na kazdy produkt z
    osobna ?
    czy nie jest to tzw. tajemnica handlowa ( ktos mi cos mowil )?
    czy tez zakupy wrzuca sie po prostu do wspolnego worka zwanego koszta a
    potem to odlicza ?
    Prosze o w miare lopatoloigczne wyjasnienie , bo przyznam ze mi to spac nie
    daje.

    5. Czy musze prowadzic magazyn ?

    6. Czy od polproduktow na koniec roku podatkowego placi sie jakis podatek ?

    Pozdrawiam wszystkich tych ktory pomagaja wyjsc z ciemnosci :)
    Mirek




  • 5. Data: 2003-11-21 13:47:33
    Temat: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
    Od: "Mirek" <m...@w...pl>


    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.58.0311210410060.-320051@k6-2.portez
    jan.zabrze.pl...
    > On Fri, 21 Nov 2003, Mirek wrote:

    teraz to jeszcze mniej rozumie :)
    pomijam pierwsze pytanie , które niestety pozostało bez odpowiedzi :(

    > >+ 2. Sprzedaje komus towar na rachunek uproszczony
    >
    > ŻE CO ??

    rzeczywiscie xle sie wyrazilem , czyli, jak sie sprzedaje towar osobie
    fizycznej ( nie podaje mi NIPu ) w moim przypadku ?

    > >+ 3. Jak z podatkiem , kupilem elementy na partie produku w listopadzie ,
    > >+ jednak sprzedawac zaczne dopiero w grudniu ( musze wyprodukowac ) czy
    koszt
    > >+ zakupu elementow przenosi sie na nastepne miesiace ? ( Vat wiem ze
    napewno )
    >
    > Już się boję. Co z tym VATem ? Powiadasz że "się przenosi" ??
    > Skomentuj jaśniej...
    > Koszt zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych na KPiR
    > wlicza się "na bieżąco" do KUP, z zastrzeżeniem że po ostatniej
    > dyskusji na ten temat jestem zupełnie skołowany w razie zaliczania
    > kasowego.

    tzn wykazuje go jako koszt i "pozostaje" w US do pozniejszych odliczen, czy
    tak ? jesli jest nadwyzka to zwracany jest po rozliczeniu roku podatkowego ?

    > >+ 4. Elementy na produkt kosztuja mnie x PLN / szt , sprzedaje zalozmy
    za 3x
    > >+ PLN/szt ,
    > >+ czyli moj dochod to 2x minus podatek i minus roznica w vat czy mam
    racje ?
    >
    > Nie masz racji :) - VATu po prostu *nie liczysz* w rozliczeniu
    > dochodu, ani po stronie przychodu, ani po stronie kosztów.

    rozumiem i dziękuje

    > Wyjątkiem są przypadki kiedy VATu nie wolno odliczać - wtedy
    > może stać się kosztem (paliwo, hotel...).
    > A dochód to jest przychód - koszt, przy czym w kosztach są *wszystkie*
    > koszty - w tym ogólne.

    > >+ czy musze miec listy elementow i przedstawiac kosztorys na kazdy
    produkt
    > >+ z osobna ?
    >
    > Nie dowcipkuj :)b> *Orientacyjny* "opis tecnologiczny" w stylu "na
    sztukę wyrobu
    > wychodzi XX elementów A, YY elementów B oraz 5 gwoździ pozłacanych"
    > to zw względu na te pozłacane gwoździe warto mieć... ;)

    Pelne wykazy podzespolow i tak prowadze , chocby ze wzgledu na ustalenie
    ceny produktu no a przede wszystkim ze wzgledu na logistyke.
    Czy to wystarczy ?
    Urz. elektroniczne to nie produkcja pudelek kartonowych :)

    > >+ czy nie jest to tzw. tajemnica handlowa ( ktos mi cos mowil )?
    >
    > Hm...

    hmm ... ?

    > >+ czy tez zakupy wrzuca sie po prostu do wspolnego worka zwanego koszta
    > >+ a potem to odlicza ?
    >
    > Z grubsza biorąc. I nie "potem", a w zasadzie "zaraz", AFAIK.
    > Koryguje się stan faktyczny remanentem, co pozwala żeby *podatek*
    > policzyć dokładnie tak jak się oczekuje (tj. że towar na magazynie
    > jest "twój"),

    moge poprosic jasniej ?

    > w ciągu roku na zaliczki liczy się pi-razy-oko
    > wrzucając w koszty wszystkie zakupy. Warto w listopadzie porobić
    > zakupy na sprzedaż grudniową... :)

    tak tez uczynilem

    > Wyjątkiem są koszta ponoszone "specjalistycznie" dla danego
    > przychodu, AFAIK: jak robisz "grubszą" i usługę i w tym celu
    > zakupujesz również "grubszą" usługę to kosztem będzie ona
    > dopiero "w calu tamtej". BTW: jakbym tu się mylił to proszę
    > krzyczeć !

    > >+ Prosze o w miare lopatoloigczne wyjasnienie , bo przyznam ze mi to spac
    nie
    > >+ daje.
    >
    > ...no... niektóre cytaty wzbudziły we mnie podejrzenie że możesz
    > mieć rację. Jak zamiast faktur wystawiałeś "rachunki uproszczone"
    > to w fakturologii stosowanej masz tak ze 4 lata spóźnienia...

    lojalnie ostrzeglem :) , jestem elekronikiem a nie ksiegowym i wiem ze moje
    pytania moga smieszne i jeszcze raz prosze o lagodny wymiar kary

    > >+ 5. Czy musze prowadzic magazyn ?
    >
    > Nie. Raz do roku plus ew. "jak US każe" plus ew. "jak sam chcesz
    > zrobić remanent urzędowy" (zgłaszany do US !) - to rozliczasz
    > faktyczny stan "na magazynie".

    rozumiem

    > >+ 6. Czy od polproduktow na koniec roku podatkowego placi sie jakis
    podatek ?
    >
    > Tak.
    > Wlicza się do remanentu.
    > Wszystko co "masz na magazynie" (w momencie remenantu) to jest twój
    > majątek, i to wchodzi do "normalnego" rozliczenia podatku - nic
    > nie płacisz osobno. Oczywiście "wartość remanentu" z 1. stycznia
    > już była policzona, no to się 31. grudnia odejmie: to co "przybyło"
    > to twój "zysk w towarze" (a jak ubyło to strata).

    rozumiem ze w przyszlym roku podatkowym ? jesli nie to nie rozumiem

    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)



  • 6. Data: 2003-11-21 16:34:25
    Temat: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
    Od: "cef" <c...@i...pl>


    Użytkownik "Mirek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:bpkne8$2uc$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Prowadze DG na KPiR + VAT , rozliczenia comiesieczne.
    > Profil firmy - produkcja urz. elektronicznych
    > Prosze mnie za bardzo nie ganic za lamerstwo, prowadze sam
    ksiegowosc i mam
    > kilka pytanek, bede wdzieczny za odpowiedzi :

    To spróbuję jeszcze ja. Może mniej namieszam :-)
    Niemniej jednak sugeruję wizytę u jakiegoś specjalisty,
    który wyprostowałby to choć trochę.


    >
    > 1. Kupuje materialy do prod. wysylkowo, czy w rejestrze zakupow mam
    > ksiegowac w kolejnosci dat w ktorych odbieram paczki , czy w
    kolejnosci w
    > jakiej wystawiane sa faktury przez poddostawcow ?

    W rejestrze wpiszesz w miesiącu wystawienia faktury lub w następnym.
    Pamiętaj, że do odliczenia VAT nie wystarczy sam towar.


    > 2. Sprzedaje komus towar na rachunek uproszczony , czy potem mam
    sobie
    > wystawic fakture zbiorcza, jak to ugryzc ? Czy poprostu ksiegowac
    rach
    > uproszczone ?

    Skoro już piszesz, że to są faktury VAT dla nieprowadzących DG,
    to ujmujesz w rejstrze normalnie jak każdą inną sprzedaż.
    Rachunki uproszczone "umarły" kilka lat temu.


    > Czy ksiegowac w kolejnosci wystawiania faktur czy momentu wplyniecia
    > pieniedzy na konto od klienta ?

    Moment wpłynięcia pieniędzy dla wykazania przychodu
    w dochodowym nie jest istotny.
    Pieniądze mogą wogóle nie wpłynąć.


    > 3. Jak z podatkiem , kupilem elementy na partie produku w
    listopadzie ,
    > jednak sprzedawac zaczne dopiero w grudniu ( musze wyprodukowac )
    czy koszt
    > zakupu elementow przenosi sie na nastepne miesiace ? ( Vat wiem ze
    napewno )

    Koszty (w tym zakupu) rozliczasz na bieżąco i narastająco,
    nie bardzo wiem co ma się przenosić.


    > 5. Czy musze prowadzic magazyn ?

    Nie.

    > 6. Czy od polproduktow na koniec roku podatkowego placi sie jakis
    podatek ?

    Zakupy "niewykorzystane" rozliczysz w remanencie.
    Zasady znajdziesz w RMF w sprawie prowadzenia KPiR.


    > Pozdrawiam wszystkich tych ktory pomagaja wyjsc z ciemnosci :)
    > Mirek

    Pzdr


  • 7. Data: 2003-11-24 07:36:34
    Temat: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
    Od: "Mirek" <m...@w...pl>


    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.58.0311210640510.-520927@k6-2.portez
    jan.zabrze.pl...
    > On Fri, 21 Nov 2003, Mirek wrote:
    > [...]

    Wielkie dzięki za wszystkie odpowiedzi, juz mi teraz troche jasniej :)

    Pozdrawiam serdecznie

    Mirek



  • 8. Data: 2003-11-24 08:03:45
    Temat: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
    Od: "Wiola" <p...@s...com.pl>


    Użytkownik "Mirek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:bpkne8$2uc$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Prowadze DG na KPiR + VAT , rozliczenia comiesieczne.
    > Profil firmy - produkcja urz. elektronicznych
    > Prosze mnie za bardzo nie ganic za lamerstwo, prowadze sam ksiegowosc i
    mam
    > kilka pytanek, bede wdzieczny za odpowiedzi :
    >
    > 1. Kupuje materialy do prod. wysylkowo, czy w rejestrze zakupow mam
    > ksiegowac w kolejnosci dat w ktorych odbieram paczki , czy w kolejnosci w
    > jakiej wystawiane sa faktury przez poddostawcow ?
    -------------------------------------------
    Jesli dobrze zrozumiałam to kupujesz materialy i otrzymujesz je w paczce i
    tam jest rózwniez faktura .Jesli tak to wpisujesz do rejestru zakupu w/g
    daty otrzymania .Jakos nie bardzo wyobrażam sobie inaczej jesli robie to
    codziennie zreszta odliczenie Vatu jest w miesiącu otrzymania i nastepnym
    ( paza małymi wyjatkami ).Data wystawienia jest zapewne wcześniejsza niz
    otrzymana przez ciebie paczka z towarem i fakturą.
    Wiola



  • 9. Data: 2003-11-24 23:59:42
    Temat: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Nov 2003, cef wrote:

    >+ Użytkownik "Mirek" <m...@w...pl> [...]
    >+ To spróbuję jeszcze ja. Może mniej namieszam :-)

    ...to ja namieszam z powrotem :)
    [...]
    >+ > jakiej wystawiane sa faktury przez poddostawcow ?
    >+
    >+ W rejestrze wpiszesz w miesiącu wystawienia faktury lub w następnym.

    Hm... A nie *otrzymania* ?
    +++++
    3. Obniżenie kwoty podatku należnego, o której mowa w ust. 1, następuje:

    1) nie wcześniej niż w rozliczeniu za miesiąc, w którym podatnik
    otrzymał fakturę
    -----

    ?
    Oczywiście, jak odliczamy w 3. miesiącu od wystawienia to może
    być dobrze jak mamy dowód "dlaczego tak późno doszło" ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)


  • 10. Data: 2003-11-25 07:19:58
    Temat: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
    Od: "cef" <c...@i...pl>


    > >+ To spróbuję jeszcze ja. Może mniej namieszam :-)
    >
    > ...to ja namieszam z powrotem :)
    > [...]
    > >+ > jakiej wystawiane sa faktury przez poddostawcow ?
    > >+
    > >+ W rejestrze wpiszesz w miesiącu wystawienia faktury lub w
    następnym.
    >
    > Hm... A nie *otrzymania* ?

    Oczywiście, że tak jest.

    Musiałem podświadomie założyć, że data wystawienia
    i otrzymania są spójne. :-)

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1