    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Rejest zakupu i sprzedaży , produkcja - pytania
    Date: Fri, 21 Nov 2003 07:01:14 +0100

    On Fri, 21 Nov 2003, Mirek wrote:
    [...]
    >+ teraz to jeszcze mniej rozumie :)
    >+ pomijam pierwsze pytanie , które niestety pozostało bez odpowiedzi :(

    ...mniemam że ktoś kompetentniejszy się wypowie, po prostu.

    >+ > >+ 2. Sprzedaje komus towar na rachunek uproszczony
    >+ >
    >+ > ŻE CO ??
    >+
    >+ rzeczywiscie xle sie wyrazilem , czyli, jak sie sprzedaje towar osobie
    >+ fizycznej ( nie podaje mi NIPu ) w moim przypadku ?

    Na fakturę. A jak inaczej ?
    W rozporządzeniu jest wyraźnie zezwolenie na niewpisywanie NIPu jeśli
    kupującym jest "OF na cele osobiste".

> [...]
    >+ > >+ jednak sprzedawac zaczne dopiero w grudniu ( musze wyprodukowac ) czy
    >+ koszt
    >+ > >+ zakupu elementow przenosi sie na nastepne miesiace ? ( Vat wiem ze
    >+ napewno )
    >+ >
    >+ > Już się boję. Co z tym VATem ? Powiadasz że "się przenosi" ??
    >+ > Skomentuj jaśniej...
    >+ > Koszt zakupu towarów handlowych i materiałów podstawowych na KPiR
    >+ > wlicza się "na bieżąco" do KUP, z zastrzeżeniem że po ostatniej
    >+ > dyskusji na ten temat jestem zupełnie skołowany w razie zaliczania

    Tak.

    >+ i "pozostaje" w US do pozniejszych odliczen, czy
    >+ tak ? jesli jest nadwyzka to zwracany jest po rozliczeniu roku podatkowego ?

    Ty chyba źle patrzysz na obroty przy KPiR: w odróżnieniu od PK przy
    KPiR (z drobnymi wyjątkami) nie rozbija się "cyklów produkcyjnych"
    do oddzielnego rozliczania. Z samej KPiR i innej dokumentacji nie ma
    obowiązku wynikać ile dokładanie *dana produkcja* kosztowała.
    Towar kupujesz - idzie w koszt.
    Towar sprzedajesz (jako towar, lub przetworzony - jako wyrób) - masz
    przychód.
    Dodatkowo masz "koszty ogólne" (delegacje, telefony, czynsze...)
    Różnica między przychodami a kosztem - to dochód i od tego płacisz
    podatek.
    *Dopiero w razie remanentu* - obowiązkowo raz na rok, ale US może
    zażądać kiedy chce, a ty też masz prawo (uprzedając US) - po
    remanecie zasada "towar na magazynie to twój majątek" jest korygowana
    do stanu rzeczywistego.
    Ale *nie dokonuje się* rozliczenia dochodów z poszczególnych "rodzajów
    produkcji" - tylko zbiorczo !

    [...]
    >+ > A dochód to jest przychód - koszt, przy czym w kosztach są *wszystkie*
    >+ > koszty - w tym ogólne.

    J.w.
    [...]
    >+ > >+ czy musze miec listy elementow i przedstawiac kosztorys
    >+ > >+ na kazdy produkt z osobna ?
    >+ >
    >+ > Nie dowcipkuj :)
    [...]
    >+ Pelne wykazy podzespolow i tak prowadze , chocby ze wzgledu na ustalenie
    >+ ceny produktu no a przede wszystkim ze wzgledu na logistyke.
    >+ Czy to wystarczy ?

    IMHO z nadmiarem. Ogólną zasadą jest że z samej KPiR wartości
    faktycznych "zyskowności" wyczytać się nie da, i jeśli cokolwiek
    *faktycznie* liczysz - to IMO powinno to wystarczyć do objaśnienia
    gdzie się podziała paczka 1000 kondensatorów. Niewielkich ubytków
    ("zepsuły się") IMO z definicji nikt się czepiał nie będzie.

    >+ Urz. elektroniczne to nie produkcja pudelek kartonowych :)

    :)

    >+ > >+ czy nie jest to tzw. tajemnica handlowa ( ktos mi cos mowil )?
    >+ >
    >+ > Hm...
    >+
    >+ hmm ... ?

    Sugerujesz, że masz prawo ukryć te dane ? :)
    *W zasadzie* to niby masz prawo wszystko wrzucać w czarną dziurę
    produkcji. Ale US ma prawo podważać zaliczanie poszczególnych wydatków
    do KUP, no i jakoś musisz umieć się obronić: jak nie przed US to
    przed NSA. Nie sądzę żeby ktoś odważył się rozliczać cię na poziomie
    schematów ideowych z poszczególnych oporników :), no ale jak nabywasz
    jakiś element stanowiący 20% ceny produktu - to tak pi razy oko
    warto żeby się ilość kupiony i sprzedanych zgadzała :]

    >+ > >+ czy tez zakupy wrzuca sie po prostu do wspolnego worka zwanego koszta
    >+ > >+ a potem to odlicza ?
    >+ >
    >+ > Z grubsza biorąc. I nie "potem", a w zasadzie "zaraz", AFAIK.
    >+ > Koryguje się stan faktyczny remanentem, co pozwala żeby *podatek*
    >+ > policzyć dokładnie tak jak się oczekuje (tj. że towar na magazynie
    >+ > jest "twój"),
    >+
    >+ moge poprosic jasniej ?

    Mam nadzieję że wyżej wyjaśniłem.
    Ogólną zasadą księgologii jest że kosztem jest to co *posłużyło*
    do uzyskania przychodu. I na PK, jak kupisz towar handlowy - idzie
    do magazynu i dopiero przy sprzedaży jest kosztem.
    Ale na KPiR nie: uznaje się go za koszt przy zakupie (nadal jestem
    skołowany jak ma być "przy kasowym"), zaś cała sprzedaż to przychód
    (bez wnikania z jakich elementów ów przychód się złożył).
    Dopiero przy remanencie *cała* wartość magazynu ("bez wnikania
    w szczegóły") jest doliczana jako "twój majątek" - zaś *poprzednia*
    wartość *całego* magazynu jako "twój już opodatkowany majątek".
    I różnica dolicza się do przychodów (jako plus - przychód lub
    minus - strata).

    [...listopad...]
    >+ tak tez uczynilem

    :)

    >+ > Wyjątkiem są koszta ponoszone "specjalistycznie" dla danego
    >+ > przychodu, AFAIK: jak robisz "grubszą" i usługę i w tym celu
    >+ > zakupujesz również "grubszą" usługę to kosztem będzie ona
    >+ > dopiero "w calu tamtej". BTW: jakbym tu się mylił to proszę
    >+ > krzyczeć !

    Podstrzymuję apel :)

    [...]
    >+ > mieć rację. Jak zamiast faktur wystawiałeś "rachunki uproszczone"
    >+ > to w fakturologii stosowanej masz tak ze 4 lata spóźnienia...
    >+
    >+ lojalnie ostrzeglem :) , jestem elekronikiem

    "To ja cię przepraszam". Ale ja jestem (tak się składa) zawodowym
    elektronikiem (nie licząc zawodowego elektryka) który z informatyki
    żyje...

    >+ a nie ksiegowym i wiem ze moje
    >+ pytania moga smieszne i jeszcze raz prosze o lagodny wymiar kary

    Y tam.
    Standardowo poczytać te 2000...3000 postów na początek ;) !

> [...]
    >+ >
    >+ > Tak.
    >+ > Wlicza się do remanentu.
    >+ > Wszystko co "masz na magazynie" (w momencie remenantu) to jest twój
    >+ > majątek, i to wchodzi do "normalnego" rozliczenia podatku - nic
    >+ > nie płacisz osobno. Oczywiście "wartość remanentu" z 1. stycznia
    >+ > już była policzona, no to się 31. grudnia odejmie: to co "przybyło"
    >+ > to twój "zysk w towarze" (a jak ubyło to strata).
    >+
    >+ rozumiem ze w przyszlym roku podatkowym ? jesli nie to nie rozumiem

    No, 1. stycznia i 31. grudnia dotyczą *tego samego roku*.
    Czyli remanentów odległych od siebie o 365/366 dni :)
    Jest jaśniej ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)