  • 1. Data: 2006-07-19 21:32:50
    Temat: Rozmyta umowa zlecenie
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    Witam,

    czasami miewam zadania do powierzenia komuś. Chciałbym więc spisać umowę
    zlecenie bez określenia kwoty czy częstotliwości zadań. Wypłodziłem coś
    takiego:

    ==========================

    Umowa Zlecenie nr 1 / 2006

    zawarta w dniu 1 sierpnia 2006 r. w Zabrzu pomiędzy przedsiębiorstwem
    ABC
    reprezentowanym przez Tristana zwanym dalej Zleceniodawcą a Marcinem J.
    (NIP: 648-xx-xx-xxx) zamieszkałym przy ulicy XYZ w Zabrzu zwanym dalej
    Zleceniobiorcą.

    § 1

    1.Na podstawie niniejszej umowy, Zleceniobiorca zobowiązuje się do:

    a)Obsługi wskazanych przez Zleceniodawcę klientów w zakresie serwisu
    sprzętu komputerowego oraz montażu i serwisu sieci komputerowej.

    b)Prowadzenia szkoleń z zakresu i w miejscu wskazanym przez Zleceniodawcę.

    2.Szczegóły dotyczące określonego zadania serwisowego lub szkolenia
    ustalane są doraźnie, w zależności od potrzeb Zleceniodawcy. W związku z
    tym:

    a)Zleceniobiorca nie ma prawa do domagania się zadań od Zleceniodawcy.

    b)Zleceniobiorca może nie zaakceptować danego zadania bez podania
    przyczyny.

    c)Po zaakceptowaniu danego zdania, Zleceniobiorca zobowiązany jest do jego
    wykonania.

    d)Zadanie powierzane jest na podstawie pisemnego zlecenia wykonania danego
    zadania.

    3.Zleceniobiorca nie ma prawa powierzyć wykonania zadań wynikających z
    niniejszej umowy innej osobie bez uprzedniej pisemnej zgody Zleceniodawcy.

    § 2

    1.Zleceniodawca zobowiązuje się do zapłaty na rzecz Zleceniobiorcy z tytułu
    niniejszej umowy wynagrodzenia zależnego od wykonanych w danym okresie
    zadań i ich wartości ustalanej przy powierzaniu danego zadania.

    2.Zapłata wynagrodzenia nastąpi w terminie 14 dni od dnia otrzymania
    rachunku przez Zleceniodawcę.

    § 3

    1.Niniejsza umowa zostaje zawarta na czas nieokreślony.

    2.Każda ze stron ma prawo rozwiązać niniejszą umowę z zachowaniem 7 dni
    okresu wypowiedzenia.

    § 4
    Wszelkie zmiany niniejszej umowy wymagają zgodnego oświadczenia woli stron w
    formie pisemnej pod rygorem nieważności.

    § 5
    1.Strony zobowiązują się do polubownego rozstrzygania wszelkich sporów,
    które mogą wyniknąć w związku z wykonaniem niniejszej umowy.

    2.W przypadku skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego, spór
    rozstrzyga sąd właściwy dla siedziby Zleceniodawcy.

    § 6
    W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową mają zastosowanie odpowiednie
    przepisy prawa.

    § 7
    Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach po jednym dla każdej
    ze stron.

    ==========================

    Co myślicie o takiej umowie?

    a) może być?

    b) czy Marcin może wystawiać rachunki nieregularnie, np. raz na kwartał
    itepe?

    c) jak wygląda opłacanie ZUS-u i PIT-u? W momencie rachunku? Jakieś druczki
    składam? (Marcin się uczy, więc chyba z ZUS-u zwolniony?)

    --
    Jego Ponurość Tristan

  • 2. Data: 2006-07-19 21:43:05
    Temat: Re: Rozmyta umowa zlecenie
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 19-07-2006 o 23:32:50 Tristan <n...@s...pl> napisał:

    Trochę nie na temat, ale jest ciekaw miny inspektora U(K)S/ZUS
    w momencie próby zaklasyfikowania tej do jakiejś kategorii umowy :)

  • 3. Data: 2006-07-19 22:09:29
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa, 19 lipca 2006 23:43
    (autor t
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <op.tcyg93k45o25xk@serwer>):

    > Dnia 19-07-2006 o 23:32:50 Tristan <n...@s...pl> napisał:
    >
    > Trochę nie na temat, ale jest ciekaw miny inspektora U(K)S/ZUS
    > w momencie próby zaklasyfikowania tej do jakiejś kategorii umowy :)

    No ale to co radzisz? Bo nie wiem jak ten temat pokonać :(
    --
    Jego Ponurość Tristan

  • 4. Data: 2006-07-19 22:19:40
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Tristan wrote:
> [...]
    > publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    > wasz znak: <op.tcyg93k45o25xk@serwer>):

    > No ale to co radzisz? Bo nie wiem jak ten temat pokonać :(

    Zawierać oddzielne umowy z oznaczeniem kwoty i terminu wykonania.

  • 5. Data: 2006-07-19 22:24:12
    Od: DarekM <d...@e...com>

    Tristan napisał(a):
> [...]
    >
    > § 7
    > Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach po jednym dla każdej

    Jeżeli mowa o wykonywaniu zadań, to winna to być umowa o dzieło,
    raczej należy opisać jako wykonywanie czynności i płatne za godziny wg
    ustalonej/ustalanej stawki

    potrzebny jest jeszcze kilka klauzul aby
    nie była to umowa o pracę i nie podlegała pod VAT
    zciągnij z typowych wzorców umowy zlecenie

    > b) czy Marcin może wystawiać rachunki nieregularnie, np. raz na kwartał
    > itepe?
    lepiej ustalić co miesiąc z prawem zaniechania gdy nie było pracy

    > c) jak wygląda opłacanie ZUS-u i PIT-u? W momencie rachunku?
    w momencie płatności

    Jakieś druczki
    > składam? (Marcin się uczy, więc chyba z ZUS-u zwolniony?)

    Darek

  • 6. Data: 2006-07-19 22:25:02
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek, 20 lipca 2006 00:19
    (autor witek
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <e9mb5s$6fr$2@inews.gazeta.pl>):

    > Zawierać oddzielne umowy z oznaczeniem kwoty i terminu wykonania.

    Ale to są małe stawki i doraźne działania. Np. dzwoni klient, że mu się coś
    zepsuło. Ja akurat nie mogę, dzwonię do Marcina, on może. Załatwia klienta,
    zarabia 10,20,30zł... Spisywanie umowy na każde takie coś jest chore,
    pomijając już to, że ma być przed, a przed nie ma, bo jest telefon w danym
    momencie.

    --
    Jego Ponurość Tristan

  • 7. Data: 2006-07-19 23:09:24
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 20-07-2006 o 00:25:02 Tristan <n...@s...pl> napisał:

> [...]
    > zarabia 10,20,30zł... Spisywanie umowy na każde takie coś jest chore,
    > pomijając już to, że ma być przed, a przed nie ma, bo jest telefon w

    W kilku firmach w których byłem robią tak - liczą w danym miesiącu
    przepracowane godziny i należną wypłatę, na koniec miesiąca bierzesz
    formularz umowy o dzieło, wypełniasz z datą wsteczną początku miesiąca,
    podpisujesz z datą końca miesiąca i niesiesz do wypłaty.

  • 8. Data: 2006-07-20 00:25:39
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Tristan napisał(a):
    [...]
> [...]
    > zarabia 10,20,30zł... Spisywanie umowy na każde takie coś jest chore,
    > pomijając już to, że ma być przed, a przed nie ma, bo jest telefon w danym

    Pytanie po co ta umowa. Jeżeli ma to być podkładka pod księgowanie, to
    chyba lepiej jednak spisywać umowę po fakcie. Jeżeli zaś ma pełnić rolę
    rzeczywistej umowy, tzn regulować stosunki między tobą a zleceniobiorcą,
    to jest na tyle ogólna że nikogo nie chroni :).

    Wg. mnie kostruowanie takich umów nie jest zabronione, tyle że jak sam
    zauważyłeś jest mocno rozmyta, więc można ją dowolnie interpretować,
    więc jakby się ktoś miał czepiać - ma szerokie pole do popisu.

    p. m.

  • 9. Data: 2006-07-20 06:22:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Jul 2006, Tristan wrote:

> [...]
    >
    > 2.Szczegóły dotyczące określonego zadania serwisowego lub szkolenia
    > ustalane są doraźnie, w zależności od potrzeb Zleceniodawcy.

    ...że potocznie nazywana jest "umową ramową".
    Skoro nie spełnia warunków umowy o dzieło ani umowy zlecenia (IMHO nie
    spełnia) to taką umową nie jest - nadanie tejże treści tytulu "pożyczka"
    (zamiast "umowa zlecenie") też nie spowoduje że będzie to umowa pożyczki
    :)

    > a) może być?

    Nie widzę przeciwwskazań.
    Dla wszystkich przypadków kiedy umowa nie musi być zawarta w formie
    pisemnej coś takiego plus jakikolwiek dowód potwierdzenia przyjęcia
    dyspozycji IMO wyczerpuje wymogi "umowy stwierdzonej pismem" :)

    > b) czy Marcin może wystawiać rachunki nieregularnie, np. raz na kwartał
    > itepe?

    Nie przypominam sobie istnienia przymusu wystawiania rachunków za umowy
    osobiste w określonym terminie :)

    > c) jak wygląda opłacanie ZUS-u i PIT-u? W momencie rachunku?

    Tristan, ty się narażasz. A o "postawienie do dyspozycji" to ja mam
    googla spytać? ;)
    Zasada jest prosta: są pieniądze na wypłatę to *z tych pieniędzy* odkłada
    się na ZUS i US - i powiadamia że resztę wynagropdzenia można sobie
    wziąć :P
    Z oczywistego powodu jest to nie wcześniej niż jest rachunek.

    a WKF: dobrze mi gdybać bo inne posty już przeczytałem :) ale też bym
    się przychylił do opinii że jest to umowa ramowa do umów o dzieło.
    Brakuje zapisu który by jednoznacznie przesądził sprawę: czy zapłata
    należy się za to że "pójdzie i będzie robił" czy za to ze "zrobi".
    Inaczej mówiąc czy jak wpuścisz go (umyślnie lub nie) w babuko że
    pójdzie zrobić coś czego w ramach umowy się NIE zobowiązał robić
    i zrobić nie umie, to należy się wynagrodzenie (przy zleceniu należy
    się "za staranność" niezależnie od efektu) czy odszkodowanie :P

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2006-07-20 06:26:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Jul 2006, witek wrote:

    > Zawierać oddzielne umowy z oznaczeniem kwoty i terminu wykonania.

    hm... a co miałoby być powodem?
    Znaczy co miałoby powodować, że taka umowa musiałaby istnieć NA PIŚMIE?
    To już UoD nie można ustnie zawrzeć?? ;)
    (a dla celów dowodowych IMHO "stwierdzenie pismem" zasad wykonywania
    by było, z jednej strony jako dowód że to nie stosunek pracy, z drugiej
    dowód warunków cywilnoprawnych wykonania pod kątem ew. sporu sądowego,
    z trzeciej jako dowód zakresu czynności co przekłada się na celowość
    wydatków pod kątem zaliczenia ich do KUP).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)