  • 21. Data: 2009-03-21 17:37:01
    Temat: Re: Rozne stawki ryczaltu, a sprzedaz "wiazana"
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Tomek wrote:

    > Chodzi mi o to, że jeśli piszesz soft "na licencje",
    > to z ponoszone koszty są kosztami uzyskania
    > przychodów z praw a nie z DG.
    > A to się wiąże z tym że nie powinny iść do KPiR,
    > nie masz prawa do amortyzacji itd.
    > Mam rację?

    IMHO:

    Jeśli pisze Twój pracownik lub zamawiasz w ramach umowy o dzieło to jak
    najbardziej idzie w KUP.

    Jeśli Ty piszesz soft "na licencję", to nie idą.

    Jeśli Ty piszesz soft i przekazujesz MPA to znowu idą.

    Piotrek

  • 22. Data: 2009-03-21 17:45:16
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Piotrek wrote:
    > Jeśli Ty piszesz soft i przekazujesz MPA to znowu idą.

    Aczkolwiek w tym przypadku bym się zastanowił czy przypadkiem nie jest
    to tak, że:
    - przychód z tytułu wytworzenia software stanowi 99.99%
    - przychód z tytułu przekazania MPA stanowi 0,01% i to idzie do
    opodatkowania na zasadach ogólnych.

    I w podobnych proporcjach zmodyfikowałbym koszty.

    Piotrek

  • 23. Data: 2009-03-21 18:13:30
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 21-03-2009 o 18:37:01 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> napisał(a):

    > IMHO:
    >
    > Jeśli pisze Twój pracownik lub zamawiasz w ramach umowy o dzieło to jak
    > najbardziej idzie w KUP.

    Zgoda

    > Jeśli Ty piszesz soft "na licencję", to nie idą.

    Zgoda

    > Jeśli Ty piszesz soft i przekazujesz MPA to znowu idą.

    A tutaj wychodzi mi że zależy to od tego, czy od razu piszesz
    na zamówienie, czy napierw piszesz z zamiarem sprzedaży MPA
    a potem sprzedajesz MPA.

    A tak ogólnie to sprawa jest dosyć przykra,
    zamiast się skupiać na interesach, to w każdej wydawało
    by się błahej sprawie wychodzą takie jaja.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 24. Data: 2009-03-21 18:15:30
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 21-03-2009 o 18:45:16 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> napisał(a):

> [...]
    > opodatkowania na zasadach ogólnych.
    >
    > I w podobnych proporcjach zmodyfikowałbym koszty.

    I tutaj zgoda. Swoją drogą ja miewałem takie umowy
    że zamawiane było wykonanie softu - i w ramach ceny
    przekazywane były też MPA - ale zapłata była cały czas
    za wykonanie.

    A ponieważ robiłem to dla "zagranicy" to się nie zajmowałem
    ew. problemem VAT-u od darmowego bonusa w postaci MPA.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 25. Data: 2009-03-21 20:32:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Mar 2009, MarkX wrote:

    > Nie nie chodzi o to, ze ja powielam za kase oczywiscie ale material nie od
    > klienta, tylko swoj albo inny.

    No to pytaniem jest, czy ten materiał jest "darmowy".
    Jeśli nie jest, to mamy do czynienia z czymś *oprócz* reprodukcji.

    > Znalazlem na pit.pl takie pytanie
    >
    > ------------------
    > Pytanie: Zakładam działalność zgodną z PKD 47.91.Z (sprzedaż detaliczna
    > prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet). Opiszę pokrótce
    > działalność. Lektorzy z profesjonalnego studia nagrań wykonali nagrania
    > dźwiękowe (ćwiczenie relaksacyjne oraz krótkie rozmówki angielskie). Za sumę
    > 5000zł przekazali mi nagrania oraz prawa autorskie i prawa do sprzedaży.

    De facto zarabiasz na eksploatacji WNiP (jak opisał Piotrek).

    > Teraz chcę sprzedawać te nagrania- 1.W formie elektronicznej, do ściągnięcia
    > z mojego sklepu internetowego. 2. Zlecam profesjonalnej firmie
    > poligraficznej wykonanie dla mnie określonej ilości płyt CD

    I to *oni* dokonują reprodukcji.
    Tylko i wyłącznie reprodukcji :D

    pzdr, Gotfryd

  • 26. Data: 2009-03-21 20:44:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Mar 2009, Piotrek wrote:

    > Musisz tylko uwiarygodnić, że koszt poniosłeś w celu osiągnięcia przychodu.
    > Ustawa akurat w tym miejscu jest dość precyzyjna.

    Owszem, jest *bardzo* precyzyjna:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    2. Dochodem ze Ÿródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25
    nie stanowiš inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów
    z tego Ÿródła
    ^^^^^^^^^^^^^
    nad kosztami
    ich
    ^^^
    uzyskania
    ---

    Nie ma najmniejszego pola do dowolności w przypisywaniu kosztów
    związanych z jednym źródłem przychodów do innego źródła!

    > Przecież każdemu mogą się zdarzać nietrafione decyzje biznesowe i przychody
    > może nie być.

    Oczywiście!
    Ale nie wolno kosztów *przeznaczonych* dla przychodów uzyskiwanych
    z praw majątkowych ani przychódów uzyskiwanych osobiście zaliczać
    do kosztów DG!

    > Oczywiście jak ktoś zacznie wymyślać jakieś "kosmosy" to
    > podczas kontroli może się zdziwić.

    Nie było mowy o "kosmosie"
    Była mowa o kosztach związanych z przychodami od "nienabytego"
    (lecz wytworzonego) WNiP.
    Amortyzacja kompa i oprogromowania, delegacje z tym związane
    i tak dalej "wylatują" z KUP DG...
    Ta amortyzacja jest najboleśniejszym ciosem - bo o ile koszty
    bezpośrednie (delegacje, zakupione usługi i robocizna)
    mogą być zaliczone w KUP (kosztem rezygnacji z ryczałtowych
    50% KUP), to prawa do amortyzacji nie ma...

    > Ponieważ, albowiem? :-)

    Art.9 UoPDoOF :)
    Z rzadka w ustawach jednak należy przeczytać opisy wstępne ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2009-03-21 22:16:10
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    >
    > Nie ma najmniejszego pola do dowolności w przypisywaniu kosztów
    > związanych z jednym źródłem przychodów do innego źródła!

    Przecież ja tego nie neguję, oczywiście.

    Odniosłem sie wyłącznie do tego, że możesz mieć KUP pomimo tego, że nie
    miałeś przychodu (bo na przykład deal nie "wypalił").

    > Oczywiście!

    A no właśnie.

    > Ale nie wolno kosztów *przeznaczonych* dla przychodów uzyskiwanych
    > z praw majątkowych ani przychódów uzyskiwanych osobiście zaliczać
    > do kosztów DG!

    Oczywiście.

> [...]
    > 50% KUP), to prawa do amortyzacji nie ma...

    > Art.9 UoPDoOF :)
    > Z rzadka w ustawach jednak należy przeczytać opisy wstępne ;)

    Czekaj, czekaj.

    Czy Ty twierdzisz, że jak mam pracownika i w związku z umową o pracę
    automatycznie nabywam MPA to koszty jego wynagrodznia wylatują mi z KUP?
    I to samo w przypadku umowy o dzieło, kiedy z umowy wynika pozykanie MPA?

    Bo przecież ja się odnosiłem do zaliczenia w KUP kosztów związanych z
    umowami zleceniami i o pracę w wyniku których pozyskuje MPA w ramach
    prowadzonej DG.

    Jest sprawą oczywistą, że jak osobiście piszę software do dalszej
    odprzedaży (w przyszłości) to robię to na sprzęcie i software
    niezwiązannym z DG.

    A przynajmniej jestem w stanie udowodnić że mam taki sprzęt i software
    (niezwiązany DG).

    Piotrek

  • 28. Data: 2009-03-21 22:27:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Przecież ja tego nie neguję, oczywiście.
    >
    > Odniosłem sie wyłącznie do tego, że możesz mieć KUP pomimo tego, że nie
    > miałeś przychodu (bo na przykład deal nie "wypalił").

    Odniosłem wrażenie, że tekst do którego się odniosłeś dotyczył
    *jednak* sprawy zaliczenia w koszty DG wydatku związanego
    z wytworzeniem WNiP.

    [...]
    > Czekaj, czekaj.
    >
    > Czy Ty twierdzisz, że jak mam pracownika i w związku z umową o pracę
    > automatycznie nabywam MPA to koszty jego wynagrodznia wylatują mi z KUP?

    Tu widzę kłopot... z "wytworzeniem" właśnie.
    Wychodzi że tak, powinny wylecieć (zresztą tak samo, jakby brał
    udział w wytworzeniu ST! - chyba oczywiste że KUP koryguje się
    o robociznę przeznaczoną na wytworzenie ST, oczywiście mimo
    innego DALSZEGO traktowania takiego wydatku?)

    > I to samo w przypadku umowy o dzieło, kiedy z umowy wynika pozykanie MPA?

    Tu IMO niekoniecznie.
    Jeśli nabywa się "kompletne dzieło", to nie ma mowy o "wytworzeniu".
    Fakt wykonania "na zamówienie" jest IMHO bez znaczenia.
    Liczy się *co* się kupuje - w przypadku umowy o pracę kupuje się
    "siłę roboczą", w przypadku zlecenia kupuje się "staranność",
    w obu przypadkach realizacji dokonuje przedsiębiorca (niejako
    "rękami" odpowiednio pracownika i zleceniobiorcy).
    W przypadku umowy o dzieło może być "gotowy produkt", a więc mamy
    "nabycie", niczym nie różniące się od pójscia do sklepu (poza
    faktem realizacji na konkretne zamówienie).

    > Bo przecież ja się odnosiłem do zaliczenia w KUP kosztów związanych z umowami
    > zleceniami i o pracę w wyniku których pozyskuje MPA w ramach prowadzonej DG.

    O to to.
    I tak to rozumiałem, podobnież posty Piotrka :)

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2009-03-21 22:50:54
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > o robociznę przeznaczoną na wytworzenie ST, oczywiście mimo
    > innego DALSZEGO traktowania takiego wydatku?)

    Szczęśliwie nie mam tego problemu, ponieważ współpracuję z
    podwykonawcami wyłącznie na podstawie umów o dzieło.

    Natomiast jeśli spojrzymy do ustawy o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych to w artykule 12 mamy

    "Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca,
    którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze
    stosunku pracy, *nabywa* z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa
    majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego
    zamiaru stron."

    Artykuł 22b PDOF mówi o amortyzacji *nabytych* MPA

    Tak więc jak się wydaje, podchodząc do problemu literalnie, nie widać
    przeszkód ażeby płaca była KUP.

    Ale z powodów o których pisałem w pierwszym akapicie nie drążyłem tematu.

    > Tu IMO niekoniecznie.

    Uff! ;-)

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 30. Data: 2009-03-21 23:02:04
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Piotrek wrote:
    > Tak więc jak się wydaje, podchodząc do problemu literalnie, nie widać
    > przeszkód ażeby płaca była KUP.

    Zresztą gdyby było inaczej, to ze względu na obecność w PDOP artykułu
    16b, analogiczny problem z KUP byłby w każdej firmie software-owej.
    Również u tych "dużych".

    A jakoś nie słyszy się o masowym wywalaniu z KUP płac programistów.

    Piotrek