    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Rozwiązanie umowy o pracę
    Date: Thu, 10 Feb 2005 11:56:21 +0100

    On Thu, 10 Feb 2005, Cavallino wrote:
    >+ Napisałem "przyjrzyj się".
    >+ Może a nóż widelec coś podpasuje, z czymś też zalega?
    >+ Choćby ze zwrotem jednej faktury za paliwo?

    A to prawda i nie podważam - acz w kontekście "pracodawca nie będzie
    chciał mi wypłacić należnego ekwiwalentu za urlop" nie wygląda na
    to że pracodawca "nic" nie płaci.

    >+ > >+ 496 i 497.
    >+ >
    >+ > Moment, moment.
    >+ > 1. od jakiej umowy ma miejsce "odstąpienie" ?? Odstąpienie to przypadek
    >+ > kiedy strony nie realizują zawartej umowy - KONKRETNEJ umowy.
    >+ > IMHO "użyczenie pojazdu" nie mogło nijak być częścią umowy o pracę
    >+
    >+ Skąd ten wniosek?

    Nie rozumiem.
    Umowa o pracę opisuje dwie sprawy:
    - świadczenie pracownika
    - zapłatę za pracę.

    Zapłata za urlop mieści się w zapłacie za pracę.

    Korzystanie z samochodu może być *wyłącznie* w celu "umożliwienia
    realizacji umowy przez pracownika", czyli co najwyżej pracownik
    może *odmówić* korzystania z samochodu jak pracodawca nie chce
    dać zaliczki na paliwo - bo owo "korzystanie" jest "na rzecz
    pracodawcy" a NIE "na rzecz pracownika". Korzystanie z samochodu
    nie może być świadczeniem "na rzecz pracownika" bo:

    >+ > w rozumieniu "odstąpienia", wyklucza to zapis KP nakazujący zapłatę
    >+ > za pracę *w pieniądzu* (nie wolno w ekwiwalencie)

    ...i już.
    My możemy się umówić iż całkiem sporo pracowników (tudzież pracodawców)
    traktuje nieformalnie prawo do korzystania z samochodu jako "element
    pensji" - ale *prawnie* tak nie jest i być nie może.
    Zapłata za pracę musi mieć miejsce *w pieniądzu*.

    >+ > 2. jakie świadczenia podlegają "zwrotowi" ?
    >+ > Przecież pytająca nie chce nic "zwracać", wręcz przeciwnie - chce
    >+ > *dostać* zapłatę...
    >+
    >+ Pytająca chce zwrócić - majątek pracodawcy.

    Ależ nie, mowa było że nie chciałaby zwrócić :)
    Chodzi o to iż właśnie samochód miałby być "zastawem" - więc powstaje
    pytanie "za co". Podane przez ciebie art. KC dotyczą wyłącznie
    przypadku kiedy mowa o zwrocie z tytułu *danej umowy*. Rzeczywiście,
    zaległa zapłata "za paliwo" byłaby dobrym powodem.
    Ekwiwalet urlopowy - IMHO nijak.

    >+ Co najwyżej nie bardzo chce zwrotu jej wykonanej pracy, ale to można
    >+ zmienić. :-)))

    A, ciekawe jak ? :)
    "oddać pracę w sensie fizycznym" czy jak ? ;)

    >+ > IM*H*O - bezprawnie :(
    >+
    >+ A niewypłacenie wynagrodzenia jest zgodne z prawem? :-)

    Ależ *OCZYWIŚCIE* nie jest.
    Problem w tym że państwo zastrzega sobie prawo używania przemocy (w tym
    przemocy ekonomicznej) i niechętnie się tym prawem dzieli...

    Od "egzekucji" jest komornik z wyrokiem (i z klauzulą)... nawet jeśli
    nie jest to optymalne dla stron rozwiązanie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)