  • 1. Data: 2004-12-11 12:18:44
    Temat: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - najnowsze interpretacje urzędowe INFORu
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Witam :)
    Przeczytałem w bibliotece Monitora Księgowego wydawnictwa INFOR oznaczonego
    jako "Podatki nr 15" na stronie 115 taka interpretację:

    Stawki dal ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszą:
    - 20% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów, a także przychodów
    z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy, lub innych umów
    o podobnym charakterze, od nadwyżki ponad kwotę stanowiąca równowartość
    4000 Euro (18 274 zł);
    - 17% przychodów ze świadczenia niektórych usług niematerialnych, m.in.
    wynajmu samochodów osobowych, hoteli, pośrednictwa w handlu hurtowym;
    - 8,5% od przychodów m.in. z działalności usługowej, w tym od przychodów z
    działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości
    alkoholu powyżej 1,5%, od przychodów z tytułu umowy najmu, podnajmu,
    dzierżawy, poddzierżawy, lub innych umów o podobnym charakterze do kwoty
    stanowiącej równowartość 4000 Euro (18 274 zł);
    - 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej i budowlanej;
    - 3,0% od przychodów m.in. z działalności usługowej w zakresie handlu oraz
    z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży
    napojów o zawartości powyżej 1,5% alkoholu.
    Podstawę opodatkowania stanowi przychód bez pomniejszenia o koszty jego
    uzyskania. Podatnicy korzystający z tej formy opodatkowania obowiązani są
    do prowadzenia ewidencji przychodów odrębnie za każdy rok podatkowy oraz do
    prowadzenia ewidencji wyposażenia.

    I tutaj powstaje moja wątpliwość.
    Jak należy "rozliczyć" podatek za usługę wykonania instalacji elektrycznej
    w hipermarkecie za kwotę np 23 000,00 zł. netto?

    Czy od całości nalicza się podatek 8,5% /a może 5,5% - usługa budowlana?/
    czy też w taki sposób:
    - z 18 274 zł podatek w wysokości 8,5% = 1 553,29
    - z nadwyżki, /czyli 23 000 - 18 274 = 4 726/ podatek 20% = 945,20
    czyli razem podatku byłoby: = 2 498,49

    Czy dobrze rozumuję?

    Kolejna sprawa, czy owy próg 4000 Euro /18 274/ dotyczy sie *jednej*
    faktury czy też liczy sie sumarycznie dla każdego miesiąca?
    np. 1 faktura 5 000,00 zł, druga faktura 12 274,00 zł jeżeli wystawi się 3
    fakturę np. na 1 000 - czy teraz cały podatek z niej wyniesie 20% czy tez
    dopiero od faktury która przekroczy ów próg 4000 Euro?

    Za podjęcie tematu - TIA

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 2. Data: 2004-12-11 14:21:13
    Od: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl>

    Artur Ch. napisał(a):
    [...]
> [...]
    > fakturę np. na 1 000 - czy teraz cały podatek z niej wyniesie 20% czy tez
    > dopiero od faktury która przekroczy ów próg 4000 Euro?

    Próg 4000 Euro dotyczy tylko przychodów z tytułu umowy najmu, podnajmu,
    dzierżawy, poddzierżawy, lub innych umów o podobnym charakterze.

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl

  • 3. Data: 2004-12-11 15:04:47
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Próg 4000 Euro dotyczy tylko przychodów z tytułu umowy najmu, podnajmu,
    > dzierżawy, poddzierżawy, lub innych umów o podobnym charakterze.

    i jest liczony narastajaco od poczatku roku, po przekroczeniu jego,
    wszystkie dalsze transkakcje
    do konca roku sa opodatkowane wyzsza stawka.

    P.

  • 4. Data: 2004-12-11 15:20:41
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 11 gru o godzinie 15:21, na pl.soc.prawo.podatki, Andrzej Smereka
    napisał(a):

    > Artur Ch. napisał(a):
    > [...]
    >>
    > Próg 4000 Euro dotyczy tylko przychodów z tytułu umowy najmu, podnajmu,
    > dzierżawy, poddzierżawy, lub innych umów o podobnym charakterze.

    Hmmm ...
    W takim przypadku co znaczy zapis o przekroczeniu progu przy stawce 8,5% ??

    "
[...]

    W jakiej wysokości będzie sie płacić ryczałt jeżeli przekroczy się próg
    18 274zł?
    I czy to jest próg dla jednej transakcji czy dla sumy transakcji w danym
    miesiącu, roku??

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 5. Data: 2004-12-11 15:49:54
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    napisał(a):

    > Próg 4000 Euro dotyczy tylko przychodów z tytułu umowy najmu, podnajmu,
    > dzierżawy, poddzierżawy, lub innych umów o podobnym charakterze.

    No nie wiem czy to jest dokładnie to co miał na myśli ustawodawca.
    Zauważ że po słowach: "- 20% przychodów osiąganych w zakresie wolnych
    zawodów, a także przychodów z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy,
    poddzierżawy, lub innych umów o podobnym charakterze"

    jest przecinek, dopiero po nim jest dalszy ciąg:
    "od nadwyżki ponad kwotę stanowiąca równowartość 4000 Euro (18 274 zł)"

    gdyby przedmiotowy próg tyczył sie li tylko tych umów to zdanie można by
    kontynuować bez tego przecinka. Przecinek ten ma - IMHO - znaczenie dosyć
    istotne, ale mogę sie mylić.
    Może Maddy albo Gotfryd by się wypowiedzieli w tej materii? ;)

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 6. Data: 2004-12-12 09:15:36
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > 18 274zł?
    > I czy to jest próg dla jednej transakcji czy dla sumy transakcji w danym

    do momentu przekroczenia placisz 8,5% od momentu przekroczenia (tylko z
    kwoty ponad 18 274)
    placisz wyzsza stawke.

    P.

  • 7. Data: 2004-12-12 10:07:40
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 12 gru o godzinie 10:15, na pl.soc.prawo.podatki, Przemek R.
    napisał(a):

    > ??

    > kwoty

    > do momentu przekroczenia placisz 8,5% od momentu przekroczenia (tylko z
    > kwoty ponad 18 274)
    > placisz wyzsza stawke.

    Od momentu przekroczenia.... ale od początku roku podatkowego? Od początku
    miesiąca rozliczeniowego?
    I czy to tyczy się tylko umów dzierżawy itd., wolnych zawodów czy
    *wszystkich form działalności* ?

    Jeżeli tak - to "ryczałt" stał sie nieporozumieniem, ponieważ nie ma się w
    tej formie "kosztów" itp. a podatek wyjdzie w sumie wyższy niż na zasadach
    ogólnych. Kiedy się zmieniły zasady w "ryczałcie"?

    BTW. program wspomagający prowadzenie DG nie ma wogóle takich opcji że
    powoduje naliczanie wyższych stawek podatkowych przy tych przekroczeniach!!

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 8. Data: 2004-12-12 11:39:16
    Od: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl>

    Artur Ch. napisał(a):

> [...]
    > istotne, ale mogę sie mylić.
    > Może Maddy albo Gotfryd by się wypowiedzieli w tej materii? ;)
    Wyszedłeś od tego:
[...]

    Natomiast w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych
    przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
    Art. 12. 1. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

    1) 20% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów,

    2)

    3) 8,5 %:

    a) przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, do kwoty stanowiącej
    równowartość 4.000 euro; od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt wynosi 20 %
    przychodów,

    a art.6 ust. 1a Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
    podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w
    roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość
    otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z
    tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o
    podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w
    naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się
    art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl

  • 9. Data: 2004-12-12 14:11:13
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Od momentu przekroczenia.... ale od początku roku podatkowego?

    Od poczatku roku podatkowego do momentu przekroczenia kwoty 8,5. jak
    przekroczysz 20 stycznia o 15, to juz kazdy nastepny
    przychod opodatkowujesz wyzsza stawka.

    Od początku
    > miesiąca rozliczeniowego?
    > I czy to tyczy się tylko umów dzierżawy itd., wolnych zawodów czy
    > *wszystkich form działalności* ?

    zdaje mi sie ze wszystkich.

> [...]
    zasadach
    > ogólnych. Kiedy się zmieniły zasady w "ryczałcie"?

    z tego co mi wiadomo to tak caly czas bylo.
    Ryczalt nie jest przeznaczony dla duzych biznesow, stad takie
    ograniczenia.

    > BTW. program wspomagający prowadzenie DG nie ma wogóle takich opcji że
    > powoduje naliczanie wyższych stawek podatkowych przy tych
    przekroczeniach!!

    no to do dupy program. Poczekaj pol roku wyjdzie taki co to bedzie to
    uwzgledniac :-)

    P.

  • 10. Data: 2004-12-12 14:14:23
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > I czy to tyczy się tylko umów dzierżawy itd., wolnych zawodów czy
    > *wszystkich form działalności* ?

    ups. dotyczy tylko przychiodu z najmu dzierzawy, pomylilem sie.

    P.