    From: Jagna <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ryczałt, ryczałt, ryczałt raz jeszcze...
    Date: Fri, 19 Oct 2007 22:10:14 +0200

    Dnia 19 Oct 2007 12:16:09 +0200, Efreet napisał(a):

    > Witam po dlugiej przerwie :)

    :) a ja przed przerwą... ;p

    > Widze, ze pojawila sie przynajmniej dwojka nowych ekspertow,
    > wiec jest szansa, ze dostane odpowiedz, bo mnie troche szlag
    > juz trafia :)

    No i dwie odpowiedzi na pytania już masz :))
    Ja sobie też popiszę, mogę? ;>
    [...]

    > W chwili obecnej wykonuje dzieki niej (czyt. przepuszczam przez nia, zeby
    > wpuszczac w koszty chocby paliwo) nastepujace rzeczy:
    > a) programowanie (cokolwiek pod to mozna podciagnac, lacznie z robieniem stron)
    > b) sprzedaz podzespolow komputerowych (bo ma sie znajomych i rodzine)
    > c) szkolenia
    > d) sedziowanie (a co ;)

    Wynikałoby z tego, o co już cef pytał, że na dzień dzisiejszy, to Ty kpir
    prowadzisz, prawda?
    (patrz: koszty)

    > Wiem, ze chociazby ostatnia rzecz jest zakazana dla ryczaltu, ale:
    > co to znaczy, ze (ustawe gdzies mi wcielo, wiec nie bedzie to cytat)
    > 'podmiot nie moze wykonywac dzialalnosci (i tu tabelka)' - czy to znaczy,
    > ze w ogole nie moze miec jej w EDG wpisanej ?? czy po prostu nie moze wystawic
    > rachunku, bo od razu wraca do zsad ogolnych ?? czy wystawiajac takie rachunki w
    > danym roku, w kolejnym moge sobie o ryczalt poprosic ?? (do 20.01. jak
    > mniemam ??)

    Nie może wykonywać, bo w ustawie, której Ci się nie chce (;p) poszukać
    napisano tak:
    "Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (...) nie
    stosuje się do podatników:
    (...)
    3) *osiągających w całości lub w części przychody z tytułu* (...)"
    (art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym).

    Wniosek nasuwa się sam, prawda? Możesz sobie do 20 stycznia wybrać ryczałt
    i dopóki nie osiągniesz "zakazanego" przychodu jesteś sobie na ryczałcie :)

    Katalog wyłączeń masz właśnie w tymże artykule i poza tym załącznik nr 2 do
    ustawy (ta Twoja tabelka), która też zatytułowana jest "wykaz usług,
    *których świadczenie* wyłącza podatnika..."

    Świadczenie, nie wpisanie w EDG

    Usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem faktycznie wyłączone z
    ryczałtu :)

    > I generalnie - jakie sa stawki ryczaltu dla ww. czynnosci ?? bo wzglednie moge
    > z ktorychs podpunktow zrezygnowac (przechodzac chocby na u-z), jesli byloby to
    > dla mnie bardziej oplacalne...

    Stawki ryczałtu można podzielić na:
    - handel 3%
    - produkcja i transport ciężki 5,5%
    - usługi 8,5%
    - reprodukcja komputerowych nośników informacji, pośrednictwo w handlu
    hurotwym, w sprzedaży pojazdów mech., hoteli, parkingów, wynajem
    samochodów, doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego - 17%
    - wolne zawody - 20%

    Po więcej szczegółów, wybacz, ale odeślę Cię do ustawy ;p

    > A pytanie extra - gdzies w rynsztoku obilo mi sie, ze mozna jako srodek
    > nietrwaly (tj. zamortyzowac od razu calosc czy tam w KUP wziac) wliczyc
    > rzecz o wartosci do 35 tys. PLN (a nie jak wczesniej 3,5) - prawda li to ??
    > (choc to zapewne samochodu tyczyc nie bedzie, bo i tak przewidziany okres
    > uzytkowania >1 rok ?).

    To już Tommy napisał 50 tys. euro :)
    Dotyczy oczywiście pdof, nie ryczałtu, ale to pewnie dla Ciebie oczywiste.
    Podstawę masz tu art. 22k ust.7,8.
    Ograniczenie - mały podatnik - definicja też w ustawie ;p
    Drugie, może nie ograniczenie, ale uwaga - wchodzi w skład pomocy de
    minimis, czyli obniża kwotę, o którą możesz ewentualnie się starać w formie
    unijnej dotacji.

    A ten okres użytkowania, to skąd się wziął? ;>

    Bo tak, między bogiem a prawdą, kupując środek trwały, nawet o wartości
    pow. 3,5 tys zł, przy założeniu, że będziemy go używać krócej niż rok, to
    ja nie widzę przeciwskazań, żeby i bez tego przepisu wrzucić go w całości w
    koszty, a co? ;>
    Oczywiście trzeba konsekwentnie pozbyć się tego środka przed upływem roku,
    ale przeciwskazań brak.
    IMO, oczywiście :)

    > Pozdrawiam slonecznie (i ide na spacer - choc do urzedow ;) - ale nie wozem !),

    Faktycznie było dzisiaj słońce :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna