    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochod w DG
    Date: Thu, 15 Sep 2005 10:35:51 +0200

    On Thu, 15 Sep 2005, Magdalena B wrote:

    > Po "miesięcznej analizie" stwierdzam, że mnie ten artykuł nie przekonał.
    > Jeżeli podatnik prowadzi sprzedaz wyłącznie opodatkowaną i sprzedaje
    > zakupiony min. 6 m-cy wcześniej samochód, przy zakupie którego przysługiwało
    > mu niepełne odliczenie VAT to takiej sprzedazy nie bierze się pod uwagę przy
    > obliczaniu struktury. Zatem nie ma tu zastosowania art. 91 ust 4 i 6. I tym
    > samym nie ma zwrotu ani zł z odliczonego przy zakupie samochodu VAT-u.

    Przecież to są niepowiązane przepisy.
    Osobno określa się od jakich zakupów odliczamy VAT, osobno określa
    się od jakich sprzedaży liczymy udział dla "proporcji".
    "Niebranie pod uwagę" przy obliczaniu struktury ma na celu uniknięcie
    zniekształcania proporcji faktycznego przychodu (VAT i zw).
    Prawo do odliczania podatku wynika z zapisu art. 86.1 "w zakresie
    w jakim towary i usługi są wykorzystywane", sama struktura określa
    co (i ile) to jest "zakres" - i to są rozdzielne sprawy.
    Równie dobrze można byłoby sobie teoretycznie rozważać że kwota
    częściowego odliczenia VAT zależy od proporcji usługi/towary
    (i wtedy byłoby oczywiste że nie ma powiązania między faktem że
    *dany* zakup podlega pod "odliczenie proporcją" a tym *czy* do
    obliczenia proporcji wchodzi efekt jego zakupu).

    IMO oczywiście ! - ale zdecydowanie się z twoim poglądem nie zgadzam.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)