    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochod w DG
    Date: Fri, 16 Sep 2005 21:43:28 +0200

    On Fri, 16 Sep 2005, Magdalena B wrote:

    > Własnie o tym mowa.
    >
    > Wyjaśnij Gotfrydzie może jak powinna wyglądać taka korekta? Moze wtedy moje
    > wątpliwości wydają mi się absurdalne.

    IMO tak jak przy *każdym* środku trwałym.
    Art. 91.6 wyraźnie stanowi: w momencie sprzedaży ST uznaje się że
    dalsze wykorzystanie ma miejsce stosownie do rodzaju sprzedaży,
    czyli jak sprzedaż było opodatkowana to uznaje się że "służyło
    sprzedaży opodatkowanej", jak była zwolniona to zwolnionej.
    Czyli tę część którą już "przejedzono" :) podatik zyskał.

    > Powinniśmy oddać cały VAT odliczony

    ...nie...

    > czy tę część przypadająco na pozostałe miesiące z tych 5 lat?

    Przyznam że wcześniej nie przyglądałem się tak dokładnie i sądziłem
    że o całe lata chodzi - ale najwyraźniej masz rację i mowa o miesiącach.

    > IMO opierasz swoją tezę wyłącznie o art 91, który z przypadkiem wyżej
    > opisanej sprzedaży samochodu osobowego (odliczenie przy zakupie 50%,
    > zwolnienie przy sprzedaży, prowadzenie sprzedaży wyłącznie opodatkowanej)
    > nie ma nic wspólnego.

    IMO art.91 dotyczy sprzedaży WSZYSTKICH środków trwałych !
    Pokaż mi który przepis jest przepisem szczególnym wobec art. 91
    przy SPRZEDAZY ST ? Bo ja nie widzę. Po to w art. 91 zapisano
    zależność - "jeśli sprzedaż ST zwolniona to traktować jak
    służenie dochodom zwolnionym" - żeby dotyczyło to wszystkich
    takich przypadków.
    Nabycie (a raczej wynikające z niego prawo do odliczania) i sprzedaż
    to są dwie oddzielne czynności, osobno rozpisane w ustawie...
    Żaden przepis "ograniczający" dotyczący zakupu nie dotyczy przecież
    (późniejszej) sprzedaży.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)