  • 11. Data: 2005-08-10 06:58:36
    Temat: Re: Samochod w DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Aug 2005, Magdalena B wrote:
    [...]
    > Zastanawiałam się dlaczego Gotfrydzie jesteś tak nieprzejednany w swojej
    > opinii że należy skorygować VAT odliczony od zakupu samochodu w momencie
    > jego sprzedaży.

    Bo wywód z (chyba) RP mnie raz czasu przekonał.
    Sprzedaż ST jest samodzielnych "rodzajem dochodu", a przepisy
    szczegółowe są tak jasne że jaśniejsze być nie mogą (jak na
    VAT to ewenement :]), tyle że mogą nie rzuczić się w oczy:
    +++
    4. W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2,
    nastąpi sprzedaż towarów, o których mowa w ust. 2, uważa się, że
    ^^^^^^^^^^^^^^^^
    towary te są nadal używane na potrzeby czynności podlegających
    opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
    5. Korekta po sprzedaży, o której mowa w ust. 4, powinna być
    dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu
    korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres
    rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż.
    6. W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4,
    zostaną:
    1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że
    dalsze wykorzystanie tego towaru związane jest z czynnościami
    opodatkowanymi;
    2) zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu - do obliczenia
    korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru jest
    związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi lub niepodlegającymi
    opodatkowaniu.
    ----

    Nad czym tu gdybać ???

    > Znalazłam coś takeigo i dlatego nie mogę się z tym zgodzić:
    >
    > Jeśli zakupiony samochód służył wyłącznie działalności podlegającej
    > opodatkowaniu VAT, to w przypadku jego sprzedaży, która korzysta ze
    > zwolnienia, nie ma obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku.

    Kto to napisał ?
    Bo autor stracił IMO na autorytecie ;)

    [...]
    > Potwierdzają to również organy
    > podatkowe, np. pismo Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z 30 września
    > 2004 r. nr D3/443/91/04. Wprawdzie dotyczy ono aportu, ale skutki w zakresie
    > VAT są takie same.

    Yasne... :>
    Wystarczy powoli, wyraźnie i na głos przeczytać zapis art.91.4
    podkreślony wyżej: "w razie *SPRZEDAŻY* ...".
    Przepis nie dotyczy innych form "wydania" (choć zasadą jest iż
    z założenia VAT dotyczy "wydania"). Definicja "sprzedaży" jest
    w art. 2.11 i aportu nijak nie obejmuje, więc i przepis powołujący
    się na "sprzedaż" aportu nie dotyczy.
    Czy to wzbudza jakieś wątpliwości ? IMO nie.

    > Ostatnio pojawiły się jednak przeciwstawne opinie (pismo
    > z 5 maja 2005 r. Izby Skarbowej we Wrocławiu nr PP-443/8/08, gdzie
    > stwierdzono, że takiej korekty należy dokonać). Powołują się w tym przypadku
    > na art. 90 ust. 4 i 6 ustawy, że przy sprzedaży dochodzi do zmiany
    > przeznaczenia pojazdu. Należy stwierdzić, że interpretacja ta nie jest
    > prawidłowa, gdyż przy sprzedaży środka trwałego jego wartości nie wlicza się
    > do obrotu w celu obliczenia struktury sprzedaży.

    I co z tego ?
    Po to są przepisy *szczegółowe* żeby uchylić ogólne.
    Nie liczy się do struktury ogólnej - bo to byłaby bzdura, żeby taka
    sprzedaż samochodu miała wpływać na prawo do odliczania VAT od
    innych zakupów, ale liczy się OSOBNO do rozliczenia VATu od sprzedaży
    ST.
    Jak na mój gust - całkiem rozsądnie.

    > Sprzedaż ta nie wpłynie
    > również na bieżące rozliczenie w deklaracji,

    No wiem, w pełni się zgadzam. I co z tego ?

    > Chyba że podatnik będzie w stanie
    > wyodrębnić zakupy związane bezpośrednio ze sprzedażą samochodu (np. koszty
    > ogłoszeń prasowych), wtedy od ich zakupu nie będzie w ogóle przysługiwało
    > prawo do odliczenia VAT.

    Ciekawe że autor(ka) zauważa tę logikę dla "zakupów związanych ze
    sprzedażą" a nie zauważa że od ponad roku mamy coś takiego jak
    STOPNIOWE odliczanie VATu od zakupu ST !!!
    VAT odliczony w momencie zakupu pełni rolę zaliczki dla VATu naliczonego,
    żeby podatnik nie musiał 5 lat kredytować Skarbu :]
    Ale tak naprawdę - w każdym z kolejnych 5 lat podatnik ma prawo do
    odliczenia 20% VATu "ustawowego", stosownie do rodzaju sprzedaży (być
    może wg struktury).
    I w momencie sprzedaży zwolnionej prawo do odliczenia tej częsci VATu
    która jeszcze nie jest rozliczona TRACI (bo sprzedaż nie jest
    opodatkowana) - więc musi zwrócić to co w ramach zaliczki pobrał.
    Oczywiście słowa "zaliczka" w przepisach nie ma - to jest logika
    wynikająca z przepisu art.91.2 jak go przeczytać powoli i dokładnie;
    Otóż podatnik przez 5 lat dokonuje korekty - korekty czego, skoro
    podatek "jakoby już rozliczył" ? Ano owego podatku odliczonego
    potraktowanego tak jakby był zaliczką właśnie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2005-09-15 05:57:27
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

    > On Wed, 10 Aug 2005, Magdalena B wrote:
    > [...]
    >
    > Bo wywód z (chyba) RP mnie raz czasu przekonał.

    Po "miesięcznej analizie" stwierdzam, że mnie ten artykuł nie przekonał.
    Jeżeli podatnik prowadzi sprzedaz wyłącznie opodatkowaną i sprzedaje
    zakupiony min. 6 m-cy wcześniej samochód, przy zakupie którego przysługiwało
    mu niepełne odliczenie VAT to takiej sprzedazy nie bierze się pod uwagę przy
    obliczaniu struktury. Zatem nie ma tu zastosowania art. 91 ust 4 i 6. I tym
    samym nie ma zwrotu ani zł z odliczonego przy zakupie samochodu VAT-u.

  • 13. Data: 2005-09-15 08:35:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Sep 2005, Magdalena B wrote:

> [...]
    > samym nie ma zwrotu ani zł z odliczonego przy zakupie samochodu VAT-u.

    Przecież to są niepowiązane przepisy.
    Osobno określa się od jakich zakupów odliczamy VAT, osobno określa
    się od jakich sprzedaży liczymy udział dla "proporcji".
    "Niebranie pod uwagę" przy obliczaniu struktury ma na celu uniknięcie
    zniekształcania proporcji faktycznego przychodu (VAT i zw).
    Prawo do odliczania podatku wynika z zapisu art. 86.1 "w zakresie
    w jakim towary i usługi są wykorzystywane", sama struktura określa
    co (i ile) to jest "zakres" - i to są rozdzielne sprawy.
    Równie dobrze można byłoby sobie teoretycznie rozważać że kwota
    częściowego odliczenia VAT zależy od proporcji usługi/towary
    (i wtedy byłoby oczywiste że nie ma powiązania między faktem że
    *dany* zakup podlega pod "odliczenie proporcją" a tym *czy* do
    obliczenia proporcji wchodzi efekt jego zakupu).

    IMO oczywiście ! - ale zdecydowanie się z twoim poglądem nie zgadzam.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 14. Data: 2005-09-16 09:10:52
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 15-09-2005 10:35, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > obliczenia proporcji wchodzi efekt jego zakupu).
    >
    > IMO oczywiście ! - ale zdecydowanie się z twoim poglądem nie zgadzam.

    zakladam,ze chodzi tu o sprzedaz samochodu osobowego, od ktorego
    przyslugiwalo 50 % ( teraz 60 ) podatku VAT.

    Zgodnie z Rozp.Min.Finansów art.8.1 Zwalnia sie od podatku:

    5) dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez
    podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia
    podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli
    te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2
    pkt 2 ustawy;

    czyli faktycznie korekta nie wystepuje - o ile o tym mowa, jezeli nie,
    wycofuje sie ;-)

  • 15. Data: 2005-09-16 10:02:47
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > 2 ustawy;
    >

    > czyli faktycznie korekta nie wystepuje - o ile o tym mowa, jezeli nie,

    Własnie o tym mowa.

    Wyjaśnij Gotfrydzie może jak powinna wyglądać taka korekta? Moze wtedy moje
    wątpliwości wydają mi się absurdalne.
    Powinniśmy oddać cały VAT odliczony czy tę część przypadająco na pozostałe
    miesiące z tych 5 lat?
    IMO opierasz swoją tezę wyłącznie o art 91, który z przypadkiem wyżej
    opisanej sprzedaży samochodu osobowego (odliczenie przy zakupie 50%,
    zwolnienie przy sprzedaży, prowadzenie sprzedaży wyłącznie opodatkowanej)
    nie ma nic wspólnego.
    MB

  • 16. Data: 2005-09-16 19:43:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Sep 2005, Magdalena B wrote:

    > Własnie o tym mowa.
    >
    > Wyjaśnij Gotfrydzie może jak powinna wyglądać taka korekta? Moze wtedy moje
    > wątpliwości wydają mi się absurdalne.

    IMO tak jak przy *każdym* środku trwałym.
    Art. 91.6 wyraźnie stanowi: w momencie sprzedaży ST uznaje się że
    dalsze wykorzystanie ma miejsce stosownie do rodzaju sprzedaży,
    czyli jak sprzedaż było opodatkowana to uznaje się że "służyło
    sprzedaży opodatkowanej", jak była zwolniona to zwolnionej.
    Czyli tę część którą już "przejedzono" :) podatik zyskał.

    > Powinniśmy oddać cały VAT odliczony

    ...nie...

    > czy tę część przypadająco na pozostałe miesiące z tych 5 lat?

    Przyznam że wcześniej nie przyglądałem się tak dokładnie i sądziłem
    że o całe lata chodzi - ale najwyraźniej masz rację i mowa o miesiącach.

> [...]
    > opisanej sprzedaży samochodu osobowego (odliczenie przy zakupie 50%,
    > zwolnienie przy sprzedaży, prowadzenie sprzedaży wyłącznie opodatkowanej)

    IMO art.91 dotyczy sprzedaży WSZYSTKICH środków trwałych !
    Pokaż mi który przepis jest przepisem szczególnym wobec art. 91
    przy SPRZEDAZY ST ? Bo ja nie widzę. Po to w art. 91 zapisano
    zależność - "jeśli sprzedaż ST zwolniona to traktować jak
    służenie dochodom zwolnionym" - żeby dotyczyło to wszystkich
    takich przypadków.
    Nabycie (a raczej wynikające z niego prawo do odliczania) i sprzedaż
    to są dwie oddzielne czynności, osobno rozpisane w ustawie...
    Żaden przepis "ograniczający" dotyczący zakupu nie dotyczy przecież
    (późniejszej) sprzedaży.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2005-09-19 07:32:43
    Od: "Magdalena B" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > to są dwie oddzielne czynności, osobno rozpisane w ustawie...
    > Żaden przepis "ograniczający" dotyczący zakupu nie dotyczy przecież

    Ponawiam prośbę o konkretne przedstawienie sposobu dokonania takiej korekty
    (najlepiej z przykładem liczbowym).