  • 1. Data: 2005-03-16 14:32:42
    Temat: Samochód w DG - tego jeszcze nie było ??
    Od: Mariusz_M <m...@g...pl>

    Witam,
    mam taką oto sytuację. W połowie lutego kupiłem od osoby prywatnej
    (umowa K-S) uszkodzony mechanicznie samochód za 2/3 ceny rynkowej
    (11.000PLN), w ciągu 5 dni usterka została usunięta przeze mnie i
    samochód ma na 28.02 wartość 18.000 (zgodnie z eurotaxem i zakupioną
    polisą AC z PZU).
    Naprawa odbyła się z wykorzystaniem mojej wiedzy, kluczy, lutownicy etc
    Nie dokupowałem żadnych podzespołów, nie mam faktur na naprawę - taki
    Adaś Słodowy ze mnie :D

    Teraz zaczyna się zabawa:
    - chciałbym wydatki na paliwo za okres 14.02 - 28.02 wrzucać w KUP -
    prowadzić kilometrówkę ? Wyjeździłem ponad 1k PLN więc trochę szkoda to
    puścić,
    - chcę wrzucić samochód od 01.03 do ŚT - czy mogę przyjąć jego wartość
    jako 18.000 ? Co wpisać jako dokument nabycia ? Umowe K-S - ale tam stoi
    11.000 czy polisę AC (tylko to nie jest dokument nabycia)
    - czy po wrzuceniu samochodu do ŚT moge w KUP wrzucić zakup polisy AC,
    przeglądu, rejestracji ?
    - czy kosztem jest/może być też podatek 2% zapłacony od umowy ?

    Dziękuję

    --
    Pozdrawiam,
    Mariusz /Maniek/

  • 2. Data: 2005-03-16 21:50:31
    Temat: Re: Samochód w DG - tego jeszcze nie było ??
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Mar 2005, Mariusz_M wrote:

    > + Naprawa odbyła się z wykorzystaniem mojej wiedzy, kluczy, lutownicy etc Nie
    > + dokupowałem żadnych podzespołów, nie mam faktur na naprawę - taki Adaś
    > + Słodowy ze mnie :D

    No to IMO proste: włożyłeś tzw. "pracę", to jest podstawa przychodu...
    nie liczy się do KUP :) a w razie możliwości :] skutkuje podatkiem :]

    > + Teraz zaczyna się zabawa:
    > + - chciałbym wydatki na paliwo za okres 14.02 - 28.02 wrzucać w KUP -
    > + prowadzić kilometrówkę ? Wyjeździłem ponad 1k PLN więc trochę szkoda to
    > + puścić,

    Obstawiam "tak" :)

    > + - chcę wrzucić samochód od 01.03 do ŚT - czy mogę przyjąć jego wartość jako
    > + 18.000 ? Co wpisać jako dokument nabycia ? Umowe K-S - ale tam stoi 11.000
    > + czy polisę AC (tylko to nie jest dokument nabycia)

    IMO brak podstaw do przyjęcia więcej niż *udokumentowane* koszty.

    > + - czy po wrzuceniu samochodu do ŚT moge w KUP wrzucić zakup polisy AC,
    > + przeglądu, rejestracji ?

    Pas. Dyskusje co trzeba zaliczyć do WP bywały, a nie wiem czy pytasz
    o WP czy "KUP wprost" ani nie piszesz KIEDY ma nastąpić zakup polisy.

    > + - czy kosztem jest/może być też podatek 2% zapłacony od umowy ?

    IMO wchodzi w WP ! (do amortyzacji).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-03-17 14:35:51
    Od: Mariusz_M <m...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > IMO brak podstaw do przyjęcia więcej niż *udokumentowane* koszty.
    No to lipa :( Czyli wartość ŚT - 11.000plnów :( Ale samochód jest wart
    18000tys - na tyle opiewa polisa AC oraz z pewnością jest to conajmniej
    aktualna cena rynkowa..

    > Pas. Dyskusje co trzeba zaliczyć do WP bywały, a nie wiem czy pytasz
    > o WP czy "KUP wprost" ani nie piszesz KIEDY ma nastąpić zakup polisy.
    Zakup polisy nastąpił 03.03, samochód w ŚT jest od 01.03 więc wydaje mi
    się, że w KUP ?

    > IMO wchodzi w WP ! (do amortyzacji).
    Czyli wartość ŚT na wejściu to 11220 (11.000 + 220 podatek) Czy mam
    wprowadzić ŚT o wartości 11k i zwiększyć jego wartość o 220 ?

    --
    Pozdrawiam,
    Mariusz /Maniek/

  • 4. Data: 2005-03-18 09:28:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Mar 2005, Mariusz_M wrote:

    > + > IMO brak podstaw do przyjęcia więcej niż *udokumentowane* koszty.
    > + No to lipa :(

    No rozumiem.
    Ale popatrz na to tak: gość kupuje blachę i klepie z niej
    jakieś wyroby. Z blachy za 10 zł wychodzi mu 1000 zł ;) "wyrobu".
    Jeden "wyrób" przyjmuje do użytku własnego - ile może wliczyć
    w KUP ?

    > + Czyli wartość ŚT - 11.000plnów :( Ale samochód jest wart
    > + 18000tys

    Sam stwierdziłeś że to TWOJA ROBOCIZNA oraz know-how zadecydowały
    o owej różnicy :)
    No to pytam po dobroci jak podoba ci się art.23.1.10 oraz dlaczego
    dla ST miałaby istnieć "scieżka" pozwalająca toto obejść ?
    :)

    > + > > + - czy kosztem jest/może być też podatek 2% zapłacony od umowy ?
    > + > IMO wchodzi w WP ! (do amortyzacji).
    > + Czyli wartość ŚT na wejściu to 11220 (11.000 + 220 podatek)

    IM*H*O tak... !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-03-18 18:41:24
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > - chciałbym wydatki na paliwo za okres 14.02 - 28.02 wrzucać w KUP -
    > prowadzić kilometrówkę ? Wyjeździłem ponad 1k PLN więc trochę szkoda to
    Jeśli w okresie 14.02-28.02 byłeś właścicielem pojazdu - nie ma przeszkód do
    rozliczenia kilometrówki .
    > - chcę wrzucić samochód od 01.03 do ŚT - czy mogę przyjąć jego wartość
    > jako 18.000 ? Co wpisać jako dokument nabycia ? Umowe K-S - ale tam stoi
    > 11.000 czy polisę AC (tylko to nie jest dokument nabycia)

    W opisanym stanie faktycznym "przekazania" dokonujesz oświadczeniem w formie
    protokołu przekazania . W ewidencji środków trwałych uwzględniasz wartość
    zakupu a w następnej kolejności zaktualizowaną wartość początkową środka
    trwałego czyli 18000,00 - wartość rynkowa na dzień wprowadzenia środka trwałego
    do EŚT potwierdzona polisą AC i dodatkowo adnotacją o naprawie.

    > - czy po wrzuceniu samochodu do ŚT moge w KUP wrzucić zakup polisy AC,
    > przeglądu, rejestracji ?
    Tak , jeśli polisa została wykupiona po wprowadzeniu samochodu do ST.

    > - czy kosztem jest/może być też podatek 2% zapłacony od umowy ?
    > Mariusz /Maniek/
    W tym wariancie co wyżej - nie .
    I na koniec - tyle kilosów i tyle pracy w tym samym czasie ?
    :-)
    Pzdr-Kriss

  • 6. Data: 2005-03-19 12:58:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Mar 2005, Kriss wrote:

> [...]
    >+ trwałego czyli 18000,00 - wartość rynkowa na dzień wprowadzenia środka trwałego

    Możesz jakoś objaśnić jak obejść:
    - w razie uznania iż samochód został *zakupony* zapis art. 22g.1
    - w razie uznania iż samochód został *wytworzony* art.22g.2
    - w razie uznania iż samochód został *ulepszony* art.22g.17
    oraz
    - w zapisie:
    "8. Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia"
    ... fakt iż ustawodawca wyraźnie zapisał "jeżeli" ?
    Jakby przepis brzmiał "podatnik może uznać za WP wartość rynkową"
    to ja bym się nie czepiał. Ale tak nie jest !

    >+ do EŚT potwierdzona polisą AC i dodatkowo adnotacją o naprawie.

    Ja tam mam co najmiej poważne wątpliwości !
    Do WP można doliczyć *udokumentowany koszt naprawy*.
    Jak naprawy dokonuje własny pracownik to trzeba wynagrodzenie za
    czas naprawy wywalić z KUP i doliczyć do WP. A jak się naprawy
    dokonuje samemu to "praca podatnika nie jest KUP"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-03-20 16:32:14
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > czas naprawy wywalić z KUP i doliczyć do WP. A jak się naprawy
    > dokonuje samemu to "praca podatnika nie jest KUP"...

    W opisanej sytuacji samochód został zakupiony nie przez podatnika (w
    rozumieniu - prowadzącego dz.gospod. ) lecz osobę fizyczną i nie został
    wprowadzony do EST w dacie zakupu - tak ?
    Występują więc nie czynności zakupu , wytworzenia i ulepszenia , a ujawnienia i
    przekazania środka trwałego stanowiącego w dniu przekazania na potrzeby DG
    własność podatnika-tak?
    Podatnik ma obowiązek ujawnienia takiego środka trwałego w wartości rynkowej ,
    więc ma obowiązek posłużenia się tym terminem prawidłowo dokonując wyceny
    aportu , a więc w wartości rynkowej ustalanej tym samym sposobem jaki stosuje
    US i Ubezpieczyciel w dniu przekazania lub zakupu. W okresie , w ktorym wartość
    ST wzrosła , właściciel nie miał obowiązku dokumentowania wydatków i wyceny
    własnej pracy , ponieważ nie działał w warunkach i na zasadach przedsiębiorcy
    lecz włąściciela samochodu nie stanowiącego ŚT firmy.
    Myśląc Twoim rozumowaniem wartość ST należałoby pomniejszyć o amortyzację
    liczoną od dnia rejestracji do dnia przekazania włącznie ( nie stanowiącej KU).
    Postawię trochę może przewrotną tezę , że ustalenie wartości początkowej
    poniżej wartości rynkowej skutkować może , przy jego sprzedaży ustaleniem nie
    prawidłowej wartości kosztu sprzedaży ST i ewentualnego dochodu lub straty z
    tej czynności.

    Pzdr- Kriss

  • 8. Data: 2005-03-21 08:21:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Mar 2005, Kriss wrote:

> [...]

    >+ przekazania środka trwałego stanowiącego w dniu przekazania na potrzeby DG

    Nie.
    IMO "ujawnienie" i "przekazanie" ST to dwie różne czynności.
    Jak rozumiem przedstawiasz stan w którym wystąpiły *obie* - IMO brak
    podstaw... jest tylko "przekazanie". Nadto IMO również "ujawnienie"
    nie stanowi podstawy do nieposłużenia się zasadami określania WP :)

    >+ Podatnik ma obowiązek ujawnienia takiego środka trwałego w wartości rynkowej ,

    IMHO nie bardzo.
    Primo nie mam jasności w będącej OT :) sprawie, czy przy ujawnieniu
    przysługuje prawo do zaliczenia całej wartości amortyzacji w KUP - może
    ktoś się do tego odnieść, masz może pomysł ?
    Zaś co do "wartości rynkowej" zapis jest prosty: podatnik może
    określać cenę rynkową tylko jeśli *nie można* określić ceny nabycia
    bądź wytworzenia !
    Nie można - nie że "podatnik nie chce", "podatnikowi się nie chce"
    bądź też "podatnik nie chce ponieść nakładów na określenie" (np.
    wydatku na znaczek z prośbą o dosłanie duplikatu faktury :)).
    IMO - i powiem że chyba na grupie ten argument widziałem, całkiem
    prawdopodobnie że w wykonaniu "pytania Karola" (amk znaczy)
    i popatrzywszy w ustawę wyszło mi że rzeczywiście tak jest.
    *Tylko* "8. Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia" można skorzystać
    z reszty zapisu owego pktu 8... !

    >+ więc ma obowiązek posłużenia się tym terminem prawidłowo dokonując wyceny

    No ja się nie zgadzam :)
    Dokładniej: wyraźam poważne wątpliwości :)
    Możemy podpisać protokół rozbieżności, i tak Marek ma problem na głowie
    więc sobie coś wybierze... ew. polezie do doradcy i założy iż on
    (doradca) zrobi dobrze :)

> [...]
    >+ własnej pracy , ponieważ nie działał w warunkach i na zasadach przedsiębiorcy
    >+ lecz włąściciela samochodu nie stanowiącego ŚT firmy.

    Zgoda. Co nie uprawnia do doprowadzenia "pracy podatnika" do KUP - ów
    zapis *nie* dotyczy DG, on dotyczy *jakichkolwiek* kosztów !!
    Załóżmy iż Marek chciałby ten samochód sprzedać - bez wprowadzania do
    DG, ale krócej niż 6 miesięcy od zakupu (czyli w sposób podlegający
    opodatowaniu). Również miałby do dyspozycji określenia w KUP tylko
    rzeczywistych wydatków - a know-how ani praca nie stanowiłyby KUP :)
    Możliwość zaliczenia w KUP "ceny rynkowej" jest wyjątkiem - dopuszczonym
    przy DG, ale *warunkowo*. A warunek jest jasny: "nie można określić
    ceny nabycia ani kosztu wytworzenia" !

    >+ Myśląc Twoim rozumowaniem wartość ST należałoby pomniejszyć o amortyzację
    >+ liczoną od dnia rejestracji do dnia przekazania włącznie

    Jakeś doszedł do takiego wniosku ?
    :)
    Kilka razy przedstawiałem swoje stanowisko, iż raz widziałem taki zapis
    jak uczyniłeś na stronie doradcy podatkowego i że się z nim NIE ZGADZAM :)
    Dlaczego ?
    Ano dlatego że ustawa stanowi wyrażnie: WP jest *WARTOŚĆ NABYCIA*
    z doliczeniem wszystkich *wydatków*.
    Bez powiększania czy pomniejszania o jakiejś wirtualne bądź
    nieudokumentowane "wkłady pracy" czy "zużycie" ! Nie widać podstaw
    prawnych.
    Przyznaję również iż przy rozpoczynaniu DG, przed dokonaniem wszystkich
    powyższych przemyśleń :) przyjąłem do ST sprzęt komputerowy w wartości
    "wyceny rynkowej" (czyli średnio biorąc mocno zaniżonej) - no ale
    to nawyżej US mi przy kontroli podwyższy KUP... ;)

> [...]
    >+ prawidłowej wartości kosztu sprzedaży ST i ewentualnego dochodu lub straty z

    No, to zdanie udało ci się zawikłać nieźle :)
    Możesz jaśniej ?
    Ja spróbuję zaprezentować własny opis: po sprzedaży dochodem jest różnica
    między tym co podatnik DOSTAŁ a tym co podatnik WYDAŁ. I dotyczy to
    również ST. Jeśli podatnik "osobiście coś zrobił" przy rzeczy którą
    sprzedaje wskutek czego owa rzecz ma większą wartość - to owo podwyższenie
    wartości uznaje się podatkowo za *czysty zysk* podatnika.
    Owszem, nabywając za 11 kzł samochód w którym "własnym sumptem" podatnik
    to i owo doprowadza do porządku wskutek czego jest w stanie sprzedać go
    za 18 kzł - w razie sprzedaży uzyskuje dochód 8 kzł. Bez względu na to
    czy to TH czy ST :)
    Ale KUP jest 11 kzł.... i WP jeśli potrzeba amortyzacji też 11kzł...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-03-21 10:36:50
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

    W uproszczeniu i skrócie , bo mam dziś urwanie głowy ...

    Nie ma tu czynności nabycia środka trwałego do firmy osoby fizycznej - samochód
    jest użytkowany od jakiegoś czasu w warunkach " kilometrówki" , występuje więc
    czynność przekazania samochodu na środki trwałe .
    Oznacza to wniesienie aportu do firmy - choć nie w sensie KSH.
    Rozdzi to między innymi skutki po stronie przychodu w sytuacji zbycia ŚT .
    Zastosowanie będzie miał w tym przypadku Przepis art. 22g ust. 1 pkt 4
    u.p.d.o.f. ( w zakresie metody wyceny)
    Oznacza to tylko swobodę wyceny nie zaś jej dowolność ( w zakresie metody).
    Przyjęte przez Ciebie rozwiązanie jest "bezpieczne" co nie oznacza ,że
    optymalne w zakresie KUP.

    Pzdr-Kriss

  • 10. Data: 2005-03-21 11:52:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 21 Mar 2005, Kriss wrote:

    >+ Nie ma tu czynności nabycia środka trwałego do firmy osoby fizycznej - samochód
    >+ jest użytkowany od jakiegoś czasu w warunkach " kilometrówki" , występuje więc
    >+ czynność przekazania samochodu na środki trwałe .

    Oczywiście.

    >+ Oznacza to wniesienie aportu do firmy - choć nie w sensie KSH.

    Jasne.

    >+ Rozdzi to między innymi skutki po stronie przychodu w sytuacji zbycia ŚT .

    Takoż.

    >+ Zastosowanie będzie miał w tym przypadku Przepis art. 22g ust. 1 pkt 4
    >+ u.p.d.o.f. ( w zakresie metody wyceny)

    Przyjmujemy.

    >+ Oznacza to tylko swobodę wyceny nie zaś jej dowolność ( w zakresie metody).
    >+ Przyjęte przez Ciebie rozwiązanie jest "bezpieczne" co nie oznacza ,że
    >+ optymalne w zakresie KUP.

    Ale ja tego (22g.1.4) nie podważałem !! Może w jednym miejscu za
    bardzo zaakcentowałem ".1.1 nabycie lub .1.2 wytworzenie".
    Oczywistym jest że można zaliczyć *wszystkie* koszty związane
    z nabyciem lub wytworzeniem.
    Sprzeciwiam się uznaniu "wyceny rynkowej" w oparciu o .8 !
    "Swoboda wyceny" wg. .4 jest dość konkretna...
    Zacytuję: "i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych
    środków trwałych".
    *KOSZTY*, nie *wycena*.
    Rozumiem że chcesz skorzystać z 22g.9 ? IMO - nadal brak podstawy...
    Bo choć "podatnik nie może ustalić" :) to podatnik wręcz nie
    może WSKAZAĆ na rodzaj poniesionych kosztów :), wręcz wskazuje
    na koszty jawnie wyłączone z KUP :)
    Jak "dają się zaliczyć w KUP" kupione "na lewo bez kwitka" części
    zamienne oraz "moja własna przemyślność" ? - to są konkretnie
    wskazane przez Mariusza czynniki !
    :)

    >+ Pzdr-Kriss

    wzjm - Gotfryd