    From: "Jacek" <c...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Samochod w EST, ale nie amortyzowany
    Date: Fri, 3 Jan 2003 19:33:44 +0100

    Latet <N...@p...onet.pl> wrote:

    > Czy moglbys to wyjasnic. Brzmi optymistycznie, ale nie do konca
    > rozumiem. Jak mozna mowic o koszcie w momencie sprzedazy czegos?

    No to zaczynamy.Czym jest amortyzacja? W uproszczeniu kosztem wpisywanym
    na raty.Tak sobie wpisujesz te odpisy,aż wpiszesz całość kwoty zakupu
    ŚT.Jak nie zdążysz "odpisać" całości bo sprzedałeś,to pozostało Ci coś
    jeszcze do odliczenia.Zgoda? A ta nieodliczona część kiedyś stałaby się
    kosztem,gdybyś się ŚT nie pozbył.Ponieważ ze sprzedaży masz przychód to
    dla równowagi masz koszt,którym jest ta właśnie część.
    Pieniądze na zakup wydałeś? Wydałeś więc poniosłeś koszty,ale nie "udało"
    Ci się ich wpisać bo ustawa zabrania na raz i daje możliwość "po
    trochu".Troche pewnie zagmatwałem.

    > Pytajac inaczej - gdy sprzedaje taki samochod, to co wpisuje do KPIR?
    > Dwie pozycje - przychod i koszt???

    Tak, będziesz miał (może to być w jednej linijce) W kol.8 wpisujesz
    przychód ze sprzedaży,a w kol 14 niezamortyzowaną wartość ŚT

    > Bede bardzo wdzieczny za wyjasnienie tej tajemniczej zagadki....

    To żadna zagadka.W oryginale brzmi to tak
    Jednym z rodzajów przychodów z działalności gospodarczej jest przychód z
    odpłatnego zbycia składników majątku, np. samochodów wykorzystywanych w
    działalności gospodarczej. Dochód z tytułu tej sprzedaży ustala się na
    podstawie art. 24 ust. 2 updof, tzn. dochodem lub stratą ze sprzedaży
    składników majątku trwałego, związanych z prowadzoną działalnością
    gospodarczą, jest różnica pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia a ich
    wartością wykazaną w ewidencji środków trwałych, powiększona o wartość
    dokonanych odpisów amortyzacyjnych. Można go wyliczyć ze wzoru:

    D = (P-W) + A,

    gdzie:

    D - dochód (strata),

    P - przychód ze sprzedaży,

    W - wartość początkowa środka trwałego wykazana w ewidencji,

    A - odpisy amortyzacyjne dokonane do chwili sprzedaży samochodu.

    --
    Jacek

    "Jeśli ktoś ci mówi, że będzie lepiej, to wyślij go na drzewo"

    Cytat z Urbana - proszę nie uważać ,że to mój autorytet