  • 1. Data: 2004-02-06 21:47:40
    Temat: Samochód w firmie.. ... .
    Od: "jojo" <k...@g...pl>

    Witam

    Mam firmę (DG jednoosobowa - na mnie).
    Jestem płatnikiem VAT (od niedawna).
    Jestem również współwłaścicielem (razem z moim bratem) samochodu osobowego
    (bez kratki - samochód jest zakupiony na osoby prywatne, nie na żadną firmę).
    Do firmy dojeżdżam tymże samochodem.
    Czy mogę więc odliczać koszty paliwa / amortyzacji itp itd wydane na ten
    samochód?
    Jeśli tak to jaką część i pod jakimi warunkami?
    Jeśli nie to co by trzeba było zrobić aby taka możliwość zaistniała? Czy
    musiałbym kupić inny samochód (na firmę) i dopiero wtedy byłbym uprawniony do
    odliczania tych kosztów?

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

  • 2. Data: 2004-02-06 22:02:50
    Temat: Re: Samochód w firmie.. ... .
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

    Witam serdecznie !
    Problem jest na tyle obszerny, że nie tutaj miejsce na przepisywanie
    książek, lepiej takową kupić.
    Darek

  • 3. Data: 2004-02-07 14:43:26
    Od: "MK" <k...@o...pl>

    Wiesz co jest taka zasada,że jeśli jesteś właścicielem samochodu to możesz
    go wciągnąć do ewidencji działalności i używać, co oznacza odliczać koszty
    dojazdów do pracy itp.

    MK

  • 4. Data: 2004-02-07 17:14:47
    Od: "Fires" <f...@f...mail.pl>

    Użytkownik "jojo" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    >
    > Mam firmę (DG jednoosobowa - na mnie).
    > Jestem płatnikiem VAT (od niedawna).

    Podczepie sie pod ten watek - łatwiej bedzie innym szukać.

    W zasadzie nie mam pytań (tak mi sie wydaje), ale szukam potwierdzneia lub
    nie:

    Mam samochód na siebie (8-letni) kupin u jakis czas temu. Załozyłem własnie
    DG (KPiR + VAT).
    Po rozmowach w zaprzyjaźnionym biurze rachunkowym wyciagam wnisoki, że taki
    samochód opłaci się wrzucic w ŚT i amortyzowac, bo:

    1. Moge ustalić samodzielnie wysokośc odpisów (bo samochód uzywany), na
    okres nie krotszy niż 30 miesiecy, co praktycznie daje 40% amortyzacji
    rocznie

    2. Mogę wrzucac w koszty praktycznie wszystko... paliwo, drobne naprawy (a
    mam co naprawiać) bez konieczności dokumentowania wyjazdów - chyba nie
    jestem w tym przypadku ograniczony do limitu wynikającego z ewidencji
    przebiegu?

    3. Zakładam, że nie bede go sprzedawał przez 2-3 lata, więc się zamortyzuje.

    4. Inaczej mowiąc same plusy

    Ale... jezeli sprzedaje taki samochód, to muszę zapłacic podatek dochodowy.
    Od jakiej kwoty? Od wartosci księgowej, czy od wartosci po jakiej
    sprzedałem?

    PS. nie bijcie za to pytanie :-)

    Fires

  • 5. Data: 2004-02-07 18:55:37
    Od: "MK" <k...@o...pl>

    Tak racja, opłaca się go wciągnąć w ewidecję, bo przynajmniej ajkiś pożytek
    będzie.
    Pamiętaj że benzyna jest wrzucana w koszty w kwocie brutto, Vat nie podlega
    odliczeniu.
    I jesteś ograniczony limitem, trzeba prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu.

  • 6. Data: 2004-02-07 19:04:50
    Od: "Fires" <f...@f...mail.pl>

    Użytkownik "MK" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    [...]
    > Pamiętaj że benzyna jest wrzucana w koszty w kwocie brutto, Vat nie
    podlega
    > odliczeniu.

    To wiem :-)

    > I jesteś ograniczony limitem, trzeba prowadzić ewidencję przebiegu
    pojazdu.

    Qrcze... z czego to wynika. Wcześniej i w międzyczasie przeczytałem stosy
    róznych tekstów na ten temat i wynika z nich, ze jestem ograniczony limitem
    tylko wtedy, gdy __nie wprowadziłem samochodu do ŚT___

    Wskaż przepis, który takie ograniczenie narzuca w przypadku, gdy samochód
    __JEST_WPROWADZONY_DO_ŚT___

    Fires

  • 7. Data: 2004-02-07 21:15:45
    Od: "MK" <k...@o...pl>

    Wiesz co muszę jeszcze zapytać koleżanki, która w tym siedzi albo może nam
    ktoś wyjaśni, bo jeśli samochód jest bez homologacji, to właśnie tak się
    robi, ale .....
    Nie do końca jestem tera pewna.
    Prosimy o wsparcie :) ........

    MK

  • 8. Data: 2004-02-07 21:31:03
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    może nam
    > ktoś wyjaśni, bo jeśli samochód jest bez homologacji, to właśnie tak

    A co ma homologacja do uznania
    czegoś za środek trwały?
    Jest tak jak chce Fires:
    jeśli samochod jest ŚT, to nie ma potrzeby prowadzić
    ewidencji przebiegu.

  • 9. Data: 2004-02-07 22:13:47
    Od: "MK" <k...@o...pl>

    Ok dzięki, że wyprowadziliście mnie z błędu.

  • 10. Data: 2004-02-07 22:24:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 Feb 2004, Fires wrote:
    [...]
    >+ Ale... jezeli sprzedaje taki samochód, to muszę zapłacic podatek dochodowy.
    >+ Od jakiej kwoty? Od wartosci księgowej, czy od wartosci po jakiej
    >+ sprzedałem?

    Od wartości sprzedaży (zakładam że amortyzacja była pełna :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)