  • 11. Data: 2008-07-20 15:07:36
    Temat: Re: Samozatrudnienie - DG zarejestrowana w PL wykonywana za granica
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    mvoicem wrote:
    > Tylko czy taki oddelegowany pracownik nie musi przypadkiem być ...
    > pracownikiem? Inaczej mówiąc, chyba nici z "liniowy PIT + minimalny ZUS nie
    > są złe" :).

    Wariant nr 1) jest pracownikiem, z najnisza krajowa i nieopodatkowanymi
    dietami

    Wariant nr 2) jest samozatrudniony, na "liniowym PIT + minimalny ZUS" i
    fakturuje spolke

    Wariant nr 3) wykonuje czynnosci na rzecz spolki na mocy zobowiazania
    przez zgromadzenie wspólnikow (tudziez statutu) - tego punktu nie jestem
    pewien, jako ze spolki zoo nigdy nie posiadalem i dopiero badam temat

    Pozdrawiam
    Wieslaw

  • 12. Data: 2008-07-20 18:28:17
    Od: jac <d...@p...fm>

    Wwieslaw pisze:
    > Czolem grupowicze,
    >
    > Bede niedlugo rozmawial z firma w Holandii o zatrudnieniu mnie... I
    > kombinuje jakby tu najkorzystniej przedstawic im swoja oferte i samemu
    > najwiecej wyskrobac (oni oferuja etat, ale chcialbym zmaksymalizowac
    > zyski za pomoca DG/spolki)
    >
    > No i umyslilem sobie tak:
    >
    > DG zarejestrowana w Polsce (wariantowo - sp. z.o.o.)
    > Uslugi (IT) swiadczone w Holandii
    > (wariant) pewnie od czasu do czasu zlapie cos w PL albo innych krajach
    > UE, ale licze, ze co najmniej pierwsze 6 miesiecy wystawialbym faktury
> [...]

    Witam

    Jestem osobą samozatrudnioną (osoba fizyczna prowadz. działal. gosp.),
    która założyła swą działalność w Polsce i wyjechała natychmiast za
    granice i tu pracuję. Oczywiście branża jest inna i kraj inny ale podam
    ci kilka rzeczy, które doświadczyłem:

    - nie można płacić polskiego zusu- trzeba zarejestrować się w
    zagranicznym systemie ubezpieczeń społecznych, ponieważ żeby dostać
    formularz E101 (oddelegowanie) z Polski, firma musi działać faktycznie
    ok. 2 miesiące,

    - mając firme w Polsce występuje oczywiście obowiązek opłacania zaliczek
    na podatek dochodowy w Polsce, zagraniczny system podatkowy też się
    oczywiście upomina o należne podatki(zaliczki) - np. po 6 miesiącach od
    przyjazdu - efekt jest taki, że chcąc być w zgodzie z prawem musisz
    płacić zaliczki podwójnie w obydwu krajach i starać się o zwrot podatku
    przy rozliczeniach rocznych - jezeli obydwa systemu są niekompatybilne -
    np. w Polsce składa się zeznanie roczne do końca kwietnia a np. w innym
    kraju system rozlicza do pażdziernika -to ogólnie jest wielki problem i
    bałagan bo np. rozliczając się w Polsce nie masz konktetnej sumy podatku
    tylko zaliczki,

    - kwestia delegacji- na 98% koszty przejazdu nie mogą być kosztem bo
    faktycznie przebywasz w innym kraju a nie tylko tam jeżdzisz - ja
    poprosiłem o interpretacje indywidualną - na razie czekam na decyzje

    + na każdym kroku wychodzi brak doświadczenia z takimi przypadkami
    zarówno w polskich i zagranicznych urzędach (każdy zna się tylko
    na tym co jest w jego kraju)- co zapytanie to inna interpretacja

    Pozdrawiam i życzę powodzenia
    Jac

  • 13. Data: 2008-07-20 21:27:38
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    jac wrote:

    > Pozdrawiam i życzę powodzenia
    > Jac

    Wielkie dzieki, sygnalizujesz problemy na ktore samemu ciezko wpasc...
    Widze ze musze sie przespac. W swietle zwolnienia 30% etatowego dochodu
    z podatku i ubezpieczen spolecznych w Holandii gra moze byc niewarta
    swieczki. A zawsze chcialem byc przedsiebiorca i miec koszty :) wieksze
    niz nedzny ryczalt przyslugujacy zatrudnionym. BTW tak _chyba_ mozna od
    etatowego dochodu odjac wydatki na edukacje przekraczajace 500EUR.

    Wieslaw