    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Skarbowy nie chce nadac NIPu
    Date: Wed, 26 Oct 2005 06:50:57 -0500

    badzio wrote:
    > Witam
    > Brat skonczyl 18 lat, poszedl do skarbowego o nadanie NIPu, pani z
    > okienka powiedziala ze nie ma takiej mozliwosci bo sie jeszcze uczy a
    > wiec nie pracuje zatem nie moze miec NIPu. Wg mnie pani z okienka nie ma
    > racji, ale bylbym dzwieczny za podpowiedz jakiego argumentu nalezy uzyc
    > zeby pani zmadrzala (jakis paragraf czy cos w tym stylu).
    > Pozdrawiam

    Pani w okienku ma rację (z wyjątkami).
    Więc raczej nie będzie się douczać.

    Art. 8.
    1. Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którym płatnik na
    podstawie
    przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych:
    1) pobiera zaliczki miesięczne, dokonując zmniejszenia kwot pobieranych
    zaliczek,
    lub
    2) dokonuje rocznego rozliczenia podatku, a nie dokonywał zmniejszenia kwot
    zaliczek, lub
    3) pobiera zaliczkę wyłącznie od dochodu z tytułu umowy o dzieło lub umowy
    zlecenia
    - dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego za pośrednictwem tego płatnika.

    Czyli zgłoszenie składa się za pośrednictwem pracodawcy.
    Samemu nie masz czego w US szukać.
    Wyjątkami może być np. założenie własnej działalności gospodarczej,
    tudzież inny powód, który wymaga posiadania NIp.
    Co prawda nie jest go tak trudno zmaleźć, bo wystarczy pani powiedzieć,
    że pracowałeś na wakacjach za granicą i musisz sie rozliczyć z podatku,
    ale jak będzie bystra to cię wyśle na drzewo i każe ci wysłać wniosek o
    nadanie NIP razem z rozliczeniem podatkowym.