  • 11. Data: 2005-10-26 11:51:20
    Temat: Re: Skarbowy nie chce nadac NIPu
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "badzio" <b...@n...epf.pl> napisał w
    > wiadomości news:djm8pt$30ph$1@node3.news.atman.pl...
    >
    > USTAWA z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i
    > identyfikacji podatników i płatników - art. 5 - Podatnicy obowiązani
    > są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia
    > identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj
    > oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania,
    > liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę
    > prowadzonych przedsiębiorstw. Nie ma słowem o innych wymaganiach.

    Czytaj dalej.
    Art 8.

  • 12. Data: 2005-10-26 12:30:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 25 Oct 2005, badzio wrote:

    > Dzieki za porade. Ale to trzeba czekac na wydanie decyzji odmownej itp... a
    > ja bym chcial powiedziec pani zeby sobie przeczytala paragraf X, artykul Y,
    > ustep Z i sie douczyla :)

    Z tym jest pewien problem, bo przepisu stwierdzającego że każdy ma
    *prawo żądać* NIPu (tak zapisanego) chyba nie ma.
    A jak mniemam fakt że *pracownik* (lub wykonujący osobiste
    umowy o dzieło lub zlecenia) nie występuje o NIP samodzielnie
    lecz za pośrednictwem pracodawcy (lub zamawiającego) prowadzi
    niektórych do błędnych wniosków jakoby TYLKO za pośrednictwem
    pracodawcy (itp) można było o NIP występować.

    Powiedz sz. Pani że *rozważasz* zakup (albo sprzedaż) czegoś
    używanego za cenę ponad 1000zł i trzeba będzie PCC odprowadzić :>
    Z pomysłu na zakup zawsze można się wycofać ;) (z zakupu już
    nie, bo zwrot PCC chyba się nie należałby).

    > ps tak sie zastanawiam... jaka wartosc ma wyslanie poleconego do skarbowki
    > (np pitu). Przeciez moglbym wlozyc w koperte cokolwiek a pozniej sie
    > tlumaczyc ze wyslalem pit?

    Całkiem sporo prowadzących DG woli dlatego mieć kopię
    "ze stamplem" w garści.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 13. Data: 2005-10-26 12:55:21
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > niektórych do błędnych wniosków jakoby TYLKO za pośrednictwem
    > pracodawcy (itp) można było o NIP występować.

    Ale o tym trzeba wiedzieć przed udaniem się DO US, a nie narzekać po.
    Jak się spartoliło rozmowę z panią w US, to pretensje można mieć tylko
    do siebie.

> [...]
    > Z pomysłu na zakup zawsze można się wycofać ;) (z zakupu już
    > nie, bo zwrot PCC chyba się nie należałby).

    Bardzo szybko byś z US dostał pismo z prośba o wyjaśnienie co było w
    korespondencji z dnia ....

    Oni też chcą mieć podkładkę, że czegoś nie mają co wg. ciebie mieć powinni.

    > Całkiem sporo prowadzących DG woli dlatego mieć kopię
    > "ze stamplem" w garści.

    Bo wtedy nie trzeba na miesiące zamieniać się w wielbłada.

  • 14. Data: 2005-10-26 13:53:14
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    witek wrote:
    > Art. 8.
    > 1. Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którym płatnik na
    > podstawie
    > przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych:[...]
    >
    > Czyli zgłoszenie składa się za pośrednictwem pracodawcy.

    Nie doczytałeś. Od wnioskodawcy żaden płatnik nie pobiera zaliczek

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>

  • 15. Data: 2005-10-26 17:50:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Aicha" <m...@p...strone> napisał w wiadomości
    > Czy to nie oznacza jednak, że TRZEBA być płatnikiem podatku, żeby
    się
    > NIPu domagać?

    Tylko jak ma to stwierdzić Urząd przed nadaniem? Może chłopak chce
    kupić motorower na siebie i podać NIP w PCC. Albo chce na
    umowę-zlecenie pracować roznosząc ulotki. To nie sprawa urzędu, a tym
    bardziej kobiety zatrudnionej w biurze podawczym. jej obowiązkiem jest
    przyjąć wniosek i ewentualnie wydać decyzję odmowną.

  • 16. Data: 2005-10-26 19:19:41
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    witek wrote:
> [...]
    > zaliczek,
    > lub
    > 2) dokonuje rocznego rozliczenia podatku, a nie dokonywał zmniejszenia kwot
    > zaliczek, lub
    > 3) pobiera zaliczkę wyłącznie od dochodu z tytułu umowy o dzieło lub umowy
    > zlecenia
    > - dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego za pośrednictwem tego płatnika.
    > Czyli zgłoszenie składa się za pośrednictwem pracodawcy.
    > Samemu nie masz czego w US szukać.
    > Wyjątkami może być np. założenie własnej działalności gospodarczej,
    > tudzież inny powód, który wymaga posiadania NIp.
    Hmm... ja otrzymalem NIP tuz po ukonczeniu 18 lat. Akurat planowalem
    zlapac jakas dorywcza prace wiec stwierdzilem ze NIP sie moze przydac na
    zas. Pani sie o nic nie pytala. Brat potrzebuje NIP zeby moc korzystac z
    funduszy inwestycyjnych w mBanku - tam wymagaja NIPu. Szwagierka
    potrzebuje NIP zeby moc dostawac stypendium unijne (nie wiem po co, ale
    tak sobie zyczy starostwo).
    Poza tym - zawsze moge wyslac NIP3 z prosba o wydanie NIPu i wtedy mi go
    wydadza.
    Wiec chyba bede musial pojsc z bratem i porozmawiac z pania z okienka,
    tudziez z jej przelozonym:)

    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 17. Data: 2005-10-26 19:55:45
    Od: "Aicha" <m...@p...strone>

    Użytkownik "Robert Tomasik" napisał:

    > To nie sprawa urzędu, a tym bardziej kobiety zatrudnionej w biurze
    > podawczym. jej obowiązkiem jest przyjąć wniosek i ewentualnie
    > wydać decyzję odmowną.

    No ok, tylko udowadnianie "pani w okienku", że jest głupia trąci mi
    nieco pieniactwem. Tym bardziej, że zdania dyskutantów na temat jej
    rzekomej głupoty są podzielone :)

    --
    Pozdrawiam - Aicha

    Dozwolone od lat 18:
    http://aicha.opowiadania.org

  • 18. Data: 2005-10-26 20:01:48
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Aicha wrote:
    > No ok, tylko udowadnianie "pani w okienku", że jest głupia trąci mi
    > nieco pieniactwem. Tym bardziej, że zdania dyskutantów na temat jej
    > rzekomej głupoty są podzielone :)
    Jesli pani z okienka nie ma racji to udowodnienie jej tego nie jest
    pieniactwem. Nawet bym powiedzial ze jest przysluga - bedzie miala za
    friko szkolenie:)

    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 19. Data: 2005-10-26 23:40:52
    Od: "K.K." <o...@p...onet.pl>

    > Z tym jest pewien problem, bo przepisu stwierdzającego że każdy ma
    > *prawo żądać* NIPu (tak zapisanego) chyba nie ma.

    IMHO jest i to dość wyraźny.

    Art.6 ust.7;
    Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych niewymienieni w ust. 6
    dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego
    ____ nie później niż ____
    wraz ze złożeniem pierwszego, od dnia wejścia w życie ustawy, zeznania
    rocznego, w terminie przewidzianym do jego złożenia, z zastrzeżeniem art. 8.

    Nie ma tu uwagi w rodzaju "jeśli Naczelnik Urzędu Skarbowego wyrazi zgodę,
    to można przed /..../" lub "nie wcześniej niż /..../"
    Podatnikowi pozostawia się swobodny wybór terminu z jednym i nie tylko w tym
    artykule występującym warunkiem - 'nie później niż /..../'
    Podejmując dyskusję z US wystarczy się powołać na "nie później niż", a ja
    mam ochotę teraz i basta.

> [...]
    > niektórych do błędnych wniosków jakoby TYLKO za pośrednictwem
    > pracodawcy (itp) można było o NIP występować.

    Niewątpliwie taki wniosek jest błędny, gdyż wynika on z interpretacji
    fragmentu aktu prawnego opisującego jak należy postępować w wymienionych tam
    przypadkach. Nie wiadomo dlaczego część przedpiszców traktuje te przypadki
    jako listę zamkniętą, gdy tymczasem ta lista jest otwarta.
    Można być podatnikiem podatku dochodowego tak przed sprzedażą motoroworu,
    jak i przed podjęciem pierwszej w życiu pracy. Przykładem niech będzie gra
    na giełdzie papierów wartościowych. Dochód osiągnięty na giełdzie rodzi
    obowiązek, a strata daje prawo złożenia deklaracji podatkowej NIP-38. Do
    końca lutego biuro maklerskie ma obowiązek przesłać do US i klienta
    informację podatkową PIT-8C. Na tych obu formularzach podanie NIP jest
    obowiązkowe i dlatego podpisując umowę z biurem maklerskim trzeba podać mu
    ten numerek. Brak możliwości uzyskania NIP przed podjęciem pracy
    uniemożliwiłoby obywatelowi uczciwe zarobienie pierwszego miliona ;-)
    Podobnie jest z IKE czyli z Indywidualnymi Kontami Emerytalnymi. Podmiot
    prowadzący ma obowiązek informacyjny określony w rozporządzeniu Dz.U. 2004
    nr 155 poz. 1634. W zakres danych wchodzi NIP i choć IKE założyć może nawet
    16-to latek z wkładem nie większym od jego zarobków, to jednak dla
    pełnoletnich takiego ograniczenia kwotowego nie wprowadzono. Pełnoletni nie
    mają obowiązku uzyskania i dokumentowania dochodu przed otwrzeniem IKE. Nie
    muszą pracować, ale otwierając IKE muszą podać NIP.

    Pozdr.
    K.K.

    .

  • 20. Data: 2005-10-26 23:46:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "badzio" <b...@n...epf.pl> napisał w
    wiadomości news:djoncc$13vm$1@node3.news.atman.pl...
    > Jeśli pani z okienka nie ma racji to udowodnienie jej tego nie jest
    > pieniactwem. Nawet bym powiedział ze jest przysługa - będzie miała
    za
    > friko szkolenie:)

    Ależ ja jej nie mam zamiaru niczego udowadniać. Składam wniosek o
    nadanie numeru i żądam jego przyjęcia za pokwitowaniem, bo taki jest
    jej obowiązek. Jeśli odmawia jego przyjęcia, to wizytuję Naczelnika
    Urzędu lub któregoś z jego zastępców i najprawdopodobniej w tym
    zakresie top sytuację powinno uzdrowić.

    Natomiast oczywiście być może istnieją jakieś podstawy prawne
    ograniczające nadawanie NIP-u uczniom. Nawet mi się nad tym nie chce
    zastanawiać bo i po co. Ale wówczas urząd po prostu wydaje stosowną
    decyzję, na którą ewentualnie można się zażalić, jeśli po jej
    analizuje dojdziemy do wniosku, że Urząd nie ma racji. Natomiast
    wydawanie ustnie decyzji "z palca" wydaje mi się mocno naciąganą
    praktyką.