  • 1. Data: 2005-10-25 18:58:13
    Temat: ŚT - ulepszenie - KUP - likwidacja
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    DG, PKPiR, VAT

    Posiadam komputer. Wpisany do ewidencji w tym roku, wartośc 1800 PLN,
    zamortyzowany jednorazowo.
    1) Załóżmy że padł mi dysk. Kupuję nowy (wartość 400 PLN) i wstawiam w
    miejsce starego. Rozumiem, że mogę go zaliczyć wprost do KUP? Dobrze
    rozumiem?
    2) Załóżmy że stary dysk ma się całkiem dobrze. Mimo to kupuję nowy (400
    PLN) i wstawiam obok starego. Czy mogę go zaliczyć do KUP, czy też muszę go
    potraktować jako ulepszenie? Jeśli ulepszenie, to zwiększa ono watrość ŚT i
    tę dodatkową wartość amortyzuję jednorazowo, tak?
    3) Kiedy mogę zlikwidować ŚT (w tym przypadku komputer)? Czy mogą go, np. za
    2 lata oddać do kasacji? Jak dokumentuje się i "udowadnia" taką likwidację?
    Jakie ma ona konsekwencje podatkowe?
    3) Co się dzieje w przypadku likwidacji DG? Czy to, że sprzęt zaliczyłem do
    kosztów, pociąga za sobą jakieś konsekwencje podatkowe w momencie likwidacji
    DG? Jak sytuacja wygląda wówczas, gdy przed likwidacją DG zdążę wcześniej
    zlikwidować wszystkie ŚT?

    Z góry dzięki za wszelkie odpowiedzi.
    Greg.

  • 2. Data: 2005-10-26 09:50:39
    Temat: Re: ŚT - ulepszenie - KUP - likwidacja
    Od: AlterNative <n...@g...wytnij.pl>

    Greg napisał(a):
> [...]
    > 1) Załóżmy że padł mi dysk. Kupuję nowy (wartość 400 PLN) i wstawiam w
    > miejsce starego. Rozumiem, że mogę go zaliczyć wprost do KUP? Dobrze

    w tym wypadku należałoby to potraktować jako przywrócenie środka
    trwałego do poprzedniego stanu używalności, czyli naprawę, a więc wprost
    do KUP

> [...]
    > potraktować jako ulepszenie? Jeśli ulepszenie, to zwiększa ono watrość ŚT i
    > tę dodatkową wartość amortyzuję jednorazowo, tak?

    IMHO ulepszenie, ale na jedno wychodzi, amortyzacja jednorazowa.

    > 3) Kiedy mogę zlikwidować ŚT (w tym przypadku komputer)? Czy mogą go, np. za
    > 2 lata oddać do kasacji? Jak dokumentuje się i "udowadnia" taką likwidację?
    > Jakie ma ona konsekwencje podatkowe?

    teraz śmieci elektroniczne trzeba oddawać do specjalnych punktów
    przyjmowania zużytego sprzętu, więc myślę, że z udokumentowaniem takiej
    kasacji nie byłoby problemu

    ...a w konsekwencji nie musiałbyś oddawać VATu, który sobie odliczyłeś
    od tego komputera,...

> [...]
    > DG? Jak sytuacja wygląda wówczas, gdy przed likwidacją DG zdążę wcześniej

    ...,bo w innym wypadku ujmujesz ten sprzęt na remanencie likwidacyjnym w
    cenie zakupu i płacisz vat.

    AlterNative
    http://grid.livenet.pl/news.php

  • 3. Data: 2005-10-26 12:22:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Oct 2005, AlterNative wrote:

    > w tym wypadku należałoby to potraktować jako [...]
    > czyli naprawę, a więc wprost do KUP

    > IMHO ulepszenie, ale na jedno wychodzi, amortyzacja jednorazowa.

    Sprzeciw.
    Powody są dwa:
    1. Do 3500 zł nie ma obowiązku uznawania takiego "zakupu
    części lub peryferii" za ulepszenie - na tej samej zasadzie
    na której zakup ST o wartości <3500 NIE MUSI (komp o którym
    mowa jest) być rozliczany na zasadach ST, tak samo do
    3500 zł mimo spełniania innych właściwości "ulepszenia"
    można (patrz niżej) dać je "po prostu w KUP".
    2. Zapis w ustawie moim zdaniem jest taki że nie tylko nie
    trzeba, ale wręcz NIE MOŻNA uznawać za ulepszenie wydatków
    na częsci i peryferia <3500 zł ! Tam nie ma "podatnik może"
    (tak jak w przepisie pozwalającym NIE stosować zasad rozliczania
    ST do wyposażenia), tylko zapisany nakaz iż ponad 3500 zł
    (TYLKO :)) stosuje się taki mechanizm jak "ulepszenie" :)

    > teraz śmieci elektroniczne trzeba oddawać do specjalnych punktów przyjmowania
    > zużytego sprzętu

    wKF: jak wygląda praktyka ?

    > ...a w konsekwencji nie musiałbyś oddawać VATu, który sobie odliczyłeś od
    > tego komputera,...

    Ano :)

    > ...,bo w innym wypadku ujmujesz ten sprzęt na remanencie likwidacyjnym w
    > cenie zakupu

    Sprzeciw !! Stanowczy !
    "remanent likwidacyjny" jest pojęciem z podatku dochodowego a ST
    do rozliczenia PD nie wchodzi !

    > i płacisz vat.

    ...no niestety prawda :(
    Formalnie ustawa o VAT jednak nie posługuje się pojęciem
    "remanentu" - bo ma miejsce coś co w ustawie określane jest
    jako "przekazanie na inne cele nie służące czynnościom
    opodatkowanym".

    Oczywiście czepiam się z lekka :) ale IMHO dobrze wiedzieć że
    używanie słowa "remanent" wobec VAT nie ma podstawy ustawowej.
    Tak się zastanawiam czy nie powinna być wystawiona wtedy
    f-ra wewnętrzna, rozliczana jak każda inna FW...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-10-26 15:56:58
    Od: alterNative <c...@g...WYTNIJ.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Sprzeciw.
    > Powody są dwa:
    [..]

    Spoko. Zgadzam się.

    Tylko zastanawiam się reakcji kontrolerów z USu, gdy okaże się, że
    zestaw kompterowy o wartości 1501 zł z ewidencji, ma dokupione "części
    składowe lub peryferyjne" na kwotę 3500 zł.

    Przy dochodowym to pikuś, ale zaniżenie VAT należnego przy likwidacji...

    US ostatnio nawet nie pozwala myć firmowych samochodów.... ;)

    > wKF: jak wygląda praktyka ?

    jak wygląda praktyka życie pokaże... :)

    > Sprzeciw !! Stanowczy !
    > "remanent likwidacyjny" jest pojęciem z podatku dochodowego a ST
    > do rozliczenia PD nie wchodzi !

    Remanent likwidacyjnym może i jest pojęciem z podatku dochodowego, ale
    chyba nie jest pojęciem zastrzeżonym do używania tylko w tym
    kontekście... Jednak, aby nie wywoływać dyskusji czy "spis wyposażenia i
    środków trwałych z dnia likwidacji działalności" można nazwać remanentem
    likwidacyjnym dla potrzeb podatku VAT, nie sprzeciwiam się sprzeciwowi. ;)

    > Tak się zastanawiam czy nie powinna być wystawiona wtedy
    > f-ra wewnętrzna, rozliczana jak każda inna FW...

    Aby zaoszczędzić Ci czasu, US już się zastanowił, i wprowadził coś w
    rodzaju oświadczenia o posiadanym wyposażeniu i ŚT w dniu likwidacji
    działalność, od którego vat należny ujmuje się w poz. 38 VAT-7(9).

    Jacek (AlterNative)

    "... i tak łatwiej sie wymawia niż "uczciwy polityk."

  • 5. Data: 2005-10-26 16:28:07
    Od: "gfox" <g...@o...pl>

    [..]

    > Tylko zastanawiam się reakcji kontrolerów z USu, gdy okaże się, że
    > zestaw kompterowy o wartości 1501 zł z ewidencji, ma dokupione "części
    > składowe lub peryferyjne" na kwotę 3500 zł.

    Jesli dokupiono "czesci peryferyjne lub skladowe" za kwote >= 3500 zl to
    wtedy jest to ulepszenie
    a jesli za kwote 3499 to juz nie :).
    Skoro prawo daje takie pole manewru to czemu z niego nie skorzystac
    i wydaje mi sie (podkreslam ze "wydaje mi sie" ;)), ze nie ma podstaw do
    przyczepienia sie przez jakiegos urzedasa.

    Pozdrawiam
    Grzesiek

  • 6. Data: 2005-10-26 16:36:35
    Od: alterNative <c...@g...WYTNIJ.pl>

    Użytkownik gfox napisał(a):

    > a jesli za kwote 3499 to juz nie :).

    art. 22g ust.17 updof

    "...których jednostkowa cena nabycia przekracza 3 500 zł"

    podkreślam _przekracza_ :)

    > Skoro prawo daje takie pole manewru to czemu z niego nie skorzystac
    > i wydaje mi sie (podkreslam ze "wydaje mi sie" ;)), ze nie ma podstaw do
    > przyczepienia sie przez jakiegos urzedasa.

    ... a nam wszystkim chodzi o to, aby tego "wydajemisię" nie było... :)

  • 7. Data: 2005-10-26 20:14:36
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Użytkownik "AlterNative" <n...@g...wytnij.pl> napisał w
    wiadomości news:djnjis$s5q$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > teraz śmieci elektroniczne trzeba oddawać do specjalnych punktów
    > przyjmowania zużytego sprzętu, więc myślę, że z udokumentowaniem takiej
    > kasacji nie byłoby problemu

    A co z innymi ŚT? Jak udokumentować ich likwidację? Czy w ogóle trzeba to
    jakoś dokumentować?
    Czy jeśli nie udowodnię, że ŚT rzeczywiście został zlikwidowany, mogę
    spotkać się z zarzutem, że nadal używam tej rzeczy, z tym że już do celów
    prywatnych?

> [...]
    > tego komputera,...

    > ...,bo w innym wypadku ujmujesz ten sprzęt na remanencie likwidacyjnym w

    Czyli wszystko będzie OK, jeśli na dzień przed likwidacją DG, zlikwiduję
    wszystkie ŚT - każdy osobno?
    I rozumiem, że wówczas vatu nie zwracam?

  • 8. Data: 2005-10-26 20:26:02
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

> [...]
    > ST do wyposażenia), tylko zapisany nakaz iż ponad 3500 zł
    > (TYLKO :)) stosuje się taki mechanizm jak "ulepszenie" :)

    Potwierdźcie proszę czy dobrze rozumiem.
    A rozumiem to tak: wszelkie zakupy części lub peryferii mogę zaliczyć do
    KUP, jeśli SUMA ICH WARTOŚCI nie przekracza 3500 PLN. Rozumiem, że nie
    decyduje tu wartość każdej części z osobna ale suma? Ponadto, części o
    łącznej wartości powyżej 3500 PLN muszą być zakupione w tym samym roku
    podatkowym. Czy to znaczy, że w następnym roku mogę wrzucić bezpośrednio w
    KUP kolejne 3400 PLN? Czy teoretycznie możliwa jest sytuacja, że do ŚT
    wartego 1000 PLN co roku przez 10 lat dokupuję części warte 3400 PLN (w
    każdym roku) a ŚT nie jest ulepszany ani razu?

  • 9. Data: 2005-10-26 21:11:15
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Dzięki za wszystkie odpowiedzi.

    Mam jeszcze jedno pytanie. Co robić z takimi zakupami, jak np. książki
    (wartości 30-100 PLN)?
    Wpisywać to do EŚT i amortyzować jednorazowo czy prosto do KUP z pominięciem
    EŚT?

    Gdzie znajduje się granica, po przekroczeniu której można stwierdzić że coś
    jest ŚT?
    Bo dlaczego np. zakup długopisa wpisywać w KUP a nie traktować jako ŚT?

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2005-10-27 04:38:47
    Od: "gfox" <g...@o...pl>

    [...]
> [...]
    >
    > podkreślam _przekracza_ :)

    > ... a nam wszystkim chodzi o to, aby tego "wydajemisię" nie było... :)

    No to odpowiedziales sam sobie wiec w czym masz problem ?