eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiSpis z natury na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej. › Re: Spis z natury na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej.
  • Data: 2012-08-11 00:03:32
    Temat: Re: Spis z natury na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 10 Aug 2012, Lukasz wrote:

    > podatkowych itp. Sprzedaż licencji będę traktował jako przychoód
    > z działalności i tyle.

    "Każdy odpowiada za siebie" :D
    Przyznam, że daję spore szanse iż nikt się nie przyczepi.
    Ale, choć hadko pisać, jak się przyczepi, to IMO będzie miał
    100% racji, więc wszelkie próby dalszej obrony będą sprawę
    tylko pogarszały.

    > W końcu mam PKD o wydawaniu programów, więc
    > sprzedaż licencji jest dla tego typu firmy meritum istnienia.

    Tyle, że podatków nie obchodzi owo meritum.
    Jakby to absurdalnie nie brzmiało, kryterium "przychodu
    z DG w rozumieniu podatku dochodowego" *NIE JEST* fakt
    prowadzenia DG.
    Podstawą zaliczenia jest regulacja zawarta w przepisie.
    Najprościej wyjaśnić to na przypadku sprzedaży byłego środka
    trwałego, od którego parę lat temu była odliczana amortyzacja.

    No i teraz mamy kwiatek: przychód, który "pasuje" do dwu
    różnych, niezależnych przepisów, wymienionych w różnych
    miejscach ustawy.
    Jedno (miejsce) wcześniej (art.14), drugie później (art.18).
    No i mamy trudne, acz proste pytanie: który z tych przepisów
    jest obowiązujący w danym przypadku i *dlaczego*?

    > Jak będą
    > problemy to wtedy będę zmieniał, poprawiał, korygował

    No to Ty chyba jeszcze nic nie korygowałeś w urzędach ;)
    (bo ja właśnie koryguję podwójny kiks w ZUSie - ale oczywiście
    wiem, że nie ma innej metody, niż kolejne papierki które
    sekwencyjnie spowodują że "system się dowie", bo naraz
    się dowiedzieć nie może, udławi się).

    > ale na zdrowy
    > rozsądek - jeśli sprzedaje się swoje programy i US zakwestionowałby
    > przychód i koszty, bo potraktowałby je jako pochodzące z innego źródła

    Bardzo konkretnie - ze źródła z art.10.1.7 oraz (dalej szczegółowo)
    art.18, żeby ktoś sobie nie pomyślał, że "inne źródła", czyli
    odpowiednio art.10.1.9 i odpowiednio art.20 :D

    > to wtedy tego typu firma byłaby zawsze na 0 albo minus, ponieważ nie
    > mogłaby generować przychodu(który w takiej interpretacji byłby
    > przychodem z praw autorskich) - chyba nie żyjemy aż w takim kraju
    > absurdu(mam nadzieję ;)).

    Mi się wydawało, że przykłady interpretacji były na grupie
    wymieniane.

    > Poza tym mój program nie trafi do ewidencji
    > środków trwałych i wartości niematerialnych

    Nie może, i na to interpretacje na pewno były :)

    > a z tego co wyczytałem mój nakład
    > pracy nie może być brany do wyceny programu, choć gdybym go zamówił to
    > musiałbym wyskoczyć z niemałej kasy.

    To akurat jest oczywiste, choć jest powodem niezrozumienia.
    Oczywistość wynika z faktu, że właśnie "praca" jest tym, co zostaje
    (m.in. :)) opodatkowane przy podatku dochodowym.

    > Do VAT 8% też dotarłem, będę
    > handlował jednak z firmami i pozostanę przy 23%

    J.w. - jest spora szansa że nikt się nie przyczepi, ale takie
    prawo nie wynika z żadnego przepisu.

    > - dla klienta będzie
    > to obojętne a dla mnie korzystne, bo nie będzie zwracało dodatkowej
    > uwagi ze strony "Wielkiego Brata".

    Z tą uwagą trzeba się zgodzić :)

    pzdr, Gotfryd