  • 21. Data: 2008-12-02 15:40:22
    Temat: Re: Społka Z O.O. - wkład niepieniężny
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomek pisze:

    > Ja jestem (w miarę) wyluzowany, tylko się zastanawiam o co Ci chodzi
    > - skoro obniżają pułap na 5k to chyba po to żeby te spółki zakładać
    > a nie po to żeby nowelizacja się kurzyła.

    Opinie na temat obniżania kapitału mam różne.

    Po pierwsze uważam, że wymóg 50 000zł kapitału nie jest czymś
    nieosiągalnym dla przeciętnego Kowalskiego. Nie trzeba mieć przecież 50
    000zł w gotówce. Widziałem mnóstwo spółek, w których udziałowcy wkładali
    (i odpowiednio wyceniali) swój kapitał taki jak komputery, samochody,
    meble, a w ostateczności weksle osób (podmiotów) trzecich. Inna sprawa,
    że po kilku miesiącach czy latach, wartość takiego kapitału daleko
    odbiegała od jego pierwotnej wartości, co nie przeszkadzało trwać spółce
    w takim realnym niedokapitalizowaniu.

    Obniżenie kapitału ułatwi zatem założenie sp. z o.o., niemniej jednak
    wydaje mi się, że w większości przypadków ci, którzy chcieli założyć
    spółkę, już to zrobili.

    Wydawać się może, że sp. z o.o. będzie alternatywą dla DG, ale - jak
    wykazałem - dla jednoosobowej DG są to tylko straty.

    Ponadto należy wziąć pod uwagę bardzo ważną rzecz: spółka odpowiada
    za długi tylko swoim kapitałem. Nie jest dobrze, jeśli na rynku
    powstanie dużo podmiotów, których wartość finansowa będzie praktycznie
    zerowa. Doprowadzając sprawę do absurdu - Twoja spółka z dwoma funtami
    kapitału nie mogła by w praktyce zaciągać żadnych zobowiązań. Nie służy
    to bezpieczeństwu transakcji.

    --
    Liwiusz

  • 22. Data: 2008-12-02 15:58:30
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 02.12.2008 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał/a:
    > Ponadto należy wziąć pod uwagę bardzo ważną rzecz: spółka odpowiada
    > za długi tylko swoim kapitałem. Nie jest dobrze, jeśli na rynku
    > powstanie dużo podmiotów, których wartość finansowa będzie praktycznie

    Ale na rynku z pewnoscia sa takie podmioty, nawet przy wymaganym
    kapitale w wysokosci 50 tys.

    Dobry przyklad podala Maddy - 50 tys. to mozna przejesc w jeden miesiac.
    I jak tu wtedy dokonywac egzekucji z majatku spolki?

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * Jabber ID: v...@c...pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ5JIV *

  • 23. Data: 2008-12-02 16:04:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Przemyslaw Frasunek pisze:

> [...]
    >
    > Dobry przyklad podala Maddy - 50 tys. to mozna przejesc w jeden miesiac.
    > I jak tu wtedy dokonywac egzekucji z majatku spolki?

    I to jest powód, aby tym bardziej nie obniżać limitu kapitału
    zakładowego.

    --
    Liwiusz

  • 24. Data: 2008-12-02 16:06:03
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 02.12.2008 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał/a:
    > I to jest powód, aby tym bardziej nie obniżać limitu kapitału
    > zakładowego.

    W przypadku sp. z o.o. - zgoda. Natomiast w mojej opinii, obnizenie
    KZ dla S.A. jest bardzo dobrym posunieciem, bo ulatwia chociazby
    zdobycie inwestora, czy debiut na NC. Dotychczasowe 500 tys. bylo
    kwota zaporowa dla start-upow.

  • 25. Data: 2008-12-02 16:16:25
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 02-12-2008 o 17:06:03 Przemyslaw Frasunek
    <v...@f...lublin.pl> napisał(a):

> [...]
    > KZ dla S.A. jest bardzo dobrym posunieciem, bo ulatwia chociazby
    > zdobycie inwestora, czy debiut na NC. Dotychczasowe 500 tys. bylo

    Tak z ciekawości bo nie mam pojęcia - jaka jest różnica między spzoo a SA
    dla startupów?

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 26. Data: 2008-12-02 16:17:31
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Przemyslaw Frasunek pisze:

> [...]
    > KZ dla S.A. jest bardzo dobrym posunieciem, bo ulatwia chociazby
    > zdobycie inwestora, czy debiut na NC. Dotychczasowe 500 tys. bylo

    Z SA sprawa jest jeszcze inna: o ile za długi sp. z o.o. niekiedy
    odpowiada sam prezes majątkiem prywatnym, o tyle w spółkach akcyjnych
    tego bonusu nie ma. Większy kapitał spółki jest zatem koniecznością,
    skoro mają one stanowić całkowicie samodzielny byt finansowy.

    --
    Liwiusz

  • 27. Data: 2008-12-02 16:34:40
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 02.12.2008 Tomek <t...@o...pl> napisał/a:
    > Tak z ciekawości bo nie mam pojęcia - jaka jest różnica między spzoo a SA
    > dla startupów?

    1. Mozliwosc debiutu na NC (a ten mial byc w zalozeniu dla startupow, prawda?)
    2. Swobodniejsza wymiana akcji (w porownaniu z koniczenoscia rejestrowania
    udzialow w KRS), nawet w gronie prywatnych inwestorow.

  • 28. Data: 2008-12-02 16:50:07
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Thx

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 29. Data: 2008-12-02 19:59:34
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-12-02, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > zerowa. Doprowadzając sprawę do absurdu - Twoja spółka z dwoma funtami
    > kapitału nie mogła by w praktyce zaciągać żadnych zobowiązań. Nie służy

    A zarząd nie odpowiada całym swoim majątkiem? Bo mi się o uszy obiło.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 30. Data: 2008-12-02 22:54:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Wojciech Bancer pisze:
    > On 2008-12-02, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > A zarząd nie odpowiada całym swoim majątkiem? Bo mi się o uszy obiło.

    Zarząd SA? Jeśli mówimy o art. 299ksh, to dotyczy on tylko sp. z o.o.

    art. 299
    § 1. Jeżeli egzekucja przeciwko spółce okaże się bezskuteczna,
    członkowie zarządu odpowiadają solidarnie za jej zobowiązania.

    --
    Liwiusz