    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Spóźniona nota księgowa
    Date: Tue, 7 Feb 2006 08:31:41 +0100

    On Fri, 3 Feb 2006 h...@p...onet.pl wrote:

    > Mam rozumieć że z notą jest podobnie tj dostawca jest zobowiązany notę
    > dostarczyć (udowodnić że dostarczył)
    > A jak nie ma dowodu że dostrczył oryginał noty w terminie to przedmiotowa
    > piłeczka będzie po mojej stronie.
    > Czy może coś poknociłem?

    Chyba tak.
    Ja akcentuję iż zobowiązanie powstaje w wyniku *umowy*, a nie
    noty czy faktury.
    Nikt nie jest nic zobowiązany dostarczyć, chyba że *z umowy*
    wynika że jest odwrotnie. I że termin biegnie od tego zdarzenia,
    bo w przeciwnym przypadku można domniemywać tylko częściowe
    niewykonanie umowy (czytaj: zapłata i tak się należy, co
    najwyżej niecała).
    Jak w umowie nie ma zdania "termin płatności ustalamy na
    xxx dni od *OTRZYMANIA* faktury" to nie widzę podstaw do
    niepłacenia tylko dlatego ze nie ma dokumentu.
    Pytanie z czego wynika twoje zobowiązanie do zapłaty ?
    Tylko nie powiedz że z noty, bo zaraz ci wystawię notę
    na dowolnie wybraną kwotę ;) ("rymnęło się" :))
    Albo wynika z umowy (a wtedy patrz warunki umowy), albo
    wynika wprost z przepisów prawa cywilnego - a wtedy pokaż
    mi przepis uzależniający twoje obowiązki od dostarczenia
    ci dokumentu...

    > No z tym to nie bardzo bym się zgodził

    Doceniam brak chęci, nie doceniam uzasadnienia.
    W momencie X miałeś im zapłacić Y złotych.
    Tak ? - no to od momentu X przysługują im odsetki.
    Co przemawia przeciw ?

    > Najchętniej to bym im ...że mogą mnie pocałować.

    Ale sprawa jest prosta: owa nota nie może zawierać kwoty
    "z powietrza". Na podstawie CZEGOŚ masz im tyle zapłacić.
    A nie na podstawie noty.
    Nota jest jedynie dokumentem księgowy, który "dla nich"
    stwierdza przychód z twojego zobowiązania a dla ciebie
    ew. możliwość ujęcia w koszty.
    Co jest inaczej niż piszę ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd