  • 1. Data: 2006-01-27 14:37:21
    Temat: Spóźniona nota księgowa
    Od: h...@p...onet.pl

    W miesiącu sierpniu operator rozwiązał umowę- mniejsza o przyczyny.
    Pismo które otrzymałem nie zawierało noty obciążeniowej na magiczna kwotę tj,
    noty jako odrebnego dokumentu księgowego.
    Wysłałem do operatora info że nie otrzymałem takiego dokumentu.
    Operator przysłał notę ale:
    -dokument jest wystawiony z datą styczniową
    -w dokumencie wskazano termin płatności na koniec września ur.
    -dokument jest duplikatem - co sugerowałoby że otrzymałem oryginał ale tak
    niestety nie było.
    Co zrobić z takim krzakiem.

  • 2. Data: 2006-01-30 15:01:05
    Temat: Re: Spóźniona nota księgowa
    Od: h...@p...onet.pl

    Czyżby byłbym pierwszym.

  • 3. Data: 2006-01-31 00:40:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Jan 2006 h...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > Wysłałem do operatora info że nie otrzymałem takiego dokumentu.
    > Operator przysłał notę ale:
    > -dokument jest wystawiony z datą styczniową

    Oryginał czy duplikat ?
    Duplikat powinien zawierać DWIE daty...

    > -w dokumencie wskazano termin płatności na koniec września ur.

    "mało danych". Nie wyjaśniasz nam po co jest informacja o terminie
    płatności. Przypomnę o (chyba) FAQ: "co jest podstawą zapłaty",
    bo wbrew częstym domniemaniom podstawą dokonania zapłaty nie
    jest faktura (czy inny dokument księgowy) a zobowiązanie, czyli
    umowa albo jakiś inny wynalazek ;)

    > -dokument jest duplikatem - co sugerowałoby że otrzymałem oryginał

    Hm... a ta sugestia z czego wynika?
    Bo IMVHO duplikat świadczy wyłącznie o tym iż wystawiono
    oryginał, a nie że dotarł.

    > Co zrobić z takim krzakiem.

    Przyznam że nie rozumiem pytania :)
    Pewnie dlatego że "mało danych".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2006-01-31 14:48:56
    Od: h...@p...onet.pl

    >  Oryginał czy duplikat ?
    >  Duplikat powinien zawierać DWIE daty...

    ###Jest to duplikat wystawiony w styczniu, zawiera oczywiście datę wrześniową

> [...]
    >  bo wbrew częstym domniemaniom podstawą dokonania zapłaty nie
    >  jest faktura (czy inny dokument księgowy) a zobowiązanie, czyli

    ### ?

    >  Hm... a ta sugestia z czego wynika?
    >  Bo IMVHO duplikat świadczy wyłącznie o tym iż wystawiono
    > oryginał, a nie że dotarł.
    ### Skoro go wystawiono to powinienem go dostać we wrześniu chyba a nie w
    styczniu na dodatek

    >  Przyznam że nie rozumiem pytania :)
    >  Pewnie dlatego że "mało danych".

    ### Generalnie to powinienem zapłacić, tylko jeżeli to zrobie to czy mi się
    taki papier do czegoś przyda w KPiR?

    Pozdrawiam
    .

  • 5. Data: 2006-01-31 22:50:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Jan 2006 h...@p...onet.pl wrote:

    > ### ?

    O co chodzi?
    Przecież podstawą zapłaty jest wykonanie świadczenia.
    Brak f-ry może być powodem niezapłacenia jedynie wtedy jeśli
    umowa wyraźnie stanowi że zapłata ma miejsce po otrzymaniu
    faktury, bo wtedy termin biegnie od dnia otrzymania.
    Wątpię czy tak było...

    > ### Skoro go wystawiono to powinienem go dostać we wrześniu chyba a nie w
    > styczniu na dodatek

    Rozumiem - wyraźnie piszę że go *wystawiono*.
    Z niczego nie wynika fakt że *dotarł*.

    > ### Generalnie to powinienem zapłacić,

    ...oczywiście "za świadczenie" a nie "za fakturę" :)

    > tylko jeżeli to zrobie to czy mi się
    > taki papier do czegoś przyda w KPiR?

    A dlaczego nie ??
    F-ra duplikat jest bardzo dobrym dokumentem księgowym do
    odliczenia VAT. Również uprawnia do uznania kosztu - najlepiej
    we właściwym roku, ale jak się nie da inaczej to "w roku
    poniesienia". Ew. można rozważać korektę rozliczenia KPiR
    (jeśli już została zamknięta) tudzież deklaracji rocznej,
    jakby ktoś się uparł że "poniesienie" miało jednak miejsce
    wcześniej.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-02-01 15:05:09
    Od: h...@p...onet.pl

    >  Rozumiem - wyraźnie piszę że go *wystawiono*.
    >  Z niczego nie wynika fakt że *dotarł*.

    Przypominam ze chodzi tutaj o notę obiążeniową wystawioną przez operatora GSM
    (tytułem kary umownej).
    Na duplikacie wystawionym w styczniu jest podana informacja że oryginał
    wystawiono we wrześniu oraz że termin płatności upływa z końcem września
    ubiegłego roku.
    Może jeszcze będą chcieli odsetki za zwłokę?
    Generalnie mnie to trochę wkur..ło.

> [...]
    > (jeśli już została zamknięta) tudzież deklaracji rocznej,
    > jakby ktoś się uparł że "poniesienie" miało jednak miejsce

    Dokument ten nie jest "fakturą" tylko "notą księgową".
    I dlatego pytam co z tym zrobić jeśli chodzi o KPiR?

  • 7. Data: 2006-02-01 20:59:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Feb 2006 h...@p...onet.pl wrote:

    > Przypominam ze chodzi tutaj o notę obiążeniową wystawioną przez operatora GSM
    > (tytułem kary umownej).

    Pamiętam.

    > Na duplikacie wystawionym w styczniu jest podana informacja że oryginał
    > wystawiono we wrześniu oraz że termin płatności upływa z końcem września
    > ubiegłego roku.

    No ja nie wiem jaką masz umowę.
    Ale dość powszechnym błędem jest przyjęcie że płatności należy dokonać
    *na podstawie faktury*, bo z prawa cywilnego jasno wynika że płatności
    należy dokonać *na podstawie umowy*.
    Czyli tylko jeśli umowa przewiduje, że:
    - płatność dokonywana jest na podstawie faktury a termin biegnie
    od jej doręczenia
    - dostawca jest zobowiązany f-rę dostarczyć (czytaj: udowodnić
    że dostarczył)
    ...to piłeczka będzie po stronie dostawcy.

    > Może jeszcze będą chcieli odsetki za zwłokę?

    Pewnie tak... :(
    I podejrzewam że... będą mieli rację.

    > Generalnie mnie to trochę wkur..ło.

    Doceniam.
    Ale podobne sprawy były już kilka razy, i mi wychodzi że przy
    "zwyczajnej" umowie (nie uzależniającej terminu zapłaty od
    terminu doręczenia f-ry) trzeba zapłacić ile się należy
    wg umowy (a jak się nie wie to... spytać! samemu!), zaś
    co najwyżej od tego co nie wystawił f-ry można dochodzić
    odszkodowania (w praktyce odsetek) od szkody w postaci
    niemożliwości odliczenia VATu i kosztów przez okres
    czekania na f-rę. Marnie widzę...

    > Dokument ten nie jest "fakturą" tylko "notą księgową".

    A, przeoczyłem.
    Czyli *nie zawiera* VATu, tak ?

    > I dlatego pytam co z tym zrobić jeśli chodzi o KPiR?

    IMHO notę księgową zapisuje się jak każdy rachunek - w oparciu
    o par.12.3.2 rozporządzenia o KPiR (sprawdź treść).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-02-03 15:25:31
    Od: h...@p...onet.pl

> [...]
    > - dostawca jest zobowiązany f-rę dostarczyć (czytaj: udowodnić
    >  że dostarczył)
    > ...to piłeczka będzie po stronie dostawcy.

    Mam rozumieć że z notą jest podobnie tj dostawca jest zobowiązany notę
    dostarczyć (udowodnić że dostarczył)
    A jak nie ma dowodu że dostrczył oryginał noty w terminie to przedmiotowa
    piłeczka będzie po mojej stronie.
    Czy może coś poknociłem?

    >  Pewnie tak... :(
    >  I podejrzewam że... będą mieli rację.

    No z tym to nie bardzo bym się zgodził

    >  A, przeoczyłem.
    >  Czyli *nie zawiera* VATu, tak ?

    Nie zawiera.

    Generalnie co mógłbym zrobić z notą otrzymaną w terminie czego nie mogę zrobić
    z pseudo duplikatem, piszę "pseudo" bo oryginału nigdy nie otrzymałem.

    Najchętniej to bym im ...że mogą mnie pocałować.

  • 9. Data: 2006-02-04 10:32:42
    Od: h...@p...onet.pl

> [...]
    > z pseudo duplikatem, piszę "pseudo" bo oryginału nigdy nie otrzymałem.
    >
    > Najchętniej to bym im ...że mogą mnie pocałować.

    ????

  • 10. Data: 2006-02-07 07:31:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Feb 2006 h...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > dostarczyć (udowodnić że dostarczył)
    > A jak nie ma dowodu że dostrczył oryginał noty w terminie to przedmiotowa

    Chyba tak.
    Ja akcentuję iż zobowiązanie powstaje w wyniku *umowy*, a nie
    noty czy faktury.
    Nikt nie jest nic zobowiązany dostarczyć, chyba że *z umowy*
    wynika że jest odwrotnie. I że termin biegnie od tego zdarzenia,
    bo w przeciwnym przypadku można domniemywać tylko częściowe
    niewykonanie umowy (czytaj: zapłata i tak się należy, co
    najwyżej niecała).
    Jak w umowie nie ma zdania "termin płatności ustalamy na
    xxx dni od *OTRZYMANIA* faktury" to nie widzę podstaw do
    niepłacenia tylko dlatego ze nie ma dokumentu.
    Pytanie z czego wynika twoje zobowiązanie do zapłaty ?
    Tylko nie powiedz że z noty, bo zaraz ci wystawię notę
    na dowolnie wybraną kwotę ;) ("rymnęło się" :))
    Albo wynika z umowy (a wtedy patrz warunki umowy), albo
    wynika wprost z przepisów prawa cywilnego - a wtedy pokaż
    mi przepis uzależniający twoje obowiązki od dostarczenia
    ci dokumentu...

    > No z tym to nie bardzo bym się zgodził

    Doceniam brak chęci, nie doceniam uzasadnienia.
    W momencie X miałeś im zapłacić Y złotych.
    Tak ? - no to od momentu X przysługują im odsetki.
    Co przemawia przeciw ?

    > Najchętniej to bym im ...że mogą mnie pocałować.

    Ale sprawa jest prosta: owa nota nie może zawierać kwoty
    "z powietrza". Na podstawie CZEGOŚ masz im tyle zapłacić.
    A nie na podstawie noty.
    Nota jest jedynie dokumentem księgowy, który "dla nich"
    stwierdza przychód z twojego zobowiązania a dla ciebie
    ew. możliwość ujęcia w koszty.
    Co jest inaczej niż piszę ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd