  • 1. Data: 2007-05-14 17:33:45
    Temat: Sprawa podatku a użyczenie, wynajem "blaszaka"
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Witam.
    Po lekturze googli nurtuje mnie sprawa, związana z użyczeniem, wynajmem
    kontenera blaszanego (garaż?) na krótki okres.
    Nie znalazłem odpowiedzi czy kwalifikuje się to pod działalność gospodarczą
    (byłby szok - by płacić ZUS a z tego użyczenia albo wynajmu uzyskać ~150zł)
    czy tylko pod zgłoszenie takiej umowy w Urzędzie Skarbowym?
    Te kontenery stoją ma moim gruncie i w chwili obecnej "są puste" - nie
    trzymam w nich samochodów. Płacę od nich normalny "garażowy" podatek do
    Urzędu Miasta.
    Czy mogę je "wynająć" czy lepiej użyczyć np. na okres roku znajomym?
    Jak płacić z tego podatek? Zasady ogólne, podatek ryczałtowy, podatek
    liniowy?
    I czy konieczna jest "otwieranie" działalności gospodarczej do tego typu
    spraw?

    Znalazłem "dziwne" forum na którym widziałem posty Gotfryda:
    http://forum.brovarek.info/topics6/6174.htm
    http://forum.brovarek.info/topics6/6174,3.htm?sid=b2
    e24669c33b717f9e4e83536e554e60
    http://forum.brovarek.info/topics7/9070.htm

    Nic z niego nie rozumiem ;)

    Za wszelkie uwagi, komentarze będę wdzięczny.

    --
    Herald

    "Nigdy nie mów nigdy"

  • 2. Data: 2007-05-15 20:51:50
    Temat: Re: Sprawa podatku a użyczenie, wynajem "blaszaka"
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 May 2007, Herald wrote:

> [...]
    > kontenera blaszanego (garaż?) na krótki okres.
    > Nie znalazłem odpowiedzi czy kwalifikuje się to pod działalność gospodarczą

    A to, że definicji działalności gospodarczej jest coś 7 czy 8 znalazłeś? ;)

    W rozumieniu ustawy o VAT jest to DG (trzeba prowadzić ewidencję VAT,
    bo wynajem niemieszkalny nie jest zwolniony *przedmiotowo*).
    W rozumieniu ustawy o podatku dochodowym i ZUS to nie jest DG,
    dla dochodowego jest to osobne źródło dochodu.

    > czy tylko pod zgłoszenie takiej umowy w Urzędzie Skarbowym?

    Się nie zgłasza, się płaci (podatek).

> [...]
    > Urzędu Miasta.
    > Czy mogę je "wynająć" czy lepiej użyczyć np. na okres roku znajomym?

    Wynajem nieruchomości skutkuje formalnie przychodem podatkowym
    dla OBU strona transakcji.

    > Jak płacić z tego podatek? Zasady ogólne, podatek ryczałtowy, podatek
    > liniowy?

    IMO liniowy "gospodarczy" odpada, a uważasz że ryczałt się opłaca?

    > Znalazłem "dziwne" forum na którym widziałem posty Gotfryda:
> [...]

    Ja też, odnoszę wrażenie że admin do spóły z programistą poszli
    na domenę i lekko ich zawiało ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-05-16 06:18:38
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 15 May 2007 22:51:50 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Wynajem nieruchomości skutkuje formalnie przychodem podatkowym
    ^^^^^^^
    > dla OBU strona transakcji.

    Chciałeś napisac "użyczenie" a nie "wynajem". :)

  • 4. Data: 2007-05-16 07:24:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 May 2007, jureq wrote:

    > ^^^^^^^
    >
    > Chciałeś napisac "użyczenie" a nie "wynajem". :)

    Chciałem, skąd wiesz?? :O

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-05-16 09:16:47
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Tue, 15 May 2007 22:51:50 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > W rozumieniu ustawy o VAT jest to DG (trzeba prowadzić ewidencję VAT,
    > bo wynajem niemieszkalny nie jest zwolniony *przedmiotowo*).

    Więc musiałbym w urzędzie skarbowym zgłosić się jako płatnik podatku VAT (z
    tytułu wynajmu blaszak)?

    > W rozumieniu ustawy o podatku dochodowym i ZUS to nie jest DG,

    Czyli wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nie musiałbym dokonywać
    w urzędzie miasta?

    > dla dochodowego jest to osobne źródło dochodu.

    Rozumiem że z 75zł za wynajem musze odprowadzić 19% do skarbowego?
    Jeżeli dojdzie VAT to oczywiste że także do skarbówki.

    > IMO liniowy "gospodarczy" odpada, a uważasz że ryczałt się opłaca?

    No wydaje mi się że ryczałt (gdyby był 8,5%) bardziej się opłaca od 19%.
    Bo co mógłbym zaliczyć w koszty by obniżyć podstawę opodatkowania?
    Podatek który płacę do urzędu miasta za grunt? Kosztu blaszaków nie odliczę
    - bo one maja już kilka lat. Eksploatacji praktycznie nie ma przy nich -
    więc ryczałt byłby - chyba - tańszy pod względem podatkowym.

    > Ja też, odnoszę wrażenie że admin do spóły z programistą poszli
    > na domenę i lekko ich zawiało ;)

    Całe to forum jest jakieś dosyć "dziwne". Faktycznie poszli chyba na
    "brovarek" admini i moderatorzy.

    --
    Herald

    "Nigdy nie mów nigdy"

  • 6. Data: 2007-05-16 10:40:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 May 2007, Herald wrote:

    > Więc musiałbym w urzędzie skarbowym zgłosić się jako płatnik podatku VAT
    > (z tytułu wynajmu blaszak)?

    Nie, można wybrać *podmiotowe* zwolnienie z VAT - zwolnionym jest
    wtedy *podatnik* (Ty) a nie *czynność*.
    Skutkuje to obowiązkiem prowadzenia ewidencji VAT.
    Zgłaszać (w związku z VAT) AFAIK nic nie trzeba.

    > Czyli wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nie musiałbym dokonywać
    > w urzędzie miasta?

    Na mój gust nie.

    > Rozumiem że z 75zł za wynajem musze odprowadzić 19% do skarbowego?

    Można jeszcze odliczyć koszty, *jeśli* rozlicza się wg zasad
    ogólnych. Nie powiem Ci w tej chwili czy wynajmujący prowadzi
    KPiR (jak ktoś wie niech napisze!), i czy stosuje sie prawo
    do odliczania tzw. "kwoty wolnej" - zdaje się że KPiR nie
    ale odliczenie tak, w takim przypadku nie płaci się "prosto 19%"
    tylko trzeba policzyć - przy tak niski przychodzie zaliczki
    nie wyjdą wcale.
    Z drugiej strony, o ile pamietam, powoduje to konieczność zgłoszenia
    np. w pracy (jak ktoś pracuje) żeby zaprzestali odliczania
    ułamka zwolnienia.
    Całość rozliczy sie w rozliczeniu rocznym.

    > Jeżeli dojdzie VAT to oczywiste że także do skarbówki.

    Jak nie ma innych przychodów, to można wybrać zwolnienie :)

    > No wydaje mi się że ryczałt (gdyby był 8,5%) bardziej się opłaca od 19%.

    Acha, zajrzałem, bo odnosiłem wrażenie iż 8,5% odnosi się tylko
    do mieszkań - ale skoro nie, to pewnie masz rację.

    [...koszty...]
    > Podatek który płacę do urzędu miasta za grunt?

    Dlaczego nie? A podatku "od garażu" nie ma?

    > Kosztu blaszaków nie odliczę
    > - bo one maja już kilka lat.

    Hasło "amortyzacja" znasz?

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-05-16 11:05:44
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 16 May 2007 12:40:52 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Nie, można wybrać *podmiotowe* zwolnienie z VAT - zwolnionym jest
    > wtedy *podatnik* (Ty) a nie *czynność*.
    > Skutkuje to obowiązkiem prowadzenia ewidencji VAT.

    o bozicku - potrrzeba mi chyba udać się do experta.
    Za mądre pojęcia jak dal mnie.

    > Na mój gust nie.

    ufff

    > Jak nie ma innych przychodów, to można wybrać zwolnienie :)

    No rpacuje na etacie - to jakieś przychody mam.
    A to zwolenie to sobie wybieram ot tak - bo ponieważ?

    > [...koszty...]
    >
    > Dlaczego nie? A podatku "od garażu" nie ma?

    Jest - ale w skali roku to niecałe 300zł (już zresztą zapłaciłem kilka
    miesięcy temu ten podatek).
    Chodzi mi nie o cały kompleks garaży - tlyko dwa garaże na prywatnym
    gruncie - tyle ze w chwili obecnej brak "autek" by w nich stały - więc
    pomyślałem sobie że mógłbym je wynająć i choć troszkę by mi się zwrócił
    koszt ówczesnego zakupu ;)

    > Hasło "amortyzacja" znasz?

    Hmmm - jako określenie, wyraz - znam.
    Ale pod względem podatkowym - to już nie znam :(

    --
    Herald

    "Nigdy nie mów nigdy"

  • 8. Data: 2007-05-16 15:11:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > o bozicku - potrrzeba mi chyba udać się do experta.
    > Za mądre pojęcia jak dal mnie.

    "Ewidencja": kartka papieru, na której jest spis, w tym przypadku
    czegoś co nazywa się "obrotem VAT": kiedy, od kogo, za co, ile.

    > No rpacuje na etacie - to jakieś przychody mam.
    > A to zwolenie to sobie wybieram ot tak - bo ponieważ?

    Tak, są tylko pewne czynności wyłączone spod zwolnienia z VAT.

    Układ jest jeszcze prostszy, bo w ustawie napisano coś w stylu
    "podatnicy nie osiągający obrotu ileś tam są zwolnieni",
    właśnie tak jak piszesz - "bo ponieważ" :)
    W sumie jedynym obowiązkiem jest pilnowanie żeby wszystkie
    przychody znalazły się na kartce (...bo jak nie, to opisy są
    w archiwum grupy) oraz żeby suma z kartki nie przekraczała
    limitu (bo jak nie, to opisy są w archiwum grupy ;)), limit
    ponad 30 000 zł a dla zaczynających 15 000 zł więc nie widać
    problemu.

    [...podatek...]
    > Jest - ale w skali roku to niecałe 300zł (już zresztą zapłaciłem kilka
    > miesięcy temu ten podatek).

    No to ze 4 wpłaty pożre, prawda?

    > Hmmm - jako określenie, wyraz - znam.
    > Ale pod względem podatkowym - to już nie znam :(

    Ma takie samo znaczenie - wydatek *inwestycyjny* wpuszcza się
    w koszt stopniowo.
    Istotny hint - nie ma warunku "nabycia w celu", warunkiem jest
    bycie (współ)właścicielem oraz "wykorzystywanie w celu".

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-05-16 20:20:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 May 2007, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > limitu (bo jak nie, to opisy są w archiwum grupy ;)), limit
    > ponad 30 000 zł a dla zaczynających 15 000 zł więc nie widać

    ...przy tych kwotach, żeby ktoś czytający później z archiwum gugla
    nie sądził że to jest limit "roczny" - on jest "roczny proporcjonalny",
    czyli zależy przez jaki czas uzyskuje się dochód.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-05-17 09:49:35

    Dnia 16-05-2007 o 22:20:10 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > ...przy tych kwotach, żeby ktoś czytający później z archiwum gugla
    > nie sądził że to jest limit "roczny" - on jest "roczny proporcjonalny",
    > czyli zależy przez jaki czas uzyskuje się dochód.

    Znaczy obrót ;) ?