    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprawa podatku a użyczenie, wynajem "blaszaka"
    Date: Wed, 16 May 2007 12:40:52 +0200

    On Wed, 16 May 2007, Herald wrote:

    > Więc musiałbym w urzędzie skarbowym zgłosić się jako płatnik podatku VAT
    > (z tytułu wynajmu blaszak)?

    Nie, można wybrać *podmiotowe* zwolnienie z VAT - zwolnionym jest
    wtedy *podatnik* (Ty) a nie *czynność*.
    Skutkuje to obowiązkiem prowadzenia ewidencji VAT.
    Zgłaszać (w związku z VAT) AFAIK nic nie trzeba.

    > Czyli wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nie musiałbym dokonywać
    > w urzędzie miasta?

    Na mój gust nie.

    > Rozumiem że z 75zł za wynajem musze odprowadzić 19% do skarbowego?

    Można jeszcze odliczyć koszty, *jeśli* rozlicza się wg zasad
    ogólnych. Nie powiem Ci w tej chwili czy wynajmujący prowadzi
    KPiR (jak ktoś wie niech napisze!), i czy stosuje sie prawo
    do odliczania tzw. "kwoty wolnej" - zdaje się że KPiR nie
    ale odliczenie tak, w takim przypadku nie płaci się "prosto 19%"
    tylko trzeba policzyć - przy tak niski przychodzie zaliczki
    nie wyjdą wcale.
    Z drugiej strony, o ile pamietam, powoduje to konieczność zgłoszenia
    np. w pracy (jak ktoś pracuje) żeby zaprzestali odliczania
    ułamka zwolnienia.
    Całość rozliczy sie w rozliczeniu rocznym.

    > Jeżeli dojdzie VAT to oczywiste że także do skarbówki.

    Jak nie ma innych przychodów, to można wybrać zwolnienie :)

    > No wydaje mi się że ryczałt (gdyby był 8,5%) bardziej się opłaca od 19%.

    Acha, zajrzałem, bo odnosiłem wrażenie iż 8,5% odnosi się tylko
    do mieszkań - ale skoro nie, to pewnie masz rację.

    [...koszty...]
    > Podatek który płacę do urzędu miasta za grunt?

    Dlaczego nie? A podatku "od garażu" nie ma?

    > Kosztu blaszaków nie odliczę
    > - bo one maja już kilka lat.

    Hasło "amortyzacja" znasz?

    pzdr, Gotfryd