eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiSprzedawca odmawia wystawienia faktury na podstawie paragonu › Re: Sprzedawca odmawia wystawienia faktury na podstawie paragonu
    From: "cef" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedawca odmawia wystawienia faktury na podstawie paragonu
    Date: Sat, 16 Jun 2012 09:27:49 +0200

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Z widocznej bez zalogowania częsci wynika, że obstawiaja tezę
    > ogólna, "dla każdego klienta".
    > W zupełnosci z tym się zgadzam.
    > Ba, znane mi "oporne interpretacje" usiłuja isc w druga stronę
    > - twierdzić mianowicie, że "firmie" nie musza wystawiać po
    > 7 dniach (IMO zupełnie bez uzasadnienia, w mysl logiki "czyjs
    > obowiazek nie skierowany do mnie nie tworzy prawa dla mnie").
    > W pierwszym poscie zas napisałes z naciskiem na to, że własnie
    > *dla firmy* (a nie klienta, jakiegokolwiek) maja obowiazek
    > wystawiania przez 3 miesiace.
    > Skad ten poglad miałby wynikać?

    Często widujemy w sklepach wywieszki i komunikaty, mówiące, w jakim terminie
    od momentu wydania paragonu możemy oczekiwać wystawienia faktury. I często
    sprzedawcy informują konsumentów, że termin ten nie powinien przekraczać np.
    tygodnia lub dwóch. Czy sprzedawca ma prawo ustalić ten termin według
    swojego uznania? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest negatywna -
    sprzedawca jest bowiem związany przepisami ustawy o podatku od towarów i
    usług oraz przepisami ordynacji podatkowej.

    Jeśli sprzedawcy ustalą termin do wydania faktury na podstawie paragonu na
    okres krótszy niż 3 miesiące od dnia wydania towaru (wykonania usługi),
    naruszają prawo podatkowe - co może mieć poważne konsekwencje związane z
    penalizacją takiego postępowania w Kodeksie Karnym Skarbowy

    § 1. Kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku za wykonanie
    świadczenia, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania, podlega
    karze grzywny do 180 stawek dziennych.
    § 2. Kto fakturę lub rachunek, określone w § 1, wystawia w sposób
    nierzetelny albo takim dokumentem posługuje się, podlega karze grzywny do
    240 stawek dziennych.
    § 3. Karze określonej w § 1 podlega także ten, kto wbrew obowiązkowi nie
    przechowuje wystawionej lub otrzymanej faktury lub rachunku, bądź dowodu
    zakupu towarów.
    § 4. Karze określonej w § 1 podlega także ten, kto wbrew przepisom ustawy
    dokona sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej albo nie wyda dokumentu z
    kasy rejestrującej, stwierdzającego dokonanie sprzedaży.
    § 5. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego określonego w §
    1-4 podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

    Zgodnie z art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej (dalej: Ordynacji), jeżeli
    odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność
    gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić
    rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

    Podatnicy, od których zażądano rachunku przed wykonaniem usługi lub wydaniem
    towaru, mają obowiązek wystawić rachunek nie później niż w terminie 7 dni od
    dnia wykonania usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie wystawienia
    rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru,
    wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania.

    Jest jedno zastrzeżenie, wymienione w § 4 art. 87 Ordynacji. Mianowicie:
    podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku (a faktura jest jego
    szczególną formą), jeśli żądanie zostało zgłoszone po upływie 3 miesięcy od
    dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

    Obowiązek wystawiania faktur VAT na czynnych podatników podatku od towarów i
    usług nakłada art. 106 ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem podatnicy, o
    których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani do wystawienia faktury
    stwierdzającej w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania
    sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i
    kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Nie
    ma jednak takiego obowiązku w przypadku wystawiania faktur dla osób
    fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Jednak na żądanie
    tych osób sprzedawca jest obowiązany taką fakturę wystawić (art. 106 ust. 4
    ustawy VAT).

    Jak wynika z powyższego, sprzedawca może odmówić wystawienia faktury na
    podstawie paragonu fiskalnego dopiero po upływie 3 miesięcy od dnia wydania
    towaru lub wykonania usługi. Nie oznacza to jednak, że faktury wystawić nie
    może (konsument często spotyka się z tym wyjaśnieniem). Wystawienie faktury
    po upływie 3 miesięcy zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Inną
    sprawą jest, że oznacza to dodatkowe kłopoty (trzeba te faktury odrębnie
    ewidencjonować, aby nie dublować wartości w ewidencji sprzedaży, trzeba je
    odpowiednio opisywać, aby nie było z nimi problemów w księgowości itp.).
    Konsumenci powinni wobec tego rozumieć postawę sprzedawców, którzy nie
    wystawiają faktur po upływie 3 miesięcy. A sprzedawcy powinni pamiętać, że
    często spotykany termin 7 dni dla wystawienia faktury nie znajduje
    uzasadnienia w obowiązujących przepisach i naraża ich na odpowiedzielność
    karną skarbową.

    Romuald Gabrysz

    Podstawa prawna:

    Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 5 kwietnia
    2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.)
    Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz. U. z 14
    stycznia 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)