    From: "Ryszard G." <r...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedaż bezrachunkowa
    Date: Thu, 10 Oct 2002 01:33:35 +0200

    Użytkownik "Monika" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:23402-1034188080@as4-125.swietochlowice.dialup.
    inetia.pl...
    > Wiem, że może jestem upierdliwa, ale czy ktoś może mi konkretnie
    > odpowiedzieć jak rozliczyć sprzedaż bezrachunkową, jak ją wpisać do KPIR
    > oraz do VAT 7

    ustawa VAT Art. 30.
    1. Podatnicy świadczący usługi w zakresie handlu, którzy dokonują sprzedaży
    opo-
    datkowanej i zwolnionej od podatku lub opodatkowanej różnymi stawkami, a nie
    są obowiązani do prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 29 ust. 1,
    ( tj. kasy fiskalne - dopisek mój)
    mogą w celu obliczenia podatku należnego dokonać podziału sprzedaży w danym
    mie-
    siącu w proporcjach wynikających z udokumentowanych zakupów z tego
    miesiąca,
    w którym dokonano zakupu. Dla obliczenia tych proporcji przyjmuje się
    wyłącznie towary przeznaczone do dalszej sprzedaży według cen uwzględniają-
    cych podatek.

    Przykład:
    ZAKUP
    W osobnych ewidencjach zakupu ewidencjonujesz:
    a) zakupy towarów handlowych
    stawka, netto, VAT, brutto
    - 22%, 2000, 440, 2440 - udział 2440/4010 w całości zakupów brutto
    - 7%, 1000, 70, 1070 - udział 1070/4010
    - zw, 500, 0, 500 - udział 510/4010
    razem 3500, 510, 4010
    ale do VAT-7 sumujesz tylko zakupy opodatkowane
    czyli netto 3000 i VAT 510 i wpisujesz jako zakupy opodatkowane
    służące wyłącznie sprzedaży opodatkowanej

    b) zakupy inne niż w a) np. kosztowe
    netto 1500 i VAT 270
    w dekl. VAT-7 wpisujesz jako zakupy opodatkowane związane ze sprzedażą
    zwolnioną i opodatkowaną

    SPRZEDAŻ
    Wystawiane faktury VAT wpisujesz na bieżąco do PKPiR
    oraz do ewidencji sprzedaży VAT
    a utargi bezrachunkowe wpisujesz do ewidencji VAT jedną kwotą
    na koniec dnia (utarg gotówkowy bez kwot na wystawionych fakturach).
    Ewidencja sprzedazy VAT jest w tym przypadku ewidencją sprzedaży
    w rozumieniu PKPiR.

    np.
    stawka, netto, VAT, brutto
    22%, 150, 33, 183
    7%, 200, 14, 214
    i sprzedaż bezrachunkowa 7000

    Rozliczenie podsumowanej sprzedaży bezrachunkowej
    wg struktury zakupów:
    brutto wg 22% = 7000 * 2440/4010 = 4259,35
    VAt wg 22% = 4259,35 * 22/122 = 768,08
    i netto wg 22% = 4259,35 - 768,08 = 3491,27

    brutto wg 7% = 7000 * 1070/4010 = 1867,83
    VAT wg 7% = 1867,83 * 7/107 =122,19
    i netto wg 7% = 1867,83 - 122,19 = 1745,64

    "brutto" wg zw = 7000 * 510/4010 = 872,82
    wartości te wpisujesz jako kolejna pozycję ewidencji VAT

    -------------------------------------
    rozliczone utargi brutto czyli
    sumę netto = 3491,27 + 1745,64 + 872,82 = 6109,73
    wpisujesz dowodem wewnętrznym do PKPiR jako sprzedaż bezrachunkową
    -------------------------------------

    i teraz podliczasz ewidencję sprzedaży VAT
    stawka |netto | VAT | Brutto
    22% | 4409,35 | 801,08 | 3674,27
    7% | 2067,83 | 136,19 | 1959,64
    zw | 922,82 | - | 922,82
    razem | 7400,00 | 937,27 | 6556,73

    Pozostaje rozliczenie VATu od zakupów "kosztowych"
    ( wg wzoru w deklaracji, gdzie kwoty są wpisywane
    w zaokrągleniu przez odrzucenie groszy)

    270 * (7400 - 922) / 7400 = 236

    czyli w deklaracji VAT-7 jest
    VAT należny = 937
    VAT naliczony = 510 + 236 = 746
    do zapłaty 191

    W PKPiR masz wpisane faktury sprzedaży netto
    i rozliczoną sprzedaż bezrachunkową netto.

    pozdrawiam
    Ryszard

    ps. Tak liczyłem to kilka lat temu.
    Mam nadzieję, że jeszcze dobrze pamiętam ;)
    Możliwe, że wg struktury zakupów należy rozliczyć sumę sprzedaży
    nieudokumentowanej i udokumentowanej.
    IMHO sposób podany przeze mnie jest właściwszy.