eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiSprzedaż mieszkania spadkowego <5lat i kupno nowego a następnie darowizna › Re: Sprzedaż mieszkania spadkowego <5lat i kupno nowego a następnie darowizna
  • Data: 2015-05-06 09:09:33
    Temat: Re: Sprzedaż mieszkania spadkowego <5lat i kupno nowego a następnie darowizna
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 3 May 2015, Tom wrote:

    > skoro ja dostałem mieszkanie od zmarłego brata i mogłem je darować od razu
    > synowi nie płacąc podatku to przez myśl mi nie przeszło

    Popatrz na to tak: to jest skutek wszelkich "nieliniowości" w podatkach.
    Dotyczy również mechnizmu wprowadzania zwolnień, wszelakich, na przykład
    w czynnościach dla rodziny.
    Że tak przypomnę, kiedyś podatek od spadku dotyczył również rodziny,
    wyjątku w podatku dochodowym też nie było.
    Powprowadzano jest stopniowo, niejednocześnie i rozdzielnie.

    Doskonale widać, że brakuje konstrukcji podstawowej, o priorytecie
    wyższym niż wszystkie ustawy podatkowe.
    IMO, w istniejącym stanie prawnym, przepis (i nie tylko dotyczący tej
    sprawy!) powinien być zorganizowany tak:
    - zwolnienie "dla rodziny" powinno być zapisane w odrębnej ustawie,
    nie wiem czy Ordynacja byłaby właściwym miejscem, ale IMVHO tak
    (lepiej jedna dłuższa ustawa w której jest "wszystko", niż setka
    ustaw które łatwo przeoczyć)
    - *każda* ustawa podatkowa powinna zawierać odwołanie "stosuje się
    wyłączenia opisane w rozdziale ... ustawy Ordynacja Podatkowa".

    To ostatnie jest ważne (i miejsce wstawienia do ustaw też) - chodzi
    o to, aby przepisy zwalniające były szczegółowe wobec (pozostałych)
    ustawowych.
    Ale teraz weź i przetłumacz to politykom :P

    > ale mam to w nosie, wprowadzę się tam na pół roku i następnie wyprowadzę, jak
    > mnie US zapyta to odpowiem że mi powietrze szkodziło, nie mają nigdzie
    > określonych warunków "spełnienia" celów mieszkaniowych

    :)
    A dasz głowę, że *oprócz* "własnych potrzeb mieszkaniowych" nie ma
    gdzieś pułapki w stylu "5 lat" jako odrębnego warunku? ;)
    IMVHO, "witek" dobrze pisze.

    > funduszami TFI, wciskają to starszym ludziom a ci nie wiedzą że w przypadku
    > śmierci i dziedziczenia US rypie podatek od całości a nie od zysku, taki
    > kolejny mały kruczek

    Jak wyżej, to jest skutek faktu iż "zwolnienie dla rodziny" nie obejmuje
    tak po prostu i po równi wszelkich praw i obowiązków (wtedy "koszty
    zmarłego" też by wchodziły).
    Postępowanie spadkowe obejmuje, ale przepisy podatkowe niekoniecznie.
    Można sobie wybrać jakąś wersję przyczyn, np z tego:
    - wymyślał to skrajny amator
    - jest zrobione celowo, aby kancelarie prawne miały co robić "a mógł
    pan isć wcześniej do adwokata" :>

    pzdr, Gotfryd