    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 5 Jul 2014 15:45:25 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Sprzedaż samochodu a VAT

    On Sat, 5 Jul 2014, elephanto wrote:

    > Jak masz ponad 8 lat, to można założyć, ze jest w pełni zamortyzowany.

    Ale to nie gra roli dla wspomnianego działania.
    Nie jest ważne czy odliczył 10%, 50% czy 100% amortyzacji.
    Ważne jest kiedy WYJĄŁ Z EWIDENCJI :)

    > Wówczas faktycznie niezamortyzowanej części w KUP w momencie sprzedaży nie
    > wrzucisz, a wiec od całej wartości sprzedaży PIT by trzeba zapłacić.

    Raczej chodzi o operację odwrotną.
    Ale Marian pewnie nie zwrócił uwagi na słowa "wyrzucisz z ewidencji",
    a to jest krytyczne. Nie przesądza o tym koniec amortyzacji, lecz właśnie
    "wyjęcia z ewidencji", a ubocznie również sposób rozliczania kosztów
    (jak "wyrzucił", to albo nie wpuszczał w KUP wydatków związanych z tym
    samochodem, albo ma kilometrówkę, jak rozliczał wydatki wprost z faktur
    to nawet sfałszowanie EST nie pomoże).

    Przepis:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,16,13,700,60
    021,20130101,art-10-20a-zrodla-przychodow.html
    +++
    Art. 10.
    1. ródłami przychodów sš:
    [...]
    8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    [...lista...]
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalnoœci gospodarczej [...]
    [...]
    2. Przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia:
    [...]
    3) składników majštku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem
    ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalnoœci gospodarczej,
    a między pierwszym dniem miesišca następujšcego po miesišcu, w którym składniki
    majštku zostały wycofane z działalnoœci i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6
    lat.
    [...]

    Inaczej mówiąc, dopiero po 6 (a nie 5) latach od "wykreślenia z ewidencji"
    taki "wykreślony" składnik majątku (dotyczy to też wyposażenia ewidencjonowanego)
    podlega pod zasady "sprzedaży osobistej".
    W tym układzie amortyzacji nic do tego - tyle ile zdążył zamortyzować to jego.
    Tu limitem jest stawka amortyzacyjna, mająca rekompensować "zużycie".
    Ale od końca odliczania raty amortyzacyjnej upłynąć już musiało 6 lat.

    pzdr, Gotfryd