  • 1. Data: 2014-07-05 09:13:45
    Temat: Sprzedaż samochodu a VAT
    Od: Marian Paździoch <n...@n...pl>

    Witam,
    podobno przy okazji ostatniej zmiany przepisów w sprawie rozliczania vatu od
    samochodów w firmie zmieniły się też kwestie sprzedaży takich samochodów.
    Mianowicie mam pojazd ciężarowy do 3,5 tony (busa), który kupiłem ponad 5
    lat temu i użytkowałem przy prowadzeniu działalności gospodarczej osoby
    fizycznej. Kupiłem go od osoby prywatnej, zatem nie odliczyłem w żadnej
    wysokości vatu. Teraz chcę go sprzedać i księgowa mówi mi, że wg. nowych
    przepisów muszę wystawić fakturę vat i naliczyć 23% vatu. Księgowa ostatnio
    popełniła już gafę, więc wolę się upewnić. Tym bardziej, że dla mnie to
    absurd. Nie odliczyłem przy zakupie, a teraz muszę zapłacić vat, który
    powinien być neutralny?

  • 2. Data: 2014-07-05 09:32:42
    Temat: Re: Sprzedaż samochodu a VAT
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-07-05 09:13, Marian Paździoch pisze:

    > Tym bardziej, że dla mnie to absurd. Nie odliczyłem przy zakupie, a
    > teraz muszę zapłacić vat, który powinien być neutralny?

    Nie ma takiej zasady (o neutralności VATu).

    VAT jest należny w zależności od tego, czy Twoja sprzedaż jest oVATowana
    (widzę, że jest). To, że kupujesz od nieVATowców to już Twój problem.

    Pomyśl logicznie - firma o milionowych obrotach nie byłaby płatnikiem
    VATu, bo sprytnie kupowałaby towar od wielu firm-nieVATowców.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2014-07-05 09:34:58
    Od: dddddddd <f...@e...com>

> [...]
    > Tym bardziej, że dla mnie to absurd. Nie odliczyłem przy zakupie, a
    > teraz muszę zapłacić vat, który powinien być neutralny?

    Niestety tak jest (pewnie za parę lat będą zwracać nienależnie pobrany
    podatek, ale może się mylę). Możesz też auto wyrzucić z EŚT i sprzedać
    jako osoba prywatna, przy czym ponoć jeśli sprzedasz w ciągu 5 lat od
    wyrzucenia z EST to musisz zapłacić od całej kwoty sprzedaży dochodowy
    (kwestia co tańsze, sprzedaż bez waty z pełnym dochodowym czy z watą ale
    częściowo zamortyzowane). Nie wiem jak by zadziałało wyrzucenie z EŚT i
    darowizna auta dla żony, lub sprzedanie jej auta za bezcen, a ona niech
    robi z nim co chce (jak sprzeda do 6 miesięcy to zapłaci chyba jakiś
    dodatkowy podatek, ale i tak będzie taniej?)

    Łukasz

  • 4. Data: 2014-07-05 09:43:21
    Od: Marian Paździoch <n...@n...pl>

    Użytkownik "dddddddd" <f...@e...com> napisał w wiadomości
    >Możesz też auto wyrzucić z EŚT i sprzedać jako osoba prywatna, przy czym
    >ponoć jeśli sprzedasz w ciągu 5 lat od wyrzucenia z EST to musisz zapłacić
    >od całej kwoty sprzedaży dochodowy

    Ktoś może potwierdzić? Sprawdziłem dokładnie i samochód mam już ponad 8 lat.

    Maniek

  • 5. Data: 2014-07-05 09:44:13
    Od: Marian Paździoch <n...@n...pl>

    > Pomyśl logicznie - firma o milionowych obrotach nie byłaby płatnikiem
    > VATu, bo sprytnie kupowałaby towar od wielu firm-nieVATowców.

    Ale ten samochód to nie towar :). Używałem go 8 lat.

    Maniek

  • 6. Data: 2014-07-05 09:54:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-07-05 09:44, Marian Paździoch pisze:

    > wiadomości news:lp89mv$9rp$1@node1.news.atman.pl...
    >
    > Ale ten samochód to nie towar :). Używałem go 8 lat.

    Opodatkowana VATem jest cała sprzedaż.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2014-07-05 11:28:43
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 05-07-2014 09:43, Marian Paździoch pisze:
    > Użytkownik "dddddddd" <f...@e...com> napisał w wiadomości
    >
    > Ktoś może potwierdzić? Sprawdziłem dokładnie i samochód mam już ponad 8
    > lat.

    Jak masz ponad 8 lat, to można założyć, ze jest w pełni zamortyzowany.
    Wówczas faktycznie niezamortyzowanej części w KUP w momencie sprzedaży
    nie wrzucisz, a wiec od całej wartości sprzedaży PIT by trzeba zapłacić.

    --
    Adam

  • 8. Data: 2014-07-05 12:11:07
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2014-07-05 09:34, dddddddd pisze:
> [...]
    > robi z nim co chce (jak sprzeda do 6 miesięcy to zapłaci chyba jakiś
    > dodatkowy podatek, ale i tak będzie taniej?)
    Wiele zależy od tego, czy ten pojazd już do żony nie należy, czyli czy
    był zakupiony w trakcie trwania małżeństwa, czy jest rozdzielność
    majątkowa itp itd.

    Maciek

  • 9. Data: 2014-07-05 13:45:05
    Od: Marian Paździoch <n...@n...pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Wiele zależy od tego, czy ten pojazd już do żony nie należy, czyli czy
    > był zakupiony w trakcie trwania małżeństwa, czy jest rozdzielność
    > majątkowa itp itd.

    Był zakupiony w trakcie trwania małżeństwa, trwa ono nadal ;) i ciągle jest
    wspólnota majątkowa.

    Maniek

  • 10. Data: 2014-07-05 15:45:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Jul 2014, elephanto wrote:

    > Jak masz ponad 8 lat, to można założyć, ze jest w pełni zamortyzowany.

    Ale to nie gra roli dla wspomnianego działania.
    Nie jest ważne czy odliczył 10%, 50% czy 100% amortyzacji.
    Ważne jest kiedy WYJĄŁ Z EWIDENCJI :)

    > Wówczas faktycznie niezamortyzowanej części w KUP w momencie sprzedaży nie
    > wrzucisz, a wiec od całej wartości sprzedaży PIT by trzeba zapłacić.

    Raczej chodzi o operację odwrotną.
    Ale Marian pewnie nie zwrócił uwagi na słowa "wyrzucisz z ewidencji",
    a to jest krytyczne. Nie przesądza o tym koniec amortyzacji, lecz właśnie
    "wyjęcia z ewidencji", a ubocznie również sposób rozliczania kosztów
    (jak "wyrzucił", to albo nie wpuszczał w KUP wydatków związanych z tym
    samochodem, albo ma kilometrówkę, jak rozliczał wydatki wprost z faktur
    to nawet sfałszowanie EST nie pomoże).

    Przepis:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,16,13,700,60
    021,20130101,art-10-20a-zrodla-przychodow.html
    +++
    Art. 10.
    1. ródłami przychodów sš:
    [...]
    8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    [...lista...]
    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalnoœci gospodarczej [...]
    [...]
    2. Przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia:
    [...]
    3) składników majštku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem
    ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalnoœci gospodarczej,
    a między pierwszym dniem miesišca następujšcego po miesišcu, w którym składniki
    majštku zostały wycofane z działalnoœci i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6
    lat.
    [...]

    Inaczej mówiąc, dopiero po 6 (a nie 5) latach od "wykreślenia z ewidencji"
    taki "wykreślony" składnik majątku (dotyczy to też wyposażenia ewidencjonowanego)
    podlega pod zasady "sprzedaży osobistej".
    W tym układzie amortyzacji nic do tego - tyle ile zdążył zamortyzować to jego.
    Tu limitem jest stawka amortyzacyjna, mająca rekompensować "zużycie".
    Ale od końca odliczania raty amortyzacyjnej upłynąć już musiało 6 lat.

    pzdr, Gotfryd