  • 1. Data: 2008-05-15 20:03:15
    Temat: Sprzedaż samochodu firmowego a VAT
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Jak obecnie wygląda sprawa sprzedaży samochodu kupionego na firmę
    przed 1 maja 2004? Samochód 'z kratką', czyli cały VAT był odliczony.
    Gdybym teraz chciał sprzedać osobie fizycznej, to jaki VAT muszę
    odprowadzić? Od ceny sprzedaży czy zakupu?

    P.

  • 2. Data: 2008-05-15 22:53:57
    Temat: Re: Sprzedaż samochodu firmowego a VAT
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Gdybym teraz chciał sprzedać osobie fizycznej, to jaki VAT muszę
    > odprowadzić? Od ceny sprzedaży czy zakupu?

    Sprzedajesz tak jak każdy inny towar - czyli vat od ceny sprzedaży netto.

  • 3. Data: 2008-05-16 06:55:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 May 2008, Cavallino wrote:

    > Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał
    [...]
    > Sprzedajesz tak jak każdy inny towar - czyli vat od ceny sprzedaży netto.

    Czy "kratkowość" samochodu jest tożsama z uznaniem go za nieosobowy?
    Pytam, bo pamiętam iż afera była i minister zwracał się do US aby
    w trybie realizacji zasady zaufania nie karać podatników (i nie obciążać
    zaległym VATem), którzy na podstawie interpretacji różnych US odliczali
    VAT od samochodów które nie miały *homologacji* "ciężarówkowej" lecz
    były tylko *rejestrowane* jako "ciężarówki".
    Nie bić poproszę, nie pamiętam szczegółów, stąd pytanie.
    Data mi sugeruje, że moze to być z okresu uznawania (bezprawnie)
    samochodów za nieosobowe!

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-05-16 09:14:24
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0805160850100.164@athlon64...

    > [...]
    >
    > Czy "kratkowość" samochodu jest tożsama z uznaniem go za nieosobowy?

    To nie ma nic do sprawy.
    Odliczyłeś VAT przy zakupie - naliczasz go przy sprzedaży - to decyduje.

  • 5. Data: 2008-05-16 18:07:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > To nie ma nic do sprawy.
    > Odliczyłeś VAT przy zakupie - naliczasz go przy sprzedaży - to decyduje.

    Nie do końca!
    Wychodzi mi że w tym przypadku (jednak) tak, bo "z głowy czyli z niczego"
    przeoczyłem dodatkowe zastrzeżenie, ale z "decydowaniem" się nie zgodzę.
    Co najwyżej "wskazuje i to mocno" ;)
    VATu przy sprzedaży nie odliczasz wtedy, jeśli z przepisów tak wynika,
    podana przez Ciebie zasada jest jednym z przypadków (po prawdzie obejmuje
    skromne 99++ procenta zdarzeń, ale to już drobiazg :)), jest przypadkiem
    ogólnym który ma zastosowanie *jeśli nie powiedziano inaczej*.
    Sprzedaż uzywanego samochodu osobowego, który nie pełni roli
    towaru handlowego jest zwolniona z VAT.
    Zwolniona "bo tak" (znaczy Sejm pozwolił ministrowi a minister tak
    zapisał).
    Acz, jak niżej, najwyraźniej ciut inaczej niż myślałem zadając pytanie,
    pożytek taki że zajrzałem:

    http://podatki.pl/akty/270404.htm?strona=1#spis1
    +++
    § 8. 1. Zwalnia się od podatku:
    [...]
    5) dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez
    podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia
    podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli te
    samochody i pojazdy sš towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt
    2 ustawy;
    ---

    Pozostaje pytanie które zadałem, na które nie podejmuję się
    odpowiedzieć: czy samochód o który pytał autor wątku należy
    zaliczyć do osobowych.
    Pozostaje również kwestia zastrzeżenia wynikająca ze wskazania
    art. 86 ustawy, bo z tego najwyraźniej wynika iż jeśli prawo do
    odliczenia wynikało z innego przepisu (a wynikało, skoro było
    przed 1. maja 2004) to nie ma zastosowania, czyli... czyli jednak
    wspomniana przez Ciebie "zasada ogólna".
    Przyznaję bez bicia, że obecność warunku "o którym mowa w art. 86"
    wyszła mi dopiero jak siadłem "do papierów" (byłem przekonany,
    że starczy sama "osobowość" samochodu).
    Tak czy siak, protestuję przeciw uznawaniu zasady ogólnej za
    wyznacznik (zasadę wystarczającą), czemu służy ten post :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-05-16 18:24:52
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0805161944420.3392@athlon64...

    > Nie do końca!

    > Tak czy siak, protestuję przeciw uznawaniu zasady ogólnej za
    > wyznacznik (zasadę wystarczającą), czemu służy ten post :)

    Nie bardzo rozumiem - a znasz jakiś przypadek że podatnik odliczył 22% i nie
    musi naliczyć przy sprzedaży?

  • 7. Data: 2008-05-16 18:56:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 May 2008, Cavallino wrote:

    > Nie bardzo rozumiem - a znasz jakiś przypadek że podatnik odliczył 22%

    22% nie znam!
    (ale 11% tak ;))

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-05-16 19:58:25
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Cavallino <c...@k...pl> wrote:
    > To nie ma nic do sprawy.
    > Odliczyłeś VAT przy zakupie - naliczasz go przy sprzedaży - to decyduje.

    OK, ale naliczasz 'normalnie' VAT od ceny sprzedaży? Bo coś mi się obiło
    o uszy, że - przynajmniej jakiś czas temu - trzeba było zwrócić całość VATu
    odliczoną w momencie zakupu (co oczywiście jest absurdalne biorąc pod uwagę,
    że ta kwota to teraz jakieś 90% wartości mojego uszkodzonego samochodu).

    P.

  • 9. Data: 2008-05-16 20:07:19
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > OK, ale naliczasz 'normalnie' VAT od ceny sprzedaży? Bo coś mi się obiło
    > o uszy, że - przynajmniej jakiś czas temu - trzeba było zwrócić całość
    > VATu
    > odliczoną w momencie zakupu

    Ale to dotyczy sprzedaży auta osobowego kupionego już na nowych warunkach
    (odliczenie 60% VAT).