    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Sprzedaż samochodu firmowego a VAT
    Date: Fri, 16 May 2008 20:07:16 +0200

    On Fri, 16 May 2008, Cavallino wrote:

    > To nie ma nic do sprawy.
    > Odliczyłeś VAT przy zakupie - naliczasz go przy sprzedaży - to decyduje.

    Nie do końca!
    Wychodzi mi że w tym przypadku (jednak) tak, bo "z głowy czyli z niczego"
    przeoczyłem dodatkowe zastrzeżenie, ale z "decydowaniem" się nie zgodzę.
    Co najwyżej "wskazuje i to mocno" ;)
    VATu przy sprzedaży nie odliczasz wtedy, jeśli z przepisów tak wynika,
    podana przez Ciebie zasada jest jednym z przypadków (po prawdzie obejmuje
    skromne 99++ procenta zdarzeń, ale to już drobiazg :)), jest przypadkiem
    ogólnym który ma zastosowanie *jeśli nie powiedziano inaczej*.
    Sprzedaż uzywanego samochodu osobowego, który nie pełni roli
    towaru handlowego jest zwolniona z VAT.
    Zwolniona "bo tak" (znaczy Sejm pozwolił ministrowi a minister tak
    zapisał).
    Acz, jak niżej, najwyraźniej ciut inaczej niż myślałem zadając pytanie,
    pożytek taki że zajrzałem:

    http://podatki.pl/akty/270404.htm?strona=1#spis1
    +++
    § 8. 1. Zwalnia się od podatku:
    [...]
    5) dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez
    podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia
    podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli te
    samochody i pojazdy sš towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt
    2 ustawy;
    ---

    Pozostaje pytanie które zadałem, na które nie podejmuję się
    odpowiedzieć: czy samochód o który pytał autor wątku należy
    zaliczyć do osobowych.
    Pozostaje również kwestia zastrzeżenia wynikająca ze wskazania
    art. 86 ustawy, bo z tego najwyraźniej wynika iż jeśli prawo do
    odliczenia wynikało z innego przepisu (a wynikało, skoro było
    przed 1. maja 2004) to nie ma zastosowania, czyli... czyli jednak
    wspomniana przez Ciebie "zasada ogólna".
    Przyznaję bez bicia, że obecność warunku "o którym mowa w art. 86"
    wyszła mi dopiero jak siadłem "do papierów" (byłem przekonany,
    że starczy sama "osobowość" samochodu).
    Tak czy siak, protestuję przeciw uznawaniu zasady ogólnej za
    wyznacznik (zasadę wystarczającą), czemu służy ten post :)

    pzdr, Gotfryd