  • 41. Data: 2012-05-10 08:49:08
    Temat: Re: Sprzedaż towaru bez udokumentowanego zakupu
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 10.05.2012 08:28, Andrzej Lawa pisze:

    > No to sprzedaj (jako osoba prywatna) swojej firmie.

    W sensie, na (hipotetycznie pisemnej) umowie sprzedaży kto by widniał w
    polu sprzedawca a kto w polu kupujący?

    p. m.

  • 42. Data: 2012-05-10 09:47:16
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2012-05-10 08:28, Andrzej Lawa pisze:
    > No to sprzedaj (jako osoba prywatna) swojej firmie.
    Że niby jak? "Ja niżej podpisany Maciek, sprzedaję Maćkowi dnia xxx
    sprzęt yyy, za kwotę zzz. Kwotę powyższą otrzymałem. Podpisano: Maciek".
    Nie wydaje Ci się to trochę bezsensowne przy prowadzeniu jednoosobowej
    działalności gospodarczej?
    Maciek

  • 43. Data: 2012-05-10 11:16:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 May 2012, Andrzej Lawa wrote:

    > No to sprzedaj (jako osoba prywatna) swojej firmie.

    "Firma to on", nie ma możliwosci sprzedaży samemu sobie.

    Procedura wyprowadzenia składnika majatku ze stanu DG na
    cele osobiste jest doskonale opisana (dla VAT - "czynnosc
    równoważna sprzedaży", z odprowadzeniem VAT, dla dochodowego
    zwrot kosztów, czyli ten sam dokument jest *różnie*
    wpisywany do VAT i dochodowego), procedura odwrotna
    (o która chodzi) istnieje dla srodków trwałych oraz przy
    rozpoczynaniu DG, poprzez remanent poczatkowy, koniec listy
    przewidzianej przez prawodawców.

    Oczywiscie, nie ma zakazu sprzedaży majatku posiadanego
    osobiscie, taka sprzedaż niczym się nie różni od sprzedazy
    swoich (posiadanych i używanych w calach wyłacznie osobistych)
    starych kapci (streszczajac: "nie na fakturę", w zależnosci
    od kwoty ewentualnie *nabywca* odprowadza PCC - duże firmy
    ze swojej strony czesto nie maja procedury nabycia od
    nieprzedsiebiorców, sławnego "nasz program nie pozwala" nie
    wyłaczajac).
    Doskonale wiec rozumiem dlaczego zainteresowany nie chce
    przeprowadzic operacji tak jak powinien :]

    Najprostsza dobrze opisana w przepisach metoda polegałaby
    na tym, aby zainteresowany sprzedał swoja osobista rzecz
    poprzez *inna* firmę (posrednika lub komisanta, z takich
    co to procedurę "zakupu od ludnosci" maja dobrze obcykana).

    pzdr, Gotfryd

  • 44. Data: 2012-05-10 11:23:38
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-05-10, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > starych kapci (streszczajac: "nie na fakturę", w zależnosci
    > od kwoty ewentualnie *nabywca* odprowadza PCC

    Z ciekawości: a jak to się ma do faktu że "do VAT" rejestrujesz
    się jako osoba fizyczna, a nie jako "firma"?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 45. Data: 2012-05-10 12:21:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 May 2012, Wojciech Bancer wrote:

    > Z ciekawości: a jak to się ma do faktu że "do VAT" rejestrujesz
    > się jako osoba fizyczna, a nie jako "firma"?

    Tak, że podatek VAT całkiem przypomina swiatło, znaczy występuje
    dualizm korpuskularno-falowy :)
    Aby wystapił VAT, musi być zarówno podatnik VAT (i to ma miejsce
    w omawianym przypadku), jak i czynnosc musi *podlegac* pod VAT
    (przypominam, że to co innego niż zwolnienie, a wieki temu na
    dobre wbiła mi to do głowy Maddy, bo kiedys kiks popełniłem :>)

    Jesli czynnosc "nie podlega", to fakt że wykonywana jest przez
    podatnika VAT nie skutkuje ani VATem ani faktura.
    Przykładowo, z tytułu otrzymania odsetek bankowych czy kary
    umownej nikt f-ry VAT nie wystawia.

    No i teraz clou - art.15 ustawy o VAT stwierdza, ze podatnikami
    sa osoby "wykonujace działalnosc".
    Zas sprzedaż rzeczy posiadanych w celach osobistych owej "DG
    w rozumieniu VAT" nie stanowi, bo lista jest w 15.2 :)
    Z p. widzenia takiej "sprzedaży osobistej", owa czynnosc nie różni
    się jakos (dla VAT) od przyjęcia kary umownej czy odszkodowania
    (z tego powodu zreszta odszkodowanie "w DG" jest pomniejszane
    o VAT).
    A dla dochodowego jest zupełnie prosto, zwyczajnie jest osobna
    pozycja na liscie klasyfikacji przychodów, nie zaliczana do DG.

    pzdr, Gotfryd

  • 46. Data: 2012-05-10 12:45:41
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 10.05.2012 09:47, Maciek pisze:
> [...]
    > sprzęt yyy, za kwotę zzz. Kwotę powyższą otrzymałem. Podpisano: Maciek".
    > Nie wydaje Ci się to trochę bezsensowne przy prowadzeniu jednoosobowej

    No, przy jednoosobowej trochę gorzej - albo przegapiłem, albo nie było
    zaznaczone, że firma to jednoosobowa DG.

  • 47. Data: 2012-05-10 12:51:55
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    > "Firma to on", nie ma możliwosci sprzedaży samemu sobie.

    No tak... Z powodu "punktu siedzenia" miałem zakodowaną domyślnie sp. z
    o.o. ;)

    [ciach]

> [...]
    > poprzez *inna* firmę (posrednika lub komisanta, z takich
    > co to procedurę "zakupu od ludnosci" maja dobrze obcykana).

    A może zrobić to poprzez fakturę na "wykonanie usługi montażu
    instalacji"? Czy budując komuś dom musisz w fakturze wyszczególnić każdą
    cegiełkę? ;)

    Bo w przypadku tego konkretnego urządzenia boję się jeszcze jednej
    pułapki - JEŚLI na to urządzenie była faktura i nie minęły jeszcze
    terminy, to może być małe zamieszanie "jak to urządzenie zniknęło ze
    stanu tej firmy" (albo dlaczego nie było wprowadzone). Ale tu już jestem
    nieco upierdliwy ;)

  • 48. Data: 2012-05-11 00:11:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > A może zrobić to poprzez fakturę na "wykonanie usługi montażu
    > instalacji"? Czy budując komuś dom musisz w fakturze wyszczególnić każdą
    > cegiełkę? ;)

    Z opisu wynikało, że jest to rzecz która chciałby się raczej
    chwalić, a nie skrzętnie i dożywotnio ukrywać ;)

> [...]
    > pułapki - JEŚLI na to urządzenie była faktura i nie minęły jeszcze
    > terminy, to może być małe zamieszanie "jak to urządzenie zniknęło ze

    Jest na odwrót - urzadzenie "nie jest na stanie", a chce je
    sprzedać na fakturę, najwyrazniej z "efektem markitengowym",
    czyli reklam... eeee.... "pozycjonowaniem produktu" ;)

    Gotów jest poswiecic podatek (dopłacić z własnej kieszeni).
    Problem zas jest taki, że regulacje nt. handlu najwyrazniej
    steruja w strone zapobiegania nabywania z szarej strefy,
    więc "towar znikad" głupio wyglada.

    > (albo dlaczego nie było wprowadzone).

    Ototo.

    > Ale tu już jestem nieco upierdliwy ;)

    Urzędnik z "wytycznymi" może być nie mniej ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 49. Data: 2012-05-12 13:42:13
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 9 May 2012 01:05:46 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > A możecie mi wyjasnic jak to się ma do obowiazku *niezwłocznego*
    > ujmowania w ksiedze faktu otrzymania towarów i materiałów podstawowych?

    A może pójść w stronę ujawnienia środka trwałego? W KPiR pojawi się
    dopiero odpis amortyzacyjny po wykonaniu tej czynności. Zaś przy ujawnieniu
    można wykorzystać do wyceny wartość szacunkową.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl