  • 1. Data: 2002-05-12 11:37:22
    Temat: Sprzedaz zamortyzowanego samochodu osobowego, a podatek od dzialalnosci gospodarczej
    Od: Krzysztof Skubis <s...@p...onet.pl>

    Witajcie,

    Prowadze dzialanosc gospodarcza jako osoba fizyczna. Kupilem w 1996 nowy
    samochod osobowy (cena > 10000 ECU) na swoje nazwisko. Wprowadzilem go
    do Ewidencji Srodkow Trwalych. Amortyzowalem przez 5 lat (tylko kwote
    10000 ECU). W kwietniu 2002 sprzedalem - po szesciu latach od zakupu,
    rok po zakonczeniu amortyzacji. Nie wystawielm faktury, gdyz w dododzie
    rejestracyjnym wlascicielem bylem jako osoba prywatna.

    1. Jak powinienem rozliczyc dochod od sprzedazy?
    2. Czy musze jakos odnotowac w Ewidencji Srodkow Trwalych, ze samochod
    zostal sprzedany?

    Z gory dziekuje za pomoc

    Krzysztof

  • 2. Data: 2002-05-12 15:31:24
    Od: "Krzysztof-Piasecki" <k...@i...pl>

    Wydaje mi się, że wyszło niekorzystnie: teoretycznie cała uzyskana suma jest
    przychodem, który wliczasz do podstawy opodatkowania w KPIR. Czy za koszt
    można uznać "wartość początkowa minus 10 000 euro" - tego nie jestem pewien.

    W ewidencji STW żaden problem: wpisujesz "skreślenie pozycji" z powołaniem
    się na dokument sprzedaży.
    Pzdr
    Krzysztof

  • 3. Data: 2002-05-12 17:18:34
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Krzysztof-Piasecki <k...@i...pl> w wiadomości
    do grup dyskusyjnych napisał:abm1km$p6e$...@n...tpi.pl...
> [...]
    pewien.

    > W ewidencji STW żaden problem: wpisujesz "skreślenie pozycji" z powołaniem

    Hej, ale co z VAT-em? Jeżeli kupiłeś go na fakturę odliczając VAT to
    sprzedając go też powinieneś (jako płatnik VATu) VAT naliczyć i zapłacić.
    Chyba że nie jesteś płatnikiem VAT-u.
    Z dochodowym to chyba lepiej by było najpierw auto wyprowadzić z ewidencji
    (z powodu np.zaprzestanie użytkowania)a potem sprzedać. W takim wypadku
    chyba nie ma dochodu, bo samochód nie jest "firmowy" tylko prywatny i
    wartośc kwoty uzyskanej ze sprzedaży nie wlicza się do dochodu.(jeżeli
    samochód był posiadany dłużej niż rok)
    Ale na 100% nie wiem bo może być jakiś haczyk w przepisach na takie wybiegi.
    WS

  • 4. Data: 2002-05-12 20:48:19
    Od: "WTL" <w...@p...onet.pl>

    Jeśli to był samochód osobowy (a tak pisze Krzysztof), to chyba nie można
    było od jego zakupu odliczać VAT. A skoro nie było VAT przy zakupie, to i
    nie ma przy sprzedaży.

    Pozdrowienia,
    Wojtek L.

    Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:abm882$q5j$1@sunsite.icm.edu.pl...

  • 5. Data: 2002-05-12 20:57:36
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    > Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> napisał w
    > wiadomości news:abm882$q5j$1@sunsite.icm.edu.pl...

    ------------
    To nie pomoże - nadal będzie to dochód z DG opodatkowany na zasadach
    ogólnych

    Orka

  • 6. Data: 2002-05-13 10:34:48
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 12 May 2002, Wojciech Suszycki (Brick B.) wrote:
    [...]
> [...]
    >+ (z powodu np.zaprzestanie użytkowania)a potem sprzedać. W takim wypadku
    >+ chyba nie ma dochodu, bo samochód nie jest "firmowy" tylko prywatny

    Po prawdzie przypadku sprzedaży po "wyprowadzeniu" nie mam pod
    ręką, ale w podobnych* przypadkach przy zakończeniu DG wyroki
    sądowe były niekorzystne :( - a pojazd, jakby nie patrzeć,
    był "prawie osobisty".

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-05-13 13:21:52
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:Pine.LNX.4.21.0205122153030.10358-100000@iry
    s.stanpol.com.pl...
> [...]
    > ręką, ale w podobnych* przypadkach przy zakończeniu DG wyroki
    > sądowe były niekorzystne :( - a pojazd, jakby nie patrzeć,

    Tu pozwolę sobie jeszcze raz zacytować:
    "Tak więc dochodem (stratą) ze zbycia (sprzedaży) składników majątku
    trwałego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą jest różnica
    między przychodem uzyskanym ze zbycia a ich wartością wykazaną w ewidencji
    środków trwałych prowadzoną dla celów stosowania odpisów amortyzacyjnych,
    powiększoną o wartość dokonanych odpisów amortyzacyjnych (art. 24 ust. 2
    updf). Od tak ustalonego dochodu płaci się podatek na zasadach ogólnych.
    Jest to dochód z działalności gospodarczej, także gdy sprzedaż nastąpiła po
    jej zaprzestaniu."

    czyli raczej nieciekawie. Zapłacic trzeba.
    WS

  • 8. Data: 2002-05-13 16:33:16
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WTL" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Jeśli to był samochód osobowy (a tak pisze Krzysztof), to chyba nie można
    > było od jego zakupu odliczać VAT. A skoro nie było VAT przy zakupie, to i
    > nie ma przy sprzedaży.

    to nie takie proste , czasem przy sprzedazy samoch osobowego mimo ze nie
    odliczamy vat naliczonego , musimy zaplacic vat nalezny-- tak sie dzieje
    gdy sprzedajemy samochod osobowy po krotszym niz 6 m-cy okresie uzytkowania