  • 1. Data: 2003-10-26 17:41:03
    Temat: Stopa wolna ??
    Od: "PRA" <p...@o...pl>

    Witam

    Debiutuję na tej grupię tym pytaniem, więc pozdrawiam wszystkich serdecznie.

    Jestem pracownikiem firmy XXX, gdzie od podatku za moje zarobki odliczana
    jest stopa wolna.
    Mam także swoją działalność gospodarczą.

    I moje pytanie brzmi, czy rozliczając podatek dochodowy z dochodu mojej
    firmy mogę pomiejśzyć go o stopę wolną czy nie ??

    Dziękuję

  • 2. Data: 2003-10-26 19:48:01
    Temat: Re: Stopa wolna ??
    Od: n...@s...strefa.pl (SDD)

  • 3. Data: 2003-10-26 20:40:22
    Od: "gazeta" <p...@g...pl>

    A jak nie będę informował, tylko po prostu nigdy nie będę sobie jej odliczał
    w działalności gosdpodarczej ??

    Odnośnie fałszywego oświadczenia, w momencie podejmowania przeze mnie pracy
    nie posiadałem działalności gospodarczej, więc nie mogłem złożyć fałszywego
    oświaczenia.

  • 4. Data: 2003-10-26 20:56:01
    Od: n...@s...strefa.pl (SDD)

  • 5. Data: 2003-10-26 20:59:54
    Od: "gazeta" <p...@g...pl>

    Ok, Dziękuję za informację

  • 6. Data: 2003-10-26 22:29:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Oct 2003, PRA wrote:

    >+ Witam
    >+
    >+ Debiutuję na tej grupię tym pytaniem, więc pozdrawiam wszystkich serdecznie.

    :)
    Zapodam ci coś do poczytania, żebyś się nie dziwił ;)
    http://tinyurl.com/shl8
    (pełny link:)
    http://groups.google.pl/groups?as_q=kwota%20OR%20kwo
    ty&as_oq=wolna%20wolnej&ie=UTF-8&oe=UTF-8&as_ugroup=
    *.podatki&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=1&as_miny=200
    1&as_maxd=26&as_maxm=10&as_maxy=2003&lr=&num=100&hl=
    pl

    Na początek: nie ma kwoty wolnej dochodu, bo liczy się zwolnienie
    od *podatku*. A wtedy w rachubę wchodzą również odliczenia,
    tak więc "kwota wolna" zależy od tego jakie masz odliczenia.
    A kwestie kiedy uwzględnić ci wyłożono: w ten prosty i nieskomplikowany
    sposób musisz (*musisz*) wykazać pracodawcy że masz dochody z których
    rozliczasz się sam (to w ramach ochrony danych osobowych ;>).
    Niemniej - również dochody z najmu powodują taki efekt...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2003-10-27 16:23:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Oct 2003, Łukasz Kaliński wrote:
    [...]
    >+ Do tej pory twój pracodawca zgodnie z oświadczniem PIT-2 odliczał Ci
    >+ miesięcznie 1/12 kwoty 530.08 pln czyli 44,17 za m-c.
    >+ Jeżeli to było przykładowo 10 m-cy umowy o pracę, to odliczone masz 441.70
    >+ pln.
    >+
    >+ W momencie gdy prowadzisz DG na PIT-5 wyliczasz podatek według skali, a że
    >+ skala zawiera 530.08 odliczasz sobie kwotę wolną podwójnie

    Dotąd wszyscy tak twierdzili :)
    [...]
    >+ Oczywiście przepisy przepisami, natomiast zdrowy rozsądek

    Y.... znaczy nie widziałeś nigdy określenia "logika podatkowa" ?
    :)

    [...]
    >+ Jako ciekawostkę podam, iż mam spółkę cywilną, w której dwa urzędy skarbowe
    >+ wspólników inaczej to widzą: jeden kazał skorygować PIT-5 i odliczać kwotę
    >+ wolną, drugi dał wspólnikowi dowolność.

    Hm...
    :)

    >+ Pozdrawiam

    wzajemnie :)
    - Gotfryd
    (który czas jakiś temu "odliczył podwójnie" dokładnie
    przykładowe 10 miesięcy :))

  • 8. Data: 2003-10-28 09:24:00
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@w...pl>

    Ja natomiast chciałbym podjąć inną kwestję:

    Kwota wolna jest odliczana od całości twoich dochodów według skali
    podatkowej.
[...]

    skala zawiera 530.08 odliczasz sobie kwotę wolną podwójnie i przy
    rozliczeniu rocznym może okazać się, iż pomimo że z UoP jak i z DG podatek
    był wyliczany prawidłowo będziesz miał do dopłaty te przykładowe 441,70 pln.

    Oczywiście przepisy przepisami, natomiast zdrowy rozsądek nakazywałby nie
    odliczanie kwoty wolnej na PIT-5 jeżeli była częściowo odliczana z UoP.

    Urzędy Skarbowe traktują to różnie: jedne wymagają odliczania kwoty wolnej
    na PIT-5, inne nie, więc zanim złożysz pierwszy PIT-5 skonsultuj się ze
    swoim urzędem jak oni to interpretują.

    Łukasz Kaliński

  • 9. Data: 2003-10-28 09:35:31
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Łukasz Kaliński wrote:

> [...]
    > wolnej na PIT-5, inne nie, więc zanim złożysz pierwszy PIT-5
    > skonsultuj się ze swoim urzędem jak oni to interpretują.

    Zdrowy rozsądek jak wiadomo nie ma mocy prawnej, zwłaszcza w prawie
    podatkowym. Na szczęście nie obowiązują także pobożne życzenia urzędów
    skarbowych. W kwestii sposobu obliczania zaliczki od DG ustawa jest na
    szczęście jednoznaczna i żadne konrtakty z urzędem nie są do jej
    przeczytania i stosowania potrzebne. Podatek od DG oblicza się według
    skali podatkowej, niezależnie od tego czy najpierw przez 11 miesięcy
    pracowało się na etacie czy nie. A zastosowanie skali tej jak wiadomo
    powoduje powstanie zjawiska "kwoty wolnej". Każdy inny sposób liczenia
    podatku będzie sprzeczny z ustawą.